EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA MONOPOLI MATEMATIKA DITINJAU DARI MINAT BELAJAR

arezky pratiwi, Muh Judrah, Irmayanti Irmayanti

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of using monopoly mathematics media in terms of students' interest in learning mathematics. The type of research used in this research is a quasi-experimental type with nonequivalent control group design with a quantitative approach. This research was conducted at UPTD SMP Negeri 4 Sinjai. The population in this study were students of class VII UPTD SMP Negeri 4 Sinjai, totaling 91 people. The sample of this research is 60 people using purposive sampling technique. The results of the research based on the analysis of the Independent sample t-test results obtained a sig value of 0.000. The significance value is less than 0.05 or 0.000 <0.05. Because in the hypothesis testing rules if the sig value <0.05 then H0 is rejected and Ha. So it can be concluded that Ha is accepted and Ho is rejected or in other words, the use of monopoly mathematics media on arithmetic material is effective in terms of interest in learning mathematics for class VII UPTD SMP Negeri 4 Sinjai.

Keywords


Effectiveness; Interest in Learning; Mathematics Monopoly

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v7i2.6918
Abstract views : 107 times
PDF : 43 times

References


Andriyanti, M. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Monopoli Matematika Kelas Vii Smp Swasta Adhyaksa. 3, 16–22.

Arifin, Z. (2018). Metodologi penelitian pendidikan education research methodology.

Ariya, M., & Arini, N. W. (2021). Media Monopoli Sains ( MONOIN ) Untuk Pembelajaran IPA Pada Materi Semester I Kelas IV. 9(2), 268–275.

Maliani, E. (2015). Upaya Meningkatkan Belajar Matematika Pada Materi Pecahan Melalui Permainan Monopoli Pecahan.

Mardia, A., & Jafar, A. F. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Monopoly Game Smart Terhadap Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1).

Ngatno. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis (1st ed.). CV. INDOPRINTING.

Nugroho, A. P. (2014). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika Kelas II Dengan Menggunakan Metode Jarimatika di MI Nglebeng Nglipar Gunung Kidul Yogyakarta. Jurnal Skripsi.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian (Gramasurya (ed.)). SIBUKU MEDIA.

Parsianti, I., Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (n.d.). Pengembangan media pembelajaran monopoli aritmatika (monika) pada pembelajaran matematika. 133–140.

Pratama, R. A., Ananta, R., & Yuniarti, S. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Monopoli Matematika ( Monotika ) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 14–28.

Pratiwi, A. R., Mutahharah, A., Sari, F., Irmayanti, & Fitriani. (2022). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas X 2 Uptd Sma Negeri 5 Sinjai Pada Materi Eksponen. Math Educa Journal, 6(2), 171–178.

Saputra, M. F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Matematika Berbasis Unsur Budaya Dan Kearifan Lokal Daerah Jambi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syahrum, & Salim. (2012). METODE PENELITIAN KUANTITATIF. Citapustaka Media.

Tuti, H. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Model Belajar Sambil Bermain Perbantuan Media Monopoli Matematika (PTK Matematika Kelas III SD Negeri Nyimplung Tahun 2017). Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 2(1).

Widana, I. W., & Muliani, P. L. (2020). Uji Persyaratan Analisis (T. Fiktorius (ed.)). KLIK MEDIA.

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di Smp 1 Bukit Sundi Interactive Learning Media To Increase Students ’ Interest In Learning Mathematics At Smp 1 Bukit Sundi. 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.