EKSPERIMENTASI MODEL BLENDED LEARNING BERBANTUAN VIDEO PEMBELAJARAN DENGAN MEDIA WHATSAPP GROUP TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Agustian Wulandari, Isnaeni Maryam, Prasetyo Budi Darmono

Abstract


This study aims to find out whether the blended learning model with the help of learning videos is better than the blended learning model with the help of whatsapp groups on the mathematics learning achievement of class XI MA Ma'arif NU Kaliangkrik students in the 2021/2022 academic year. This research is an experimental research using the posttest only control group design with data collection in this study using the cluster random sampling technique. The subjects of this study were grade 11 students of MA Ma'arif NU Kalingkrik who were taken from 2 classes. Data was collected using a mathematics learning achievement test that had been tested and met the reliability and validity requirements, then analyzed using the normality test, homogeneity test and hypothesis testing. The hypothesis test used is the t-test. Based on the results of the study, it can be concluded that the blended learning model assisted by learning videos is better than the WhatsApp group assisted learning model for students' mathematics learning achievement.

Keywords


Blended Learning; Video Learning; WhatsApp Group; Mathematics Learning Achievement

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v7i1.5842
Abstract views : 84 times
PDF : 55 times

References


Djamaludin, A., Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Sulawesi Selatan: CV. Kaffah Learning Center.

Hamdu, G. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. 2(1). 412.

Hima, L. R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Bauran (Blended Learning) Terhadap Motivasi Siswa Pada Materi Relasi & Fungsi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 2 (1)

Indah, B. A., Safaruddin. (2022). “Pengembangan dan Pemanfaatan Media Pembelajaran”. Jurnal Ilmu Terapan. 3(1).

Julaeha, S., Erihardiana, M. (2022). “Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional”. Religion Education Social Loa Roiba Journal. 4(1).

Masykur, R., Nofrizal & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia flash. Jurnal Pendidikan Matematika. 8(2). 63-67.

Nasution, J., Jalinus, N & Syahrul. (2019). Buku Model Blended Learning. Riau: Unilak Press.

Nurwahidah, C. D., Zaharah, Z & Sina, I. (2021). “Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Mahasiswa. Jurnal Pemikiran & Pencerahan. 17(1).

Palera, V., Anriani, N & Hasi FS, C. A. (2019). Pengaruh Model Blended Learning Berbantuan Video Interaktif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(2). 103-116.

Purnamasari, N. P. Y., Sutayana, IB. A. & Dewi, N. W. D. P. (2021). Penerapan Model Blended Learning berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Mahasiswa Pendidikan. 3(1). 7

Rahartri. (2019). WhatsApp Media Komunikasi Efektif Masa Kini (Studi Kasus pada Layanan Jasa Informasi Ilmiah di Kawasan PUSPIPTEK. Jurnal Penelitian Pendidikan.

Rahim, U. (2010). Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa pada Pokok Bahasan Aljabar Melalui Pendekatan Strukturan Think Pair Share (TPS). Jurnal MIPA. Kendari: Unhulu Kampus Bumi Tridharma.

Rezky, A. P., Mutahharah, A., Sari, F., Irmayati & Fitriani. (2022). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas X 2 UPTD SMA Negeri 5 Sinjai Pada Materi Eksponen. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika UIN Imam Bonjol. Volume 6(2). 171-178.

Rusman. (2016). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.

Suryadi. (2018). Penggunaan Sosial Media WhatsApp dan Pengaruhnya Terhadap Disiplin Belajar Peserta Didik Pada Masa Pelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam. 7(1). 1-22.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta; Kencana.

Sutopo. (2012). Teknologi dan Infrormasi dalam penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Suyitno, S. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pengukuran Teknik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 23(1). 101.

Thorne, K & Mackey, D. (2007). Everything You Needed to Know About Training. London: Kogan Page Pulishers.

Wardani, D. N., Toenlioie, A. J. E & Wedi, A. (2018). Daya Tarik Pembelajaran di Era 21 dengan Blended Learning. Jurnal Teknologi Pendidikan. 1(1). 14-15.

Wardani, R. K. (2018). Pengembangan Video Interaktif Pada Pembelajaran IPA Tematik Integratif Materi Peredaran Darah Manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. 2(4).

Widoyoko, E. P. (2014). Penilaian Hasil Belajar di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Belajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.