Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Menggunakan Swish Max 4.0 pada Materi Cahaya Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah

ayu permata sari, prima aswirna, nurhasnah nurhasnah

Abstract


Physics has an abstract concept and is not easily attributed to everyday events in human life, making it difficult to imagine. If the physical phenomenon being discussed has ever been experienced by learners may learners will be able to reconstruct it back into a better understanding and vice versa. Efforts to overcome every  problem  in  physics  learning  along   with  changes  in  educational communication technology in the form of utilization of learning media using a computer one of them using software swish max 4.0. The purpose of this research is to develop physics learning multimedia using swish max 4.0 on class VIII Madrasah Tsanawiyah materi cahaya  that is valid, practical and effective. The benefits of physics learning multimedia developed is as a medium of learning for educators in delivering related material, and can help in creating a fun learning atmosphere and increase learning interests of learners. Research and development using 4-D model, starting from define, design, development and disseminate. Test the  validity  of  multimedia  physics  learning  using  validity  questionnaires, practicality  test  using  questionnaire  of  practice  and  effectiveness  test  using effectiveness questionnaire. The results showed that physics learning using swish max 4.0 in materi cahaya class  VIII MTsN Durian Tarung Padang very valid, very practical and effective.


Keywords


physics learning multimedia, swish max 4.0, 4-D model, valid practical, and effective.

References


Fredy, Bery. (2014). Pengembangan

Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Swishmax-4 pada Materi Gerak Melingkar Beraturan untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 3, Nomor 1.

Huda, Shokhibul., dkk. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia dengan Menggunakan Swish Max 4 untuk

Membantu Meningkatkan Pemahaman Konsep Cahaya pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 2, Nomor 1.

Pradipta, Kharisma Resi., dkk. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia dengan Menggunakan Swish Max 4 pada materi Kinematika Gerak Lurus untuk siswa SMA. Jurnal Pendidikan

Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 1, Nomor 1.

Puspita, Christina Natalia., dkk. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Komputer Berbasis Masalah Menggunakan Swish Max 4 pada Pokok Bahasan Elastisitas untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 3, Nomor 1.

Putri. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika SMA Materi Alat-Alat Optik berbasis Multimedia Swishmax 4 berdasarkan Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang.

Sanjaya, Wina. 2012. Media Komunikasi

Pembelajaran. Jakarta : Kencana

Prenada Media

Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta : Bumi Aksara

Utomo, Hadi Priyo., dkk. (2012).

Pengembangan Multimedia

Pembelajaran Fisika dengan Macromedia Swish Max pada Materi

Cahaya untuk Membantu Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Jurusan Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang, Volume 1, Nomor 1.

Wardhani., dkk. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia Swish Max 4 dengan Pendekatan Saintifik Materi Kalor SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.