PENGARUH HALAL AWARENESS TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN HALAL MEAT DI KOTA PADANG

SYABITA IVANISA

Abstract


This study aims to determine the effect of halal awareness on purchasing decisions for halal meat in the city of Padang mediated by consumer trust. The sample of this research is 100 people, and the location which is the object of this research is the city of Padang; this research is quantitative, the research data is primary data, and the data collection is done by using purposive sampling technique and using Partial Least Square (PLS). The results of this study indicate that halal awareness through consumer trust has a positive and significant effect on purchasing decisions. In contrast, consumer trust has a more dominant influence on buying decisions. This research implies that consumers must be supported by products accompanied by clear and hygienic halal certification to foster consumer confidence and make halal meat buying decisions. This research is expected to positively contribute to all interested parties, especially frozen halal consumers.

Keywords


Halal Awareness, Consumer Trust, Halal Meat, Purchase Decision

References


A. Apriantini, I. I. Arief, L. Cyrilla ENSD, S. Riyanto, & R. Adiyoga. (1970). Persepsi dan Perilaku Konsumen Bisnis terhadap Daging Sapi Beku, Studi Kasus: DKI Jakarta, Indonesia. Jurnal Ilmu Produksi Dan Teknologi Hasil Peternakan, 9(1), 20–29.

Adabi, N. (2020). Pengaruh citra merek, kualitas pelayanan dan kepercayaan konsumen terhadap keputusan pembelian indihome di witel telkom depok. Manajemen, 12 No.1(1), 32–39.

Adhi Kusumastuti, P. ., Ahmad Mustamil Khoiron, M. P., & Taofan Ali Achmadi, M. P. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif. Grup Penerbitan CV BUIDI UTAMA.

Afendi, A. (2020). The Effect of Halal Certification, Halal Awareness and Product Knowledge on Purchase Decisions for Halal Fashion Products. Journal of Digital Marketing and Halal Industry, 2(2), 145.

Akbarizan, Lestari, F., Hertina, Zulkifli, Muryati, S., & M.absor. (2018). Bisnis Produk Halal Analisis Implementasi Rantai Pasok Produk Halal Di Australia. 1–2.

Andini, N. P. (2014). Pengaruh Viral Marketing Terhadap Kepercayaan Pelanggan Dan Keputusan Pembelian (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Angkatan 2013 Yang Melakukan Pembelian Online Melalui Media Sosial Instagram). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 11(1), 82726.

Aritonang, S. N. (2015). Perilaku Konsumen Rumah Tangga Dalam Memilih Daging Sapi di Kota Padang. Jurnal Ilmu Ternak, 15(2), 1–7.

Asqalani Rifai, M. S., Nurhidayat, W., Prianka, W. G., Salsabila, F. L., & Nabilah, S. S. (2022). Pengaruh Halal Awarness, Sertifikasi Halal dan bahan makanan Halal terhadap keputusan pembelian produk makanan di Era Pandemic Covid-19. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(4), 1563–1576.

Elissa, I. (2013). Keputusan Pembelian Via Internet Pada Toko Online. Jurusan Manajemen, Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma, VIII(3), 143–152.

Nasution, M. D. T. P., Rossanty, Y., & Gio, P. U. (2016). Hubungan antara religiusitas dan pengambilan keputusan membeli panganan halal dimoderasi oleh persepsi konsumen atas risiko. Jurnal Ilmiah Research Sains, 2(2), 7–13.

Pertiwi, A. F., & Soenarno, M. S. (2020). Persepsi masyarakat Desa Situgede Kota Bogor terhadap daging sapi beku impor dan daging sapi segar lokal. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat, 2(5), 850–859.

Putriana, P. (2022). Peran Religiusitas Dalam Memediasi Pengaruh Kesadaran Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik. Jurnal Asy-Syukriyyah, 23(2), 217–233.

S, S. (2016). Peranan Kepercayaan Kepada Penjual dan Label Halal Terhadap Minat Beli Daging Halal. 1, 120–130.

Safitri, E., & Nurdin, R. (2021). Pengaruh Kesadaran Halal, Harga, Kerragaman Produk Dan Promosi Penjualan Terhadap Perilaku Impulse Buying Produk Kosmetik Di Kalangan Mahasiswi Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Islam, 3(1), 1–12.

Sanjaya, S. (2015). Pengaruh Promosi Dan Merek Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pt. Sinar Sosro Medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis Vol. 16, No. 02, Oktober 2015 ISSN: 1693-7619 (Print), 16(02), 108–122.

Tumbel, A. (2016). Pengaruh Kepercayaan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada Pt Bank Btpn Mitra Usaha Rakyat Cabang Amurang Kabupaten Minahasa Selatan Influences of Trust and Satisfaction To Customer Loyalty At Pt. Bank Btpn Mitra Usaha Rakyat, Amurang, Kabupaten Mi. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, 3(1), 64–79.

Ulfah, M., Malihah, L., Muyasarah, I., & Zaini, A. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Frozen Food Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam IAI Darussalam. Scientific: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 9(3), 6.

Zulfa, L., & Hidayati, R. (2018). Analisis Pengaruh Persepsi Risiko, Kualitas Situs Web, Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen E-Commerce Shopee Di Kota Semarang. Diponegoro Journal of Management, 7(3), 1–11.




DOI: http://dx.doi.org/10.15548/jebi.v8i2.904

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats