Menjadi Moderat Melalui Mata Kuliah Al-Islam dan Kemuhammadiyahan di Universitas Muhammadiyah Kendari

Asman Asman, Yusuf Yusuf

Abstract


Religious moderation is increasingly becoming an important issue, considering the reality of religion today is increasingly worrying. This is due to the exclusive way of diversity and feeling that the religious teachings believed are the only true ones. The purpose of this study aims to explain the concept of religious moderation contained in the Al Islam and Kemuhammadiyah course at Muhammadiyah Kendari University. In addition, the concept contained in the AIK course can be used as a tool to see the reality of religious moderation. This research method is a literature study with a descriptive qualitative analysis approach in formulating a research finding. The data sources used are primary and secondary data. The data collection technique used is documentation. In this research, the data analysis technique used is content analysis. The data analysis technique used is the Beruard Barelson model analysis. The results showed that religious moderation through AIK courses at Muhammadiyah University has four important pillars in its application. The four pillars are being fair, caring for others, not hostile to each other, and being able to knit togetherness. These pillars affect students in their daily life.

Moderasi beragama semakin menjadi persoalan penting, mengingat realitas keberagamaan saat ini kian mengkhawatirkan. Hal demikian disebabkan cara beragam yang eksklusif dan merasa ajaran agama yang diyakini adalah satu-satunya yang benar. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan konsep moderasi beragama yang terdapat pada mata kuliah Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (AIK) di Universitas Muhammadiyah Kendari. Selain itu, konsep yang terdapat pada mata kuliah AIK tersebut dapat dijadikan sebagai alat untuk melihat realitas moderasi beragama. Metode penelitian ini ialah studi kepustakaan dengan pendekatan analisis kualitatif deskriptif dalam merumuskan sebuah temuan penelitian. Sumber data yang digunakan ialah data primer dan sekunder. Sementara teknik pengumpulan data yang digunakan ialah dokumentasi. Dalam penelitian ini, Teknik analisis data yang yang digunakan ialah analisis isi (content analysis) model Beruard Barelson. Hasil penelitian menunjukkan, moderasi beragama melalui mata kuliah AIK di Universitas Muhammadiyah memiliki empat pilar penting dalam penerapannya. Keempat pilar tersebut ialah berlaku adil, peduli sesama, tidak saling bermusuhan, dan dapat merajut kebersamaan. Pilar tersebut mempengaruhi mahasiswa dalam berlaku pada kehidupan sehari-hari.

Keywords


AlK; Multiculturalism Religious; Moderation.



DOI: https://doi.org/10.15548/al-adyan.v4i2.6811
Abstract views : 69 times
PDF (Bahasa Indonesia) : 42 times

References


Abror Mhd. (2020). Moderasi Beragama dalam Bingkai Toleransi (Kajian Islam dan Keberagaman ). Rusydiah, 1(1), 137–148.

Afwadzi, B., Miski, & Rohmana, W. I. M. (2023). Religious Moderation Based on the Ministry of Religious Affairs’ Perspective: a Study on Islamic Universities in Malang. Penamas, 36(1), 1–18. https://doi.org/10.31330/penamas.v36i1.649

Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia Religious Moderation in Indonesia ’ S Diversity. Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.

Anwar, Rosyidah, Nurul & Muhayati, S. (2021). Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Islam pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum. Al Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 375. https://doi.org/10.35931/aq.v17i1.1811

Asman &, & Arqam, M. L. (2023). Tradisi Mo Basa-Basa : Perilaku Moderasi Beragama Pada Masyarakat. Dialog, 46(1), 123–134.

Asman & Muallimah. (2023). The Role of Extra-Campus Student Organizations in Improving Religious Moderation (Case Study of Cipayung Student Organization Group Plus Ken- dari City ). Jurnal Fenomena, 22(December), 157–166. https://doi.org/10.35719/fenomena.v22i2.146

Aziz, A. (2020). Moderasi Beragama Dalam Bahan Ajar Mata Kuliah Pendidikan Agama (PAI) Di Perguruan Tinggi Umum Swasta (Studi di STIE Putra Perdana Indonesia Tangerang). Jurnal Sosial Humaniora, 6(2), 95–117.

Baidarus, B., Hamami, T., M. Suud, F., & Rahmatullah, A. S. (2020). Al-Islam dan kemuhammadiyahan sebagai basis pendidikan karakter. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 4(1), 71. https://doi.org/10.24269/ajbe.v4i1.2101

Gani, A. & J. (2022). IMPLEMENTASI MODERASI BERAGAMA DALAM PEMBELAJARAN AL-ISLAM KEMUHAMMADIYAHAN (AIK) DI UNIVERSITAS PENDIDIKAN MUHAMMADIYAH (UNIMUDA) SORONG. Jurnal Paida, 1(1), 2003–2005.

Hasan, M. (2021). Prinsip Moderasi Beragama Dalam Kehidupan Berbangsa. Jurnal Mubtadiin, 7(2), 111–123. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadii

Husni, M. (2020). Memahami Pemikiran Karta Paulo Freire “Pendidikan Kaum Tertindas” Kebebasan dalam Berpikir. Al-Ibrah, 5(2), 41–60. https://ejournal.stital.ac.id/index.php/alibrah/article/view/103

Majelis Diktilitbang PP Muhammadiyah, T. P. A. (2020). Panduan Perkuliahan Al-islam dan Kemuhammadiyahan Perspektif Multikultural di Perguruan Tinggi Muhammadiyah.

Maulidia, H. (2020). Agama Di Ruang Publik Kajian Kritis Terhadap Pemikiran Furshet, Casanova, dan Sherkat. Agama Di Ruang Publik, 55–69.

Mayske Rinny Liando, H. (2022). Praktik Kultur Moderasi Beragama dalam Lembaga Pendidikan Muhammadiyah. Edukasi Islami …, 11(1), 379–392. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2089

Mulasi, S., Hamdi, S., & Riza, M. (2023). Religious Moderation in Aceh: A Strategy for Implementing Islam Washatiyah Values in Acehnese Society. Al-Adyan: Journal of Religious …, Query date: 2023-08-15 01:53:33, 1–13. http://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/aladyan/article/view/6067

Pedoman Pendidikan Al-Islam dan Kemuhammadiyahan Majelis Pendidikan. (2013). Pedoman Pendidikan Al-Islam Kemuhammadiyahan Perguruan Tinggi Muhammadiyah. Majelis Pendidikan Tinggi Pimpinan Pusat Muhammadiyah, 1–45.

Rosyid, A. (2022). Moderasi Beragama di Lingkungan Perguruan Tinggi Keagamaan: Suatu Kajian Atas Alterasi Kebijakan Pendirian Rumah Moderasi Beragama. Tarbawi, 5(2), 101–110.

Salamah, N., Nugroho, M. A., & Nugroho, P. (2020). Upaya Menyemai Moderasi Beragama Mahasiswa IAIN Kudus melalui Paradigma Ilmu Islam Terapan. Quality, 8(2), 269. https://doi.org/10.21043/quality.v8i2.7517

Salsabila, H., Yuliastuty, D. S., & Zahra, N. H. S. (2022). Peran Generasi Z dalam Moderasi Beragama di Era Digital. Al-Adyan: Journal of Religious Studies, 3(2), 118–128. http://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/aladyan/article/view/4814

Subarkah, M. A., & Kurniyati, E. (2021). Implementasi Sikap Kesalehan Spiritual Dan Sosial Pada Mata Kuliah Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan. Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan Tadarus Tarbawy, 3(1), 309–319. https://doi.org/10.31000/jkip.v3i1.4257

Suryadi, R. A. (2022). “Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Agama Islam.” Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, Vol. 20, N(11), 12–26.

Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan. Jurnal Bimas Islam, 12(2), 323–348. https://doi.org/10.37302/jbi.v12i2.113

Takdir, M. (2020). Seni Mengelolah Konflik (Rahman (ed.); Cetakan Ke). Noktah.

Tapingku, J. (2021). Moderasi Beragama sebagai Perekat dan Pemersatu Bangsa. IAIN Pare-Pare. https://www.iainpare.ac.id/blog/opini-5/opini-moderasi-beragama-sebagai-perekat-dan-pemersatu-bangsa-1079.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al-Adyan: Journal of Religious Studies

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Departement Religious Studies of The Faculty Ushuluddin and Religious Studies State Islamic University Imam Bonjol Padang
Jl. M. Yunus No. 1, Lubuk Lintah, Kuranji. 
Kota Padang, Sumatera Barat 25153
E-mail: al-adyan@uinib.ac.id


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.