Ali Mustafa Yaqub's Criticism Method of Hadith in Determining Islamic Law: Analysis of Performing Hajj with Unlawfully Obtained Wealth
DOI: 10.15548/mashdar.v5i2.7475Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbas, H. (2004). Kritik Matan Hadis. Teras.
Adhari, I. Z., Fikri, Y. T. A., Jamaludin, J., Sukarnoto, T., Naafisah, D. D., Cahyanti, I. S., Rahayu, Y. S., Syahrial, N. W., Purnamasari, N., Bayanuloh, I., Artuah, M. G., & Maulana, Y. (2021). Teori Penafsiran Al-Qur’an dan Al-Hadis dan Teori Ekonomi Islam menurut Para Ahli. Widina Bhakti Persada.
Adriansyah. (2019). Shifting Paradigma Pemahaman Hadis di Indonesia (Studi Interpretasi Kontekstual Ali Mustafa Ya’qub terhadap Hadis-Hadis Hubungan dengan Non-Muslim). Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 20(2), 203–234.
Afwadzi, B. (2017). Kritik Hadis dalam Perspektif Sejarawan. Mutawatir: Jurnal KeilmuanTafsir Hadis, 7(1), 50–75.
Aisyah, N. (2017). Penerapan Metode Ali Mustafa Yaqub dalam Memahami Hadis Larangan Pemakaian Parfum bagi Wanita. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Al-Albani, M. N. al-D. (1992). Kitab Silsilatul Al-Ahaadits adh-Dhaifah wa al-Maudhu’ah wa Atsaruhas Sayyii fii Ummah. Maktabah al-Maarif.
Al-Ashbihani, I. (1993). Kitab Targhib wa al-Tarhib. Daar Al-Hadits.
Al-Bazzar, A. B. A. bin U. bin A. K. bin K. bin U. al-’Atiki/. (2009). Musnad al-Bazzar. maktabah al-Ulum wa al-Hikmah.
Al-Jauzi, J. A. al-F. A. R. bin A. bin M. (1995). Mutsir al-Gharam al-Sakin: Ila Asyrafi al-Amakin Ibn Jauzi. Daar Al-Hadits.
Alamsyah. (2013). Pemalsuan Hadis dan Upaya Mengatasinya. Al-Hikmah, 14(2), 198–212.
Amin, P. K. (2009). Menguji Kembali Keakuratan Metode Kritik Hadis. Hikmah.
Anggraeni, D., & Suhartinah, S. (2018). Toleransi Antar Umat Beragama Perspektif KH. Ali Mustafa Yaqub. Jurnal Online Studi Al-Qur’an, 14(1), 59–77. https://doi.org/10.21009/jsq.014.1.05
Arafat, A. T. (2017). Interaksi Kaum Sufi dengan Ahli Hadis: Melacak Akar Persinggungan Tasawuf dan Hadis. Journal of Islamic Studies and Humanities, 2(2), 129–155. https://doi.org/10.21580/jish.22.2520
Arifin, A. (20219). Penerapan Metode Ali Mustafa Yaqub dalam Memahami Hadis Intoleransi antar Umat Beragama [UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten]. https://doi.org/10.32678/holistic.v6i1.3239
Basri. (2022). Kontekstualisasi Pemahaman Hadis (Kajian Atas Interpretasi Hadis Ali Mustafa Yaqub). Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(1), 265–279. https://doi.org/10.31943/jurnal
Cholidah, N. D. (2011). Kontribusi Ali Mustafa Yaqub Terhadap Perkembangan Kajian Hadis Kontemporer di Indonesia. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Damanik, A. (2017). Urgensi Studi Hadis di UIN Sumatera Utara. Shahih: Jurnal Kewahyuan Islam, 1(1), 83–94. https://doi.org/10.51900/shahih.v1i1.1886
Dhofier, Z. (2019). Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kyai dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia. LP3ES.
Djalaluddin, M. (2016). Naik Haji dengan Uang Kredit. Al-Daulah: Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(1), 42–49.
Efendi, R. (2009). Pemikiran san Aktivitas Dakwah Prof. Dr. KH. Ali Mustafa YAqub, MA. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Fahham, A. M. (2015). Penyelenggaraan Ibadah Haji: Masalah dan Penanganannya. Kajian: Menyembatani Teori Dan Persoalan Masyarakat Dalam Perumusan Kebijakan, 20(3), 201–218.
Farid, M. R. A. (2018). Model Garbage Can dan Dana Talangan Haji (Studi Kritik Kebijakan Penyelenggaraan Ibadah Haji) [UIN Sunan Kalijaga]. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.32370.32961
Fatihunnada. (2022). Fenomenas Sosial dan Politik dalam Pemahaman Hadis ALi Mustafa Yaqub. KBM Indonesia.
Hajam, & Sumantri, T. (2023). Urgensi Metodologi Studi Islam Interdisipliner untuk Moderasi Islam. An-Nawa : Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.37758/annawa.v4i1.579
Harahap, A. P. (2023). hadis-hadis Bermasalah (Studi atas Pemikiran Ali Mustafa Yaqub dan Nur Hidayat Muhammad. Shahih: Jurnal Ilmu Kewahyuan, 6(1), 177–190.
Heriyudanta, M. (2021). Analisis Kompetensi Menulis Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa di Indonesia. Ascarya: Islamic Science, Culture, and Social Studies, 1(1), 61–71.
Idwal. (2018). Penggunaan Uang Haram untuk Ibadah Haji. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 21–28.
Ilyas, R. (2016). Konsep Uang dalam Perspektif Ekonomi Islam. Bisnis: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 4(1), 35–57.
Imtyas, R. (2020). Metode Kritik Sanad Dan Matan. Ushuluna: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 1(1), 18–32. https://doi.org/10.15408/ushuluna.v1i1.15286
Imtyas, R. (2021). Metode Hasan bin Ali Assaqaf dalam Kritik Hadis: Studi atas Kitab Tanaqudat Al-Albani Al-Wadihat. A-Empat.
Irfan, M. (2016). Perkawinan Beda Agama di Indonesia: Studi Perbandingan Pemikiran Prpf. Dr. Nurcholish Madjid dan Prof. Dr. Ali Mustafa Yaqub [UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://doi.org/10.31538/adlh.v7i2.2877
Istianah, I. (2018). Kontribusi Ali Mustafa Yaqub (1952-2016) dalam Dinamika Kajian Hadis di Indonesia. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 3(1), 11. https://doi.org/10.21043/riwayah.v3i1.3442
Karim, R., & Mohammad, N. E. (2020). Penetapan Hukum Nurcholish Majid dan Mustofa Ali Yaqub Tentang Pernikahan Beda Agama. As-Syams: Journal Hukum Islam, 1(1), 102–120. https://www.e-journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/assyams/article/view/58
Khotimah, H. (2023). Urgensi Kajian Hadis di Indonesia: Pemikiran M. Syuhudi Ismail dan Ali Mustafa Ya’qub. Dirayah: Jurnal Ilmu Hadis, 3(2), 118–206.
Kisworo, B. (2017). Ibadah Haji Ditinjau dari Berbagai Aspek. Al-Istinbath : Jurnal Hukum Islam, 2(1), 75–98. https://doi.org/10.29240/jhi.v2i1.194
Kudhori, M. (2018). Metode Kashf dalam Penilaian Hadis: Studi Tashih Hadis di Kalangan Kaum Sufi. Afkaruna: Indonesian Interdisciplinary Journal of Islamic Studies, 14(1), 27–48. https://doi.org/10.18196/aiijis.2018.0079.27-48
Lazulfa, I. (2019). Keterampilan Berbahasa: Menulis Karangan Eksposisi. Universitas Sebelas Maret.
Malik, A. (2021). Perspektif Tafsir Konteks Aktual Ekonomi Qur’ani dalam QS al-Nisa’/4: 29. Dirasat Islamiah: Jurnal Kajian Keislaman, 2(1), 39–56. https://e-journal.faiuim.ac.id/index.php/dirasatIslamiah
Mardawaih, A. B. A. bin M. bin. (1990). Tsalatsah Majalis min al-Amali. Daar Ulum al-Hadits.
Miski. (2016). Pemahaman Hadis Ali Mustafa Yaqub Studi atas Fatwa Pengharaman Serban dalam Konteks Indonesia. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 2(1), 15–31.
Muhid. (2019). Ilmu Kritik Hadis (Al-Jarh wa Al-Ta’dil) dalam Lintasan Sejarah. Dar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 6(2), 338–362. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/dar/article/view/1742
Nada, A. B. (2019). Konsep Istiṭā’ah dalam Al-Qur’an dan Implementasinya pada Ibadah Haji di Indonesia. Pascasarjana UIN Sunan Ampel.
Noorjannah, L. (2014). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Profesional di SMA Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Humanity, 10(1), 97–114.
Nurdin, N. (2016). Prof. Dr. KH. Ali Mustafa Yaqub, MA: Muhaddis Nusantara Bertaraf Internasional. Jurnal Lektur Keagamaan, 14(1), 197–228. https://doi.org/10.31291/jlk.v14i1.481
Nurudin, M. (2015). Aktualisasi Pemahaman Hadis Hukum dalam Kehidupan Global. Riwayah, 1(1), 39–60.
Qardhawi, Y. (1999). Kaifa Nata’amalu Ma’a As-Sunnah An-Nabawiyyah Terj. Muhammad Al-Baqir. Karisma.
Ramadhan, M. R. S. (2020). Metode Kritik Hadis Ali Mustafa Yaqub antara Teori dan Aplikasi. Nabawi: Journal of Hadith Studies, 1(1), 23–44. https://doi.org/10.55987/njhs.v1i1.5
Ramadi, B. (2022). Fikih: Antara Teori dan Praktik Serta Isu-Isu Kontemporer. UIN Sumatera Utara.
Saputra, A. R. (2016). Motif dan Makna Sosial Ibadah Haji pada Jamaah Masjid Darussalam Perumahan Wisma Tropodo Waru Sidoarjo. Jurnal Kodifikasia, 10(1), 89–108.
Sarwat, A. (2019). Haji Rukun Islam Kelima. In Ibadah Haji Rukun Islam Kelima (Vol. 1, Issue 2). Rumah Fiqih Publishing.
Sholehudin. (2018). Hermeneutika Hadis: Metodologi Pemikiran Ali Mustafa Yaqub dalam Buku Cara Benar Memahami Hadis. Institut Agama Islam Negeri jember.
Soleh, K., & Iskandar, A. (2020). Metodologi Kritik dan Pendekatan dalam Memahami Hadis. Jurnal Studi Hadis Nusantara, 2(2), 174–193. https://doi.org/10.24235/jshn.v2i2.7651
Subadi, T. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Muhammadiyah University Press.
Sulaiman, R. (2017). Muhammad Saw dan Peradaban Umat (Analisis Ketokohan dan Kepemimpinan Rasulullah). Al-Iman: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan, 1(1), 1–15. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/aliman/article/view/3000
Suratmaputra, A. M. (2017). Problematika Uang Haram dalam Kajian Fiqh. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Hadis, Syari’ah Dan Tarbiyah, 2(1), 21–34. https://media.neliti.com/media/publications/271142-problematika-uang-haram-dalam-kajian-fiq-05865ffd.pdf
Suyuti, M. (2023). Validity Of Hadith Ru‘y ah ‘Al -Sadiqah: Implementation of Hadith Exegesis in the Encounter of Sufi Order Guides with Prophet Muhammad Saw trough Dreams. Jurnal Kajian Manajemen Dakwah, 5(2), 110–131.
Taufiqurrahman, T. (2019). Kritik Hadis dalam Kawasan Kajian Sejarah. Jurnal Ulunnuha, 8(1), 89–104. https://doi.org/10.15548/ju.v8i1.297
Thahan, M. (2010). Taisir Musthalah al-Hadits, Terj. Abu Fuad. Pustaka Thariqul Izzah.
Wahid, R. A. (2019). Ulama Hadis di Indonesia Kontemporer. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 5(2), 140–153.
Wasman. (2021). Metode Kritik Hadis. Elsi Pro.
Yaqub, A. M. (1995). Kritik Hadis. Pustaka Firdaus.
Yaqub, A. M. (2000). Kerukunan Umat dalam Perspektif al-Qur’an dan Hadis. Pustaka Firdaus.
Yaqub, A. M. (2003a). Hadis-Hadis Bermasalah. Pustaka Firdaus.
Yaqub, A. M. (2003b). Kriteria Halal Haram untuk Pangan, Obat, dan Kosmetik menurut al-Qur’an dan Hadis. Pustaka Firdaus.
Yusuf, N. (2015). Hadis sebagai Sumber Hukum Islam: Teaah terhadap Penetapan Kesahihan Hadis sebagai Sumber Hukum menurut Syafi’i. Potret Pemikiran, 19(1). https://doi.org/10.30984/pp.v19i1.714
Zaelani, M. A. Q. (2019). Studi Kritik Sanad Hadis Man Qala fi Kitab Allah bi al-Ra’yihi dalam Buku Haji Pengabdi Setan Karya Prof. KH Ali Mustofa Yaqub [UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. In UIN Syarif Hidayatullah. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/44049%0Ahttp://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/44049/2/MUHAMAD ABDUL QODIR ZAELANI-FU.pdf
Refbacks
- There are currently no refbacks.