THE CAPITALIZATION OF EDUCATION IN A PSYCHOLOGICAL AND ISLAMIC PERSPECTIVE

Kartika Nur Umami, Abdul Muhid

Abstract


Capitalism that penetrated into the world of Education has changed the perspective of society about the purpose of education. Education has received results to obtain results using diplomas that have been obtained with a compilation obtained from educational institutions. Educational capitalism has also given a partition to the people who have low economics in education, which is for the poor who deserves education to be obtained. It is hoped that for people who have adequate education will be easily obtained. This article discusses educational capitalism with a psychological and Islamic perspective. Using the literature review method. The findings in this article indicate that education has reduced the true educational goals. Namely the process of actualizing all the potentials of themselves as God's creatures who are equipped by reason and potential.

Keywords


Kapitalisasi Pendidikan; Tujuan Pendidikan; Psikologi dan Islam.



DOI: https://doi.org/10.15548/alqalb.v11i2.1521
Abstract views : 283 times
PDF (Bahasa Indonesia) : 879 times

References


Az-Zandani, Syaikh Abdul Majid, (2016), Ensiklopedi Iman, Jakarta: Pustaka Al-Kautsar

Bakar, M. Y. A. (2012). Pengaruh Paham Liberalisme dan Neoliberalisme Terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. Tsaqafah, 8(1), 135. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v8i1.22

Djiwandono, S. E. W. (2002). Psikologi Pendidikan, Jakarta: Grasindo

Ghofur, A. (2018). Tasawuf Al-Ghazali : Landasan Psikologi Pendidikan Islam. Jurnal Islam Nusantara, 02(01), 1–16.

https://doi.org/10.33852/jurnalin.v2i1.74

Hanafi, Hafid, La Adu, Zainuddin, (2019), Ilmu Pendidikan Islam, Yogyakarta: Penerbit Deepublish

Idris, R. (2010). Apbn Pendidikan Dan Mahalnya Biaya Pendidikan. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 92–110. https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n1a7

Irham, M. (2012). Etos Kerja Dalam Perspektif Islam. Subtansia, 14(9), 11–24. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Koesoema, A. Doni, (2007), Pendidikan Karakter, Jakarta: Grasindo

Lisnawati, (2016). Pendidikan Islam Dan Liberalisme, Al-Muta'aliyah 1, 52–72.

Madjid, Nurcholis, (2008) Islam, Kemoderenan, dan Keindonesiaan, Bandung: Penerbit Mizan

Martono, N. (2010). Kritik Sosial Terhadap Praktik Pendidikan Dalam Film “Laskar Pelangi.” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(3), 341–350. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i3.466

Nurdin, M., Muzakki, M. H., & Sutoyo, S. (2016). Relasi Guru Dan Murid (Pemikiran Ibnu ‘Athaillah Dalam Tinjauan Kapitalisme Pendidikan). Kodifikasia, 9(1), 121–146. https://doi.org/10.21154/kodifikasia.v9i1.463

Pasaribu, A. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pencapaian Tujuan Pendidikan Nasional Di Madrasah. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 12–34.

Rahmatullah, A. S. (2013). Kecerdasan Interpersonal Dalam Al-Qur`an Dan Urgensinya Terhadap Bangunan Psikologi Pendidikan Islam. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 11(1), 1–17. https://doi.org/10.21154/cendekia.v11i1.388

Rahmi, N. (2016). MANUSIA DALAM PRESPEKTIF PSIKOLOGI PENDIDIKAN ISLAM, Dewantara. II, 206–214.

Samrin. (2015). Kapitalisme dan Pendidikan Liberal-Kapitalistik. Shautut Tarbiyah, 33, 130–146.

Sirait, S. C. (2017). Tanggung Jawab Pemerintah untuk Memberikan Pendidikan kepada Anak Terlantar dalam Perspektif Undang-Undang Perlindungan Anak. De Lega Lata, 2 (1), 158–182.

Solihin, M. (2015). (Analisis Dampaknya Terhadap Upaya Mencerdaskan Kehidupan Bangsa), Nur El-Islam, 2 (2) 56–73.

Syihabuddin, (2016), Landasan Psikologis Pendidikan Islam, Bandung: UPI Press,

Taufik, M., & Affandi, M. A. (2014). Resistensi Gerakan Mahasiswa Terhadap Kapitalisasi Pendidikan (Studi Organisasi Eksternal Kampus UNESA). Paradigama, 2(3), 1–13. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Tasmara, Toto, (2002) Membudidayakan Etos Kerja Islami, Jakarta: Gema Insani

Tilaar, H.A.R, (2003), Kekuasaan dan Pendidikan: suatu tinjauan dari perspektif studi kultural, Magelang: Indonesia Tera

Ulum, M. (2018). EKSISTENSI PENDIDIKAN PESANTREN : KRITIK TERHADAP KAPITALISASI PENDIDIKAN, Ta'lim : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2)240–257.

Wafa, I. A. (2017). TEMA – TEMA PSIKOLOGI DALAM NADZOM ALALA KARYA SYEKH BURHANUDIN AL-ISLAM AL-ZARNUJI TEMA – TEMA PSIKOLOGI DALAM NADZOM ALALA KARYA SYEKH BURHANUDIN AL-ISLAM AL-ZARNUJI MELALUI METODE MAWDHU ` I, Skripsi - UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Retrieved from http://etheses.uin-malang.ac.id/10754/

Wahono, Francis, (2001). Kapitalisme Pendidikan antara Kompetisi dan Keadilan, Yogyakarta: Insist Press

Zulkhairi, T. (2016). KAPITALISASI PENDIDIKAN DAN PENGARUHNYA DI ACEH, Kalam, Jurnal Agama dan Sosial Humaniora, 4 (2), 119–132.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ruang Jurnal,
Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama,
UIN Imam Bonjol Padang
Jl. Mahmud Yunus No.6,Lubuk Lintah,
Kota Padang, Sumatra Barat
E-mail: jurnal-alqalb@uinib.ac.id

 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.