Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Negeri 18 Anduring Kota Padang

Abdul Basit, Besral Besral, Mahmud Mahmud

Abstract


The background of this research is that there are still many fifth grade students whose learning outcomes are low, especially in the learning aspect of reading comprehension. Fifth grade students still have difficulties in understanding reading texts. This study wanted to find out and analyze students' reading comprehension skills, reasons for difficulties and alternative solutions to overcome problems in reading comprehension in fifth grade students at SD Negeri 18 Anduring, Padang City. This research approach uses qualitative research subjects 8 students of class V SD. Data obtained through observation, interviews, tests, and documentation. The results of this study indicate that fifth grade students at SD Negeri 18 Anduring, Padang City have sufficient ability in literal comprehension skills and are classified as lacking in interpretive understanding, critical understanding, and creative understanding. Factors causing the difficulty of reading comprehension in fifth grade students of SD Negeri 18 Anduring, Padang City, namely interests and activities in pre-reading, reading, post-reading activities and differences in students' abilities, facilities and infrastructure and school environment and family upbringing. Solutions that can be implemented are changing students' habits to read books, providing facilities and infrastructure, and teachers can apply models, strategies and learning methods that are appropriate for students.

Keywords


language ability, reading comprehension



DOI: https://doi.org/10.15548/alawlad.v13i1.6396
Abstract views : 101 times
PDF (Bahasa Indonesia) : 279 times

References


Artu, N. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN Pembina Liang Melalui Penerapan Strategi Survey Questions Reading Recite Review (SQ3R). Jurnal Kreatif Tadulako, 2(2), 105–113. Http://Jurnal.Untad.Ac.Id/Jurnal/Index.Php/JKTO/Article/View/2843/1934

Basuki, I. A. (2011). Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SD Berdasarkan Tes Internasional Dan Tes Lokal. Bahasa Dan Seni, 39 Nomor 2, 202–212.

Cicilia, Y., & Nursalim, N. (2019). Gaya Dan Strategi Belajar Bahasa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 138–149. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V1i3.30

Dalman. (2013). Keterampilan Membaca. Rajagrafindo Persada. Dalman. (2018). Keterampilan Menulis. Rajagrafindo Persada.

Diniaty, A. (2017). Dukungan Orangtua Terhadap Minat Belajar Siswa Amirah. 90–100. Fathonah, F. S. (2016). Penerapan Model Poe (Predict-Observe-Explain) Untuk

Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar.

Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 171–178. Https://Doi.Org/10.17509/Jpgsd.V1i1.9070

Gheanurma Ekahasta Novarina, G., & Hari Satrijono, H. (2013). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Strategi Sustained Silent Reading (Ssr) Pada Kelas V SDN 3 Gemaharjo Trenggalek Tahun Pelajaran 2012/2013.

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Jurnal Perseda, 2.

Iskandar, N. (2016). Penerapan Pendekatan Whole Language Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Iv Sekolah Dasar.

Laily, I. F. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Eduma : Mathematics Education Learning And Teaching, 3(1). Https://Doi.Org/10.24235/Eduma.V3i1.8

Maulana, Panjii Dan Akbar, A. (2017). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. 5(2), 46–59.

Musfiroh Dan Listyorini. (2016). Konstruk Kompetensi Literasi Untuk Siswa Sekolah Dasar. 119–134. Http://Www.Vijai.Org/Tool_ Vijai/12/02.Asp

Prihatsanti, U., Suryanto, S., & Hendriani, W. (2018). Menggunakan Studi Kasus Sebagai Metode Ilmiah Dalam Psikologi. Buletin Psikologi, 26(2), 126. Https://Doi.Org/10.22146/Buletinpsikologi.38895

Puspitasari, D. (2015). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Cerita Pendek Melalui Penerapan Strategi Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Pada Siswa Kelas V Sd Negeri I Rabakkabupaten Purbalingga. Metafora, 2(1).

Rachmansyah, M. R. (2019). Evaluasi Studi Kelayakan Bisnis (Studi Kasus Di Speedtunertm Autowardrobe Domisili Surabaya).

Rahayu, P. (2012). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Teknik Skrambel Bagi Siswa Kelas IV SD Negeri Bakulan Tahun Pelajaran 2011/2012 (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan. Kencana Prenada Media Group

Santoso, Sulikhah, & Utomo, S. (2020). Pengaruh Teknik Survey Question Read Reflect Recite Review (Sq4R) Dan Teknik Skema Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Sd Negeri Kelas V Di Kecamatan Karanganyar Demak. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 3(2), 365–385. Https://Doi.Org/10.24176/Kredo.V3i2.4752

Saputro, K., Sari, C., & Winarsi, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPA Dengan Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1911-1920.

Soedarso. (2010). Speed Reading Sistem Membaca Cepat Dan Efektif. Gramedia Pustaka Utama.

Somadayo, S. (2011). Strategi Dan Teknik Pembelajaran Membaca. Graga Ilmu.

Sugiharti, R. E., Pramintari, R. D., & Destianingsih, I. (2020). Indonesian Journal Of Primary Education Metode SQ3R Sebagai Solusi Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. 4(2), 238–247.

Suwendra, I. W. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif Dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan, Dan Keagamaan. In Nilacakra Publishing House, Bandung. Yusuf.Staff.Ub.Ac.Id/Files/2012/11/JurnalPenelitian-Kualitatif.Pdf

Tjalla, A. (2010). Potret Mutu Pendidikan Indonesia Ditinjau Dari Hasil-Hail Studi Internasional. Seminar Nasional FKIP-UT, 3, 1–22. Http://Pustaka.Ut.Ac.Id/Pdfartikel/TIG601.Pdf


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar