Implementasi Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri 10 Padang

Chrysandita Fitrah, Buchari Nurdin, Suryadi Fajri

Abstract


This study aims to analyze the implementation of the Independent Curriculum teaching module at SMP Negeri 10 Padang, especially in social studies learning for grade VIII students. The research method used is qualitative with a descriptive approach, and data is collected through triangulation techniques including observation, interviews, and documentation. The subjects of the study were grade VIII students in the 2023/2024 academic year. The results of the study indicate that the implementation of the Independent Curriculum in the classroom has been running optimally, which has a positive impact on student learning outcomes. There is an increase in academic achievement, where the summative results of students who were previously below the Minimum Completion Criteria (KKM) have managed to increase above the KKM, with a KKM standard of 80. In addition, the implementation of this curriculum also has a positive influence on student behavior in everyday life, which is seen to be more disciplined and responsible. This study confirms that the implementation of the Independent Curriculum through appropriate teaching modules can improve the quality of learning and have a positive impact on student character. The results of this study are expected to be a reference for educators and schools in optimizing the implementation of the Independent Curriculum to achieve better educational goals.

Keywords


Implementation, Social Sciences, Independent Curriculum

Full Text:

PDF

References


Alimuddin, J. (2023). Implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 4(02), 67-75.

Ariliani, T., Makaria, E. C., & Putro, H. Y. S. (2024). Peran Wali Kelas sebagai Guru Pembimbing dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Gambaran di Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 5(4), 5495-5506.

Asep, A., Barus, C. S. A., & Sohilait, D. (2024). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBELAJARAN IPS DI INDONESIA: SEBUAH SYSTEMATIC REVIEW. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 9(3), 200-213.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan kurikulum merdeka dalam satuan pendidikan serta implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran abad 21. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(02), 56-67.

Fatmawati, D., Alfiansyah, I., & Umam, N. K. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Penggabungan Mata Pelajaran IPA dan IPS Kelas 4 Di UPT SD Negeri 31 Gresik. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(3), 201-219.

Ledia, S. L., & Bustam, B. M. R. (2024). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(1), 790-816.

Lumbanbatu, J. S., Tibo, P., Sihotang, D. O., Waruwu, E., Ginting, E. B., & Manalu, S. Y. (2024). Implementasi kurikulum merdeka pada guru-guru pendidikan agama Katolik tingkat dasar dan menengah. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 511-517.

Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru penggerak dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330-345.

Ningsih, D. R., Ahyani, N., & Putra, M. J. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Meningkatkan Strategi Pembelajaran dan Penguatan Pendidikan Karakter di SMA Negeri 2 Kikim Tengah. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 4(3), 1156-1167.

Nur, E. W., Saman, A., & Buchori, S. (2024). Analisis kebutuhan layanan bimbingan karier wirausaha dalam mendukung implementasi kurikulum merdeka. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 8(1), 45-60.

Nurjanah, E. A., & Mustofa, R. H. (2024). Transformasi Pendidikan: Menganalisis Pelaksanaan Implementasi Kurikulum Merdeka pada 3 SMA Penggerak di Jawa Tengah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 69-86.

Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608-2617.

Saputri, R. A. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran IPS di SMP Negeri 9 Pinrang. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(3), 393-398.

Sunarni, S., & Karyono, H. (2023). Persepsi guru terhadap implementasi kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Journal on Education, 5(2), 1613-1620.

Suryani, N., Muspawi, M., & Aprillitzavivayarti, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 773-779.

Uluwiyah, T., Kholis, N., & Iskarim, M. (2024). Analisis Penggunaan Platform Merdeka Mengajar oleh Guru PAI & BP dalam Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 8(1), 659-666.

Wibowo, D. G. A., Hartono, Y., & Wibowo, A. M. (2024, July). Strategi Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPS di SMPN 2 Geger 2024. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 3, No. 2, pp. 309-315).

Wijayanti, I., & Ekantini, A. (2023). Implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran ipas mi/sd. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100-2112.




DOI: https://doi.org/10.15548/bk.v1i2.14

Refbacks

  • There are currently no refbacks.