PENGARUH HARGA, KUALITAS PELAYANAN DAN KESADARAN HALAL TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN WARUNG BAKSO DI PADANG

Aidil Novia, Habil Winnu Satria, Finda Sumarni, Farah Ilmi Arfat, Oktavania Syuhada, Silvinar Silvinar

Abstract


This research aims to explore the effect of price, service quality and halal awareness on meatball food consumer satisfaction in the city of Padang. Warung Mas Dodo was chosen as the object of research considering that this meatball stall has a wide range of consumers and is in a strategic location. This research uses a quantitative approach using a questionnaire as a research instrument. Questionnaires were distributed to consumers who were making purchases at the meatball shop. This research found that halal awareness factor had a positive and significant influence on consumer satisfaction, while the the price factor and service level factor did not have a significant effect on these consumers.

Keywords


price, service quality, halal awareness, bakso

References


Agatha, M. (2018). Analisis Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Batik Barong Gung Tulungagung. Journal of Chemical Information and Modeling, 3(2), 27–35.

Apriyani, D., & Sunarti. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Survei pada Konsumen The Little A Coffee Shop Sidoarjo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 51(2), 1–7.

Danilo Gomes de Arruda. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan. 6.

Desrianto, & Afridola, S. (2020). Pengaruh Lokasi Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Coffee Town Bakery Di Kota Batam. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 8(1), 2020–2033.

Ernoputri, D. (2016). ( Survei pada Pengguna Produk LG di Malang Town Square ( Matos ) Malang – Jawa Timur ). 30(1), 79–86.

Fahmi Kamal, Widi Winarso, & Lia Mardiani. (2020). Peningkatan Kepuasan Mahasiswa Melalui Kualitas Pelayanan Akademik (Studi Kasus Pada Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam As-Syafi’Iyah Jakarta). Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Manajemen, 16(1), 33–45. https://doi.org/10.31599/jiam.v16i1.111

Ferawati, I. (2010). Bootstrap dalam Structural Equation Modeling (SEM) untuk Mengatasi Asumsi Non-Normal Multivariat.

Hair, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & Kuppelwieser, V. G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European Business Review, 26(2), 106–121. https://doi.org/10.1108/EBR-10-2013-0128

Harjanto, R. (2009). Prinsip-Prinsip Periklanan. PT Gramedia Jakarta Tjiptono.

Hendarsono, I. C. R. P. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen (Studi pada Konsumen Basic Cleaner). 1–156.

Hidayat, G. N. (2016). Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember. 1–45.

Jaya, S. (2018). Analisis Faktor-Faktor Kepuasan Konsumen Pada Rumah Makan Geprek Bensu Di Bandar Lampung. Institut Informatika Dan Bisnis Darmajaya.

Juniwati. (2019). Kesadaran Halal dan Religiusitas Individu dalam Keputusan Pembelian Makanan. Universitas Tanjungpura, 141–156.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2015). Marketing Management (15 ed.). Pearson Education, Inc.

Krisdayanto, I., Haryono, A. T., PT, E. G., Analisis, H., Pelayanan, A. K., Fasilitas, L., & Putra, net B. (2018). Analisis pengaruh harga, kualitas pelayanan, fasilitas, dan lokasi terhadap kepuasan konsumen di i cafe lina putra net bandungan. Journal of Management, 4(4).

Kusumaningrum, I. (2019). , Intan Kusumaningrum 1 , Siti Aminah 1 , Sri Dewi Puspitasari 1 (Vol. 05, Nomor 2).

Laili, R. R., & Canggih, C. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Dan Label Halal Terhadap Kepuasan Konsumen Produk Body Lotion Citra (Studi Kasus Mahasiswa Surabaya). Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 8(6), 743. https://doi.org/10.20473/vol8iss20216pp743-756

Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa berbasis Kompetensi. Salemba Empat.

Nasution, M. A. (2019). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Alat Kesehatan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Pt. Dyza Sejahtera Medan. Jurnal Warta Edisi : 59, 59, 290572.

Nugroho, D. S., & Saryanti, E. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Di Bakso Dan Mie Ayam Pak Kumis Wonogiri. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 6(1), 88–103.

Nugroho, S. A. (2020). Pengaruh Label Halal, Kesadaran Halal, Dan Lokasi Terhadap Keputusan Berkunjung Dan Kepuasan Pengunjung (Studi Pada Pengunjung Pantai Syari’ah Pulau Santen Banyuwangi). UIN SATU.

Okezone. (2020). Peluang Bisnis Bakso, dari Kaki Lima hingga Masuk Restoran Mewah : Okezone Economy. https://economy.okezone.com/read/2020/08/23/320/2266049/peluang-bisnis-bakso-dari-kaki-lima-hingga-masuk-restoran-mewah

Ragmandika, Y. F., PR, L., & Purwanto, H. (2020). Analisis pengaruh harga dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen; Survei pada konsumen biro pariwisata Kencana Tour di Simo Boyolali. EKOBIS: Jurnal Ilmu Manajemen dan Akutansi, 8(1), 65–74.

Rufliansah, F. F., & Daryanto Seno, A. H. (2020). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Konsumen Rainbow Creative Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(4), 389–401. https://doi.org/10.14710/jiab.2020.28226

Sari, D. M., Umam, K., & Akbar, L. R. (2020). Pengaruh Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. FOCUS, 2(2). https://doi.org/10.37010/fcs.v2i2.345

Siregar, 2013:30. (2016). Implementasi Program Edu-Tourism Di Perpustakaan. Penelitian, 28–42.

Thomas Stefanus Kaihatu. (2008). Analisa Kesenjangan Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Konsumen Pengunjung Plaza Tunjungan Surabaya. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 10(1), pp.66-83.

Triana, U. (2020). Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal, Bahan Makanan, Dan Citra merek Produk Terhadap Minat Beli Produkmakanan Halal (Studi Kasus Mahasiswa Muslim Di Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 9(2). https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/7711

Williianti. (2020). Bab ii kajian pustaka bab ii kajian pustaka 2.1. Bab Ii Kajian Pustaka 2.1, 12(2004), 6–25.




DOI: http://dx.doi.org/10.15548/jebi.v5i1.564

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats