PENGARUH PENERAPAN PENDEKATAN RME TERINTEGRASI NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA

Samsinar Samsinar, Imaludin Agus, Sri Anandari Safaria, Dedyerianto Dedyerianto, Halistin Halistin

Abstract


Mathematical communication ability is an important ability possessed by students. However, students' mathematical communication skills still tend to be low. An approach that can help students improve their mathematical communication skills is to use an integrated RME approach with local wisdom values which is also an effort to preserve local wisdom in Indonesia. This research is a quasi-experimental quantitative research. The sampling technique used simple random sampling. Class VII B is applied as the experimental class and VII C is applied as the control class. The data collection method consisted of a test of mathematical communication skills seen from the aspects of writing, drawing, and mathematical expression, as well as the teacher's observation sheet. The results of this study indicate that: The application of the integrated RME approach to local wisdom values has a better effect than the conventional approach on students' mathematical communication skills.

Keywords


Mathematical Communication Skills; Realistic Mathematics Education; Local Wisdom

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v6i2.4358
Abstract views : 357 times
PDF : 130 times

References


Afriansyah, E. A. (2016). Makna Realistic dalam RME dan PMRI. Lemma.

Agus, I. (2019). Efektivitas guided discovery menggunakan pendekatan kontekstual ditinjau dari kemampuan berpikir kritis, prestasi, dan self-efficacy. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(2), 120–132. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i2.14517

Alamiah & Afriansyah. (2016). Perbandingan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Antara yang Mendapatkan Model Pembelajaran PBL dengan Pendekatan RME dan Open-ended. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2).

Damayanti, Putri, dkk. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Berbasis Media Manipulatif Putri. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(April), 1–23.

Gravemeijer, K. (2013). Revisiting ‘Mathematics education revisited.’ Freudental 100.

Hidayati, V. R., Wulandari, N. P., Maulyda, M. A., Erfan, M., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Literasi Matematika Calon Guru Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Masalah PISA Konten Shape & Space. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(3), 1–10. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.

Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu, 7(1).

Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. https://doi.org/10.12973/ejmste/76959

Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118

Marsigit, M., Rizkianto, I., & Murdiyani, N. M. (2015). Filsafat matematika dan praktis pendidikan matematika. Yogyakarta: UNY Press.

Mulbar, U., Minggi, I., & Zaki, A. (2020). Meningkatkan kompetensi profesional guru dengan pelatihan pembelajaran matematika realistik. Dedikasi, 22(1), 385–390. https://doi.org/10.26858/dedikasi.v22i1.13828

Novita. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis ditinjau Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa SMP di Pekanbaru. Riau: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Nuraisyah. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel Kelas VII di SMP Negeri 1 Boyolangu.

Putri, R. I., & Santosa, R. H. (2015). Keefektifan strategi react ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan penyelesaian masalah, koneksi matematis, self efficacy. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 262. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i2.7345

Shadiq, F. (2014). Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Silvia, M., & Elniati, D. H. S. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 31 Padang. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika.

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018. Paper of Matematohir.

Totok, T. (2018). Peneguhan Masyarakat Multikultural Indonesia Melalui Aktualisasi Pendidikan Pancasila dan. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8340

Umbara. (2015). Integrasi Nilai-nilai Kearifan Lokal Budaya Masyarakat dalam Pembelajaran Matematika Realistik. Proceedings of Acer-N, 1(2).

Veralita, L., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik dan Kemandirian Belajar Siswa SMP melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.26877/aks.v9i1.2455

Yuliani, dkk. (2020). Pengaruh Penerapan Pendekatan RME (Realistic Mathematic Education) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self Efficacy Siswa SMPN 18 Pekanbaru. Uring (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(3), 193–200.

Yuliani, D., Andriani, L., & Fitri, I. (2020). Pengaruh Penerapan Pendekatan RME (Realistic Mathematic Education) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self Efficacy Siswa SMPN 18 Pekanbaru. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning).

Yunisha, R., Prahmana, R. C. I., & Sukmawati, K. I. (2016). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Elemen, 2(2), 136. https://doi.org/10.29408/jel.v2i2.284

Zulkardi, Z., Putri, R. I. I., & Wijaya, A. (2020). Two Decades of Realistic Mathematics Education in Indonesia. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20223-1_18


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.