Model Pembelajaran Student Teams Achievement Divission (STAD) Pada Pembelajaran Matematika di SMPN 46 Sijunjung

Dwi Yuli, Rivdya Eliza

Abstract


This paper study about the interest and the low mathematics learning outcomes of eighth grade students of SMP N 46 Sijunjung in the school year 2017/2018. The aimsof this research are to know:1) the interest of student learning taught by the STAD cooperative learning model, 2) Mathematics learning outcomes from students that taught with the STAD type cooperative model in class VIII SMP N 46 Sijunjung 2017/2018 school year. This research is an experimental research and uses quantitative research methods. The subjects of this study were all eighth grade students of SMP N 46 Sijunjung. The sample taken by purposive sampling technique. The results showed that 1) the interest in mathematics learning of students taught with STAD was categorized as good with a percentage of 84.50% and 2) the mathematics learning outcomes of students taught with the STAD type cooperative model were higher than the mathematics learning outcomes of students taught with conventional learning models. It can be seen from the acquisition of the average value of the experimental class test 81.50 and the average value of the control class test 72.25. The percentage of student learning completeness in the experimental class was 70%, while in the control class 40%. After testing the hypothesis using the t-test, obtained t count> t table (2.68> 1.68) with αi = i0.05 at the 95% confidence interval, then the decision is H0 rejected and H1 accepted.

Keywords


Student Team Achievement Division, Mathematics Learning Outcomes, Interest in Learning

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.266
Abstract views : 516 times
PDF : 366 times

References


Agung, I., & Yansyah, L. (2010). Meningkatkan kreativitas pembelajaran bagi guru: pedoman dan acuan guru dalam meningkatkan kreativitas pembelajaran pada peserta didik. Bestari Buana Murni.

Ali, M. (2004). Psikologi Remaja: Perkembangan peserta didik.

Amina, (2012) Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Membandingkan dan Mengurutkan Bilangan. Skripsi, Ternate: UniversitasKhairun

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan penabur, 7(10), 11–21.

Astuti, S. P. (2015). Pengaruh kemampuan awal dan minat belajar terhadap prestasi belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1).

Aviyah, E., & Farid, M. (2014). Religiusitas, kontrol diri dan kenakalan remaja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02).

Buwono, S. (t.t.). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas Xi Ips Man Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(7).

Dacholfany, M. I. (2017). Inisiasi Strategi Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Manusia Islami di Indonesia Dalam Menghadapi Era Globalisasi. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(01).

Dalyono, M. (1997). Psikologi Pendidikan. Penerbit Rineka Cipta.

Ely, Fatmawati, (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Meningkstksn Hasil Belajar Siswa Pada Materi Luas Permukaan Sisi Datar Bangun Ruang, Jurnal, Universitas Khairun

Eminingsih.(2010). Peningkatan hasil belajar matematika melalui pembelajaran kooperatif tipe STAD pada siswa,kelas VII,E,SMP Negeri 3 Batang. Jurnal UNNES

Esmawati.(2010). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan HasihBelajar Matematika Siswa,Kelas VIII,A SMP Negeri,5 Rengat. Jurnal UIR

Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Gunarsa, S. D. (2008). Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. BPK Gunung Mulia.

Hurlock, E. B. (1993). Adolescent Psychology. Tokyo: Kugakusha, Ltd.

Indrawati, Y. (2006). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Matematika Dalam Pelaksanaan Kurikulum Berbasis Kompetensi (Kbk) Pada Sekolah Menengah Atas Kota Palembang. Jurnal Manajemen & Bisnis Sriwijaya, 4(7), 41–58.

Iskandar, A. (2010). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru. Jakarta: Bestari Buana Murni.

Laa, N., Winata, H., & Meilani, R. I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 141–150.

Lestari, I. (2015). Pengaruh waktu belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150–168.

Martono, N. (2010). Metode penelitian kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder (sampel halaman gratis). RajaGrafindo Persada.

Muhson, A. (2009). Peningkatan minat belajar dan pemahaman mahasiswa melalui penerapan problem-based learning. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 39(2).

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 135–142.

Ormrod, J. E. (2003). Educational Psychology: Developing Learners, 6th. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.

Purwanto, M. N. (2000). Prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran. Remaja Rosdakarya.

Putri Islami, RestuPenerapan Metode Pembelajaran Kooperatif ModelSTADUntuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII.6 SMP N 1 Ujung Batu Roka Hulu,Jurnal FKIP Universitas Riau (4), 2-3

Rumini, S., Purwanto, E., Purwandari, M. S., Suharmini, T., Si, M., & Ayriza, Y. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.

Rusman, M. P. (2012). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru (edisi kedua). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Samsuni, S. (2017). Manajemen sumber daya manusia. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(1), 113–124.

Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terrhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Simbolon, N. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).

Slameto. (1988). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.

Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 1–8.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Belajar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharyat, Y. (2009). Hubungan antara sikap, minat dan perilaku manusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Supriyono, A. (2009). Cooperatif learning. Yogyakarta: Putaka Belajar.

Suratno, S. (2013). Pengaruh Penerapan Metode STAD terhadap Hasil Belajar Ekonomi Ditinjau dari Minat Siswa di SMA N 10 Batanghari. Dinamika Pendidikan, 8(2).

Syah, M., Wardan, A. S., Rakhmat, M. F., & Muchlis. (1997). Psikologi pendidikan: dengan pendekatan baru. Penerbit PT Remaja Rosdakarya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.