Konfigurasi Makna Postingan Duta Wisata Uda Uni Kota Padang Pada Akun @Adwindopadang Dalam Membangun Citra Diri

salsa ratu maisya, Marisa Puspita Sary, Vera Wijayanti Sutjipto, Dini Safitri, K. Y.S. Putri, Nada Arina Romli

Abstract


Social media, particularly Instagram, is used for communication and sharing activities through photos and videos. Additionally, this platform serves to shape self-image and respond to various commnets. For example is @adwindopadang, a group of youth touris ambassadors (Uda Uni Kota Padang) who act as stakeholders in the tourism sector. This research aims to analyze how @adwindopadang builds their self-image through Instagram. The study employs Ferdinand de Saussure’s semiotic theory to understand the meaning construction from the photos and texts posted by the @adwindopadang Instagram. It uses a constructivist paradigm with a qualitative descriptive approach. The data examined includes the photos and descriptions on the account. The research findings indicate that @adwindopadang construct self-image through a combination of verbal and non-verbal messages, reflected in the captions, photography, style, distinctive fashion choices. The conclusion drawn is that the self-image built by @adwindopadang displays characteristics of simplicity, intelligence, humility, modernity, fasion-forwardness, and inspiration, successfully creating a positive image on social media

Keywords


Configuration ; Instagram ; Self Image

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro, & Erdinaya, L. K. (2004). Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Simbiosa Rekatama Media. Bandung.

Elvinaro Ardianto dan Lukiati K. Erdinaya, Komunikasi Massa: Suatu Pengantar, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2004, hal. 3

Legowo, R. G. (2019). Personal Branding Deddy Corbuzier Dalam Membentuk Citra Diri Melalui Media Sosial Instagram. (Skripsi).

Liu, R., & Suh, A. (2017). Self-Branding on Social Media: An Analysis of Style Bloggers on Instagram. Procedia Computer Science, 124, 12–20. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.12.124

Nugraha, A., Sudrajat, R. H., & Putri, B. P. S. (2015). Fenomena Meme Di Media Sosial: Studi Etnografi Virtual Posting Meme Pada Pengguna Media Sosial Instagram. Jurnal Sosioteknologi, 14(3), 237–245.

Nugraha, R. P. (2016). Konstruksi Nilai- Nilai Nasionalisme Dalam Lirik Lagu (Analisis Semiotika Ferdinand De Saussure Pada Lirik Lagu “Bendera”). Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Sosial, 5(3), 290–303.

Putri, N. S. R., & Farida. (2018). Pembentukan Citra Diri Mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas dr. Soetomo Surabaya dalam Instagram. Jurnal Kajian Media, 2(2), 120–130.

Putri, D. M. (2018). PROSES PEMBENTUKAN CITRA DIRI MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM PADA MAHASISWA UNIVERSITAS BAKRIE Oleh : DIANINGTYAS M. PUTRI Prodi Ilmu Komunikasi Fakultas Ekonomi dan Ilmu Sosial Universitas Bakrie Jakarta. Universitas Bakrie, 34–37.

Rizal, M., Putra, A., Nadjib, M., Akbar, M., Buton, U. M., Hasanuddin, U., & Hasanuddin, U. (2019). Kemanfaatan Instagram Dalam Pembentukan Citra Diri Remaja Wanita Di Makassar the Use of Instagram in the Formation of the Self-Image of Teenage Women in Makassar. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, II(I), 1–10.

Restusari, F. N., & Farida, N. (2019). Instagram Sebagai Alat Personal Branding Dalam Membentuk Citra Diri (Studi Pada Akun Bara Pattiradjawane). Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 176–186. https://doi.org/10.35760/mkm.2019.v3i2.2340

Riswandi, Iilmu Komunikasi, Graha Ilmu, Yogyakarta, 2008, hal. 69-70.

Susan G. Buckley, Ph.D, Buku Pintar Bahasa Tubuh, Publisher, 2008 UmbertoEco. TeoriSemiotika, Signifikansi Komunikasi Teori Kode Serta Teori Produksi-Tanda.Kras Wacana. Bantul:2015 hal 6

Wardani, S. Y., Pramana, G. I., Agung, A., & Mirah, S. (2019). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PERSONAL BRANDING CALON LEGISLATIF ( CALEG) PROVINSI




DOI: https://doi.org/10.15548/amj-kpi.v15i01.5866

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 AL MUNIR : Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional
 
 
slot gacor