CULTURAL ATTRACTIONS, FACILITIES, ACCESSIBILITY, AND REPEAT VISIT TOURISTS IN HALAL TOURISM

MARTA VINA SEFIRA, ROMY YUNIKA PUTRA

Abstract


This study aims to determine the effect of tourist attractions, facilities, and accessibility on interest in repeat visits among Istano Basa Pagaruyung tourists in Tanah Datar Regency. This type of research is called quantitative research. The data source in this research is primary data. The data collection method uses a questionnaire distributed to all visitors to the Istano Basa Pagaruyung tourist attraction, Tanah Datar Regency. The number of samples used amounted to 102 respondents, and the primary data was analyzed using the Structural Equation Model (SEM) data analysis technique with the help of the SmartPLS application program. The results of this study indicate that cultural attractions have a positive and significant effect on interest in repeat visits, facilities have a positive and significant impact on interest in repeat visits, and accessibility has a positive and significant impact on interest in repeat visits.

Keywords


Cultural Attractions, Facilities, Accessibility, Interest in Repeat Visits

Full Text:

PDF

References


Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. (Bandung, ALFABETA CV).

Arjana, Igusti Bagus. 2016. Geografi Pariwisata dan Ekonomi Kreatif., Jakarta : Raja Grafindo).

Aso et al. 2020, Pengaruh Daya Tarik Wisata dan Aksesibilitas Terhadap Minat

Kunjungan Wisatawan Di Kampung Adat Tutunhada Kabupaten Nagekeo. Jurnal Pariwisata, Universitas Merdeka Malang.

Basiya, R & R. H. A. 2012. Kualitas Daya Tarik Wisata, Kepuasan Dan Niat Kunjungan Kembali Wisatawan Mancanegara Dijawa Tengah. Jurnal Dinamika Kepariwisataan, Vol. XI, No. 2, p. 1-2. Universitas Stikubank. Semarang.

Dian Ariesta, dkk. 2020. The Effect Of Attraction, Accessibility And Facilities On Destination Images And It’s Impact On Revisit Intention In The Marine Tourism Of The Wakatobi Regency. International Journal of Scientific & Technology Research. Universitas Halu Oleo.

Erika Revida, dkk. 2020. Pengantar Pariwisata, Yayasan Kita Menulis.

Fakhrul. 2021. Pengaruh Received Value Pada Wisata Berbasis Budaya Di Istano Basa Pagaruyung Terhadap Revisit Intention (Survei Terhadap Wisatawan Nusantara yang Berkunjung Ke Istano Basa Pagaruyung, Kab.Tanah Datar, Sumatera Barat). Skripsi Universitas Pendidikan Indonesia.

Gani Serya Miarsih and Anwani, 2018. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berkunjung Wisatawan Ke Obyek Wisata Religi Masjid Gedhe Kauman Yogyakarta. Jurnal Of Tourism and Economic. STIE “Pariwisata API” Yogyakarta.

Hendra Syaiful et al., 2023. Ciptaan Disebarluaskan Di Bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Kunjungan Ulang Wisatawan Mancanegara : Perspektif Faktor Penarik (Studi Destinasi Wisata Religi Masjid Di Kota Batam) 2, no. 1

Imam Ghozali. 2018. Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 25.

Badan Penerbit Universitas Diponegoro : Semarang.

Imam Ghozali. 2021. Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 26.

Edisi 10. Badan Penerbit Universitas Diponegoro : Semarang.

Iranita dan Alamsyah . 2019. Pengaruh Citra, Aksesibilitas Wisata Terhadap

Minat Kunjung Ulang Wisatawan Ke Wisata Bahari Desa Benan. Jurnal Bahtera Inovasi. FE Universitas Maritim Raja Ali Haji. Vol. 2 No. 2.

Naresh K. Malhotra. 2010, Marketing Research : An Applied Orientation Sixth Edition Pearson Education.

Nurbaeti, dkk. 2022. Pengaruh Komponen 4A Pariwisata Terhadap Minat Berkunjung Kembali dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Pada Telaga Biru Cisoka, Kabupaten Tanggerang, Banten. Jurnal Kawistara. Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti. Jakarta.

Oka A.Yoeti. 2002, Perencanaan Dan Pengembangan Pariwisata, Cetakan Pertama (Jakarta: Pradnya Paramita).

Rivan Mauludin, 2017. Pengaruh Atraksi Wisata Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Ke Daya Tarik Wisata Waduk Darma Kabupaten Kuningan, Jurnal Manajemen Resort Dan Leisure 14, no. 2.

Robert Christie Mill. 2000. Tourism The International. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Rossadi and Widayati. 2018. Pengaruh Aksesibilitas, Amenitas dan Atraksi Wisata Terhadap Minat Kunjungan Wisatawan ke Wahana Air Balong Waterpark Bantul Derah Istimewa Yogyakarta. Journal Of Tourism And Economic. STIE “Pariwisata API’ Yogyakarta.

Sari Raudhatul Jannah Si, 2022. Analisis Pengaruh Image Destination Wisata Halal, Atraksi Budaya dan Aksesibilitas Terhadap Kepuasan Wisatawan Domestik Di Aceh. Tesis Program Studi Ekonomi Syariah, UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

SmartPLS pada sitasi: Ringle, C. M., Wende, S., dan Becker, J.-M. 2015. "SmartPLS 3." Boenningstedt : SmartPLS GmbH.

Tanahdatar.go.id (diakses pada tanggal 1 Desember 2018).

Tania, Luthfia Renalda. 2021. Pengaruh Amenitas, Atraksi Dan Aksesibilitas Terhadap Minat Kunjung Kembali Di Taman Wisata Kerajaan Sriwijaya. Skripsi Politeknik Negeri Sriwijaya.

Witt, Stephen. F and Mountinho, Luiz. 1994. Tourism Marketing And Management. Second Edition. Prentice Hal International.




DOI: http://dx.doi.org/10.15548/jebi.v8i1.791

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats