Efektivitas Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Daring pada Masa Covid-19

Zulhendri Zulhendri, Rika Gusri Yunita, Fitri Hayeni

Abstract


This study aims to find out how to describe the effectiveness of the use of information technology in online learning during the Covid-19 period at SDN 04 Koto Tuo Sulit Air. This research is descriptive quantitative research. The population in this study were all students of SDN 04 Kototuo Sulit Air in the 2020/2021 school year. The data was collected by distributing questionnaires online to 57 students who became respondents consisting of 18 grade IV students, 19 class V students and 20 grade VI students. The results illustrate that 1) As many as 89.47% of students stated that the use of information technology was effective in online learning, while 10.52% of students stated that the use of information technology was not effective in online learning, 2) Students stated that the most effective platform in learning online is WhatsApp at 50.88%, 3) Students state that the least effective platform in online learning is the zoom meeting of 47.37%

Keywords


Effectiveness, Information Technology, Online Learning

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/jostech.v1i1.2429
Abstract views : 780 times
PDF : 318 times

References


N. Septantiningtyas, “Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Aplikasi Google Class Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa,” EDURELIGIA J. Pendidik. Agama Islam, vol. 2, no. 2, pp. 131–135, 2018.

M. B. Yolandasari, “EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DARING DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS II A MI UNGGULAN MIFTAHUL HUDA TUMANG CEPOGO BOYOLALI TAHUN PELAJARAN 2019/2020,” 2020.

A. Malyana, “Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung,” Pedagog. J. Ilm. Pendidik. Dasar Indones., vol. 2, no. 1, pp. 67–76, 2020.

D. N. Wardani, A. J. E. Toenlioe, and A. Wedi, “Daya tarik pembelajaran di era 21 dengan Blended Learning,” J. Kaji. Teknol. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 13–18, 2018.

A. G. Prawiyogi, A. Purwanugraha, G. Fakhry, and M. Firmansyah, “Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa di SDIT Cendekia Purwakarta,” J. Pendidik. Dasar, vol. 11, no. 1, pp. 94–101, 2020.

L. P. M. (LPM) I. S. A. S. Bangka, “Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Daring & Luring Semester Ganjil 2020/2021. Bangka Belitung: IAIN Syaikh Abdurrahman Siddik Bangka Belitung,” J. Pendidik. Islam, vol. 8, pp. 127–137, 2020.

D. Haqien and A. A. Rahman, “Pemanfaatan Zoom Meeting Untuk Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19,” SAP (Susunan Artik. Pendidikan), vol. 5, no. 1, 2020.

E. Suryadi, M. H. Ginanjar, and M. Priyatna, “Penggunaan sosial media whatsapp pengaruhnya terhadap disiplin belajar peserta didik pada mata pelajaran pendidikan agama Islam (Studi kasus di SMK Analis Kimia YKPI Bogor),” Edukasi Islam. J. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 01, pp. 1–22, 2018.

B. Mulatsih, “Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, Dan Quizizz Dalam Pembelajaran Kimia Di Masa Pandemi Covid-19,” J. Karya Ilm. Guru, vol. 5, no. 1, pp. 16–26, 2020.

E. R. David, M. Sondakh, and S. Harilama, “Pengaruh Konten Vlog dalam Youtube terhadap Pembentukan Sikap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Sam Ratulangi,” Acta Diurna Komun., vol. 6, no. 1, 2017.

Priyono, Metode Penelitian Kuantitatif. Sidoarjo: Zifatama, 2008.

M. Pradana and A. Reventiary, “Pengaruh atribut produk terhadap keputusan pembelian sepatu merek Customade (studi di merek dagang Customade Indonesia),” J. Manaj., vol. 6, no. 1, 2016.

A. A. Iskandar and R. Effendi, “Pengaruh Brand Image Produk Terhadap Kesetiaan Pelanggan Pengguna Internet Modem Smartfren Connex di Bandar Lampung,” J. Manaj. dan Bisnis, vol. 4, no. 1, 2013.

W. T. Fendya and S. C. Wibawa, “Pengembangan Sistem Kuesioner Daring Dengan Metode Weight Product Untuk Mengetahui Kepuasan Pendidikan Komputer Pada LPK CYBER COMPUTER,” IT-Edu J. Inf. Technol. Educ., vol. 3, no. 01, 2018.

P. Purnomo and M. S. Palupi, “Pengembangan tes hasil belajar matematika materi menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan waktu, jarak dan kecepatan untuk siswa kelas V,” J. Penelit., vol. 20, no. 2, 2016.

M. Husaini, “Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (e-education),” MIKROTIK J. Manaj. Inform., vol. 2, no. 1, 2017.

S. Suhery, T. J. Putra, and J. Jasmalinda, “Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting dan Google Classroom pada Guru di Sdn 17 Mata Air Padang Selatan,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 3, pp. 129–132, 2020.

M. Daheri, J. Juliana, D. Deriwanto, and A. D. Amda, “Efektifitas whatsapp sebagai media belajar daring,” J. Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 775–783, 2020.

S. Ferdiana, “Persepsi Mahasiswa tentang Penggunaan Media Daring pada Program Studi S1 Ilmu Gizi Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Surabaya selama Masa Pandemi Corona Virus Disease (COVID-19),” Indones. J. Sci. Learn., vol. 1, no. 1, pp. 5–12, 2020.

M. Mustakim, “Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi covid-19 pada mata pelajaran matematika,” Al asma J. Islam. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 1–12, 2020


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JOSTECH: Journal of Science and Technology

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.