The Contextualization of Hadith Regarding the Prohibition of Damaging Corpses in the Law of Autopsy
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abu Daud, S. al-Sijistani. (n.d.). Sunan Abu Daud. In CD-Room Maktabah Syamilah.
ad-Darimi, A. bin A. bin al F. bin B. bin A. S. (n.d.). Sunan ad-Darimi. In CD-Room Maktabah Syamilah.
Afwadzi, B., & Alifah, N. (2019). Malpraktek dan Hadis Nabi: Menggali Pesan Kemanusian Nabi Muhammad saw. dalam Bidang Medis. AL QUDS : Jurnal Studi Alquran dan Hadis, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.29240/alquds.v3i1.772
al-‘Asqalani, S. al-D. A. al-F. A. ibn H. (1993). Tahzib al-Tahzib. al-Turas al-‘Arabi.
al-Naisaburi, A. H. M. bin al-Hajjaj. (n.d.). Shahih Muslim. In CD-Room Maktabah Syamilah.
al-Syaibani, A. A. A. (n.d.). Musnad Ahmad bin Hanbal. In CD-Room Maktabah Shamilah.
al-Tirmiżi, A. ‘Īsā M. bin ‘Īsā. (n.d.). Sunan al-Tirmidzi. In CD-Room Maktabah Syamilah.
Al-Hazmi. (1978). Taqrib Fiqh Al-Thabib. Mansyurat al-’Ashr.
Al-Syinqithi, M. (n.d.). Ahkam Al-Jirahah Al-Thibiyah. ‘Alam al-Kutub.
AM, A. M. (2016, December 20). Penggunaan Kadaver (Mayat) Sebagai Media Pembelajaran Medis. Aswaja Muda. https://aswajamuda.com/penggunaan-kadaver-mayat-sebagai-media-pembelajaran-medis/
Anchassi, O. (2019). In Quest of Justice: Islamic Law and Forensic Medicine in Modern Egypt (by Khaled Fahmy). American Journal of Islam and Society, 36(3), 70–75. https://doi.org/10.35632/ajis.v36i3.621
Asy-Sya’rawi, M. M. (2007). Anda bertanya Islam menjawab (A. A. Almansyur, Trans.). Gema Insani Press.
Azmi, A. (2021). Bedah Mayat Dalam Perspektif Maqashid Al-Syariah. TAQNIN: Jurnal Syariah Dan Hukum, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.30821/taqnin.v3i01.8461
Bakry, N. (2003). Fiqh & Ushul Fiqh. Raja Grafindo Persada.
Bastiar, Azzubaily, & Iswandi. (2022). Bedah Mayat Ditinjau dari Perspekif Hukum Islam (Studi Penelitian di Provinsi Aceh). Legalite : Jurnal Perundang Undangan Dan Hukum Pidana Islam, 7(1), Article 1.
Bintarawati, F., & Rosyid, M. (2020). Mengurai Istiḥsān Sebagai Sumber Hukum Islam. Mumtaz: Jurnal Studi Al-Quran dan Keislaman, 4(02), Article 02. https://doi.org/10.36671/mumtaz.v4i02.137
Gadamer, H.-G. (2004). Truth and Method (A. Sahidah, Trans.). Pustaka Pelajar.
Gibtiah. (2016). Fikih Kontemporer. Prenadamedia Group.
Gontor, P. U. (2019, October 23). Hukum Membedah Mayat Dalam Islam. Perbandingan Madzhab UNIDA. http://pm.unida.gontor.ac.id/hukum-membedah-mayat-dalam-islam/
Hanafi, H. (2004). Islamologi 3: Dari Teosentrisme ke Antroposentrisme. LKiS.
Hatta, M., Zulfan, & Srimulyani. (2019). Bedah mayat (autopsi) ditinjau dari perspekif hukum positif Indonesia dan hukum Islam. Ijtihad : Jurnal Wacana Hukum Islam Dan Kemanusiaan, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.18326/ijtihad.v19i1.27-52
Husairi, A. (2016). Penerapan Kaidah Fiqih dalam Penetapan Hukum Islam Bedah Mayat Kedokteran. Berkala Kedokteran, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.20527/jbk.v10i1.938
Ichsan, A. S. (2020, April 30). Penggunaan Jenazah untuk Penelitian, Bagaimana Hukumnya? Republika Online. https://republika.co.id/share/q9lipr483
Makie, I. (2016). Fungsi Otopsi Forensik dan Kewenangan Kepolisian Republik Indonesia Berdasarkan KUHAP. LEX PRIVATUM, 4(5), Article 5.
Mohammed, M., & Kharoshah, M. A. (2014). Autopsy in Islam and current practice in Arab Muslim countries. Journal of Forensic and Legal Medicine, 23, 80–83. https://doi.org/10.1016/j.jflm.2014.02.005
Quzwaini, A. A. M. bin Y. bin A. bin M. A. (n.d.). Sunan Ibnu Majah. In CD-Room Maktabah Syamilah.
Rispler-Chaim, V. (1993). The Ethics of Postmortem Examinations in Contemporary Islam. Journal of Medical Ethics, 19(3), 164–168.
Sagai, B. Y. D. (2017). Aspek Hukum Terhadap Autopsi Dalam Tindak Pidana Pembunuhan Berencana Menggunakan Racun. LEX CRIMEN, 6(8), Article 8.
Salma, S. (2021). The Study of Islamic Law About The Deceased Muslim and Its Cultural Symbols in Sumpur Kudus, West Sumatera, Indonsia. Samarah: Jurnal Hukum Keluarga Dan Hukum Islam, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.22373/sjhk.v5i1.9037
Siregar, S. M. (2015). Analisa Fatwa Majelis Ulama Indonesia (MUI) Tentang Penggunaan Jenazah Untuk Kepentingan Penelitian [Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau]. http://repository.uin-suska.ac.id/6636/
Solina, E. (2021). Hukum Pembedahan Jenazah Untuk Menyelamatkan bayi: (Studi komperatif antara Fiqh al-Syafi’iyyah dan al-Malikiyyah). Jurnal Al-Mizan, 8(1), Article 1.
Suhartono, S. (2017). Eksistensi Fatwa Majelis Ulama Indonesia dalam Perspektif Negara Hukum Pancasila. AL-IHKAM: Jurnal Hukum & Pranata Sosial, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.19105/al-lhkam.v12i2.1255
Syayuthi, A. (2020). Penggunaan Jenazah Untuk Kepentingan Penelitian Ilmiah Perspektif Fazlur Rahman. Analytica Islamica, 9(1), Article 1.
Wibawati, M. A. (2018). Bedah Mayat Perspektif Hukum Positif dan Hukum Islam (Studi Kasus di RS Bhayangkara Kediri) [Skripsi, IAIN Tulungagung]. http://repo.uinsatu.ac.id/8310/
Yasid, A. (2005). Fiqh Realitas. Pustaka Pelajar.
DOI: https://doi.org/10.15548/mashdar.v5i1.5387
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.