Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik yang Diajar dengan Metode Probing-Prompting Learning Pada Kelas Vii Mtsn Bungus Teluk Kabung Padang Tahun Ajaran 2017/2018

Sasmi Nelwati, Yelpa Yeni

Abstract


Communication ability of mathematic is one of purpose in learning that hoped can developed in mathematic learning. Base on observation result in MTsN Bungus Teluk Kabung Padang show that communication ability of mathematic student still low. The purpose of this research is to know about students ability on mathematics communication at grade VII MTsN Bungus Teluk Kabung Padang academic year 2017/2018 that taught by Probing-Prompting Learning Method. This type of research is quasi experimental (Quasi Experimental Research) with Randomized Control Group Only Design. Population in this research is student in grade VII MTsN Bungus Teluk Kabung Padang academic year 2017/2018. Data collection method use are posttest obtained is analyzed by using t – test after normality test and homogenity test. Based on the research result, mathematical communication ability of experment class student is higher than control class.After doing analysis, the average score of  the experiment class is 80,00 while the control class is 73,42. After hypothesis testing using t-test, obtained tcount  >  ttable (1,82> 1,66) with α = 0,05 on the level trust is 95%, then the decision is H0 rejected and H1 accepted.

Keywords


Communication Abiliy Of Mathematic, Probing-Prompting Learning Method.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.268
Abstract views : 422 times
PDF : 322 times

References


Abdul, G. (2017). Metode Pembelajaran Probing Prompting Learning . Diakses tanggal 26 Januari 2017 dari http://abdulgopuroke.blogspot.co.id//2017/01/metode-pembelajaran-probing-prompting.html.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Yogyakarta: Gava Media.

Djamarah,S.B & Zain, A. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta: Jakarta.

Hasbullah. (2006). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Huda, Miftahul. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hamzah, Uno. (2011). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif, Jakarta: Bumi Aksara

Iryanti, Puji. (2004). Penilaian Unjuk Kerja, Yogyakarta: Depdiknas.

Istarani, M. Ridwan. (2014). 50 Tipe Pembelajaran Kooperatif, Medan: CV Media Persada.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lie, Anita. (2002). Cooperative Learning. Jakarta : Grasindo

Mulyasa. (2011). Menjadi Guru Profesional, Bandung : Remaja Rosdakarya.

Prawironegoro, Pratiknyo (1985). Evaluasi Belajar Khusus Analisis Soal untuk Bidang Studi Matematika. Jakarta: P2LPTK

Shadiq, Fadjar. (2009). Kemahiran Matematika,Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Sanjaya, Wina. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Suherman, Erman. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer, Bandung: JICA-Universitas Pendidikan Indonesia.

Suryabrata, Sumandi. (2008). Metode Penelitian. Yogyakarta: UGM PT. Raja Gravindo Persada.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Karisma Putra Utama.

Suyitno, Amin. (2004). Dasar-Dasar Dan Proses Pembelajaran Matematika I. Semarang: Jurusan Matematika UNNES.

Sudjana, Nana. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Tim Penyusun. (2007). Pedoman Penulisan Skripsi IAIN Imam Bonjol Padang, Padang: IAIN Imam Bonjol Padang.

Widya, Ananda. (2010). Pengaruh Penerepan Teknik Probing-Promting Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 13 Padang. IAIN IB Padang (skripsi tidak diterbitkan).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.