Failed to fetch OJS Article Content. Penerapan Model Pembelajaran Advance Organizer Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi IPA Fisika Kelas VIII di SMPN 02 Sintuk Toboh Gadang, Padang Pariaman | Aswirna | Natural Science

Penerapan Model Pembelajaran Advance Organizer Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi IPA Fisika Kelas VIII di SMPN 02 Sintuk Toboh Gadang, Padang Pariaman

Prima Aswirna, tesalia putri

Abstract


This research The problem inthis research is how the understanding of the concept of students in learning physiscs class VIII SMPN 2 Sintuk Toboh Gadang by applying advance organizer learning models. As for the purpose to be achieved in this research is : 1) to find out how to comprehed the concept of students in learning physiscs using advance organizer learning models. 2) to know the learning activities of students with advance organizer learning models. This research is quantitative research through quasi experiment method with post-test design only control group design. Population in this study were students of class VIII Junior Hight School 2 Sintuk Toboh Gadang, Padang Pariaman City. Determination of sample by rondom sampling technique with class VIII.1 as experiment class and class VIII.3 as control class which each have 35 students. Data collection techniques using tests. The validity used is the correlation of the person showing the instrument is valid. Before the data analysis, first tested normality and homogeneity test and data analysis techniques used are test-t.The results of this study indicate a difference understanding of the concept of class VIII students in Junior Hight School 2 Sintuk Toboh Gadang using advance organizer learning models compared with the direct model. The difference is indicated by t-test results with the help of SPSS 20. T-test score shows the number 4,125 tith df = 68 then t tabel = 2,142 then t arithmetic of t tabel and sig value 0.000 < 0.05 which proves that experiment class learning is better than control class learning.


References


Arikunto, Suharsimi. 2009. Manajemen Penelitian. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Amelia, Rizki. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organize Dengan Menggunakan Peta Konsep Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas X Di SMA Negeri 7 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol 4, No 2.

Baiquni, ahcmad.1997. Al-qur’an dan Ilmu Pengetahuan Kealaman. Yogyakarta: Dana bakti primayasa.

Budiartawan, dkk. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organizer Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Berfikir Kritis Siswa SMA Pada Materi Hukum Ohm dan Hukum Kirchhoff. Jurnal Ilmiah Pendidikan Tinggi, Vol 1, No. 3

Budiarto, Cahyo. 2010. Implementasi Model Pembelajaran Advance Organizer Men ggunakan LKS Pada Materi Pokok Persamaan Kuadrat Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X di SMA Miftahul Huda Brakas Dempet Demak Tahun Pelajaran 2010/2011.

Dahar. 2006. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Erlangga.

Irianto, Agus. 2014. Statistik. Jakarta : Prenadamedia Group.

Joyce, Weil. 2004. Models Of Teaching. India : Ashoke.

Mawardhani. 2014. Fisika dalam Al-qur’an. Diambil dari www.academia.education (17:25 :2017)

Mika, Jahratul. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Advance Organizer untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal ilmiah, Vol 2, No. 3

Masril. 2012. Design Bahan Ajar Berbasis Advance Organizer untuk Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan. Vol 5, No 2.Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Namira, dkk. 2014. Keefektifan Strtegi Metakognitif Berbantu Advance Organizer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan. Vol 8, No 1.

Novika. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organizer Berbantuan Komputer Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Cahaya dikelas VIII SMP Negeri 29 Medan. Jurnal Inpafi. Vol 2, No 2.

Oharjo. 2013. Model Pembelajaran Langsung, Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Diambil dari : www.oharjo.PTK.blogspot.co.id. (14:14, 2017)

Purnama, Siti. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organizer Berbasis Peta Pikiran Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa SMA Negeri 1 Percut Sei Tuan. Jurnal Inpafi. Vol 1, No 3.

Rahayu, Sri. 2012. Model Pembelajaran Advance Organizer Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Koloid. Jurnal of Innovative Science Education, Vol 1, No 1.

Sani, Maryono. 2010. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Advance Organizer Terhadap Hasil belajar Dengan Pembelajaran Konvensional Pada Materi Fisika Topik Tekanan Di Kelas VIII SMP Cersa Murni tembung Kabupaten Deli Serdang. Vol 1, No 1.

Sanjaya, wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Bandung : Kencana.

Shihusa, Kikaro. 2009. Using Advance Organizer To Enhance Students Motivation in Learning Biology. Vol 5, No 4.

Sudijono, anas. 2015. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Gravindo.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Suyono. 2015. Implementasi Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Kencana.

Tim Wahana Komputer. 2017. Mudah Menguasai SPSS. Semarang : Penerbit Andi.

Tim Penyusun. 2015. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah IAIN Imam Bonjol Padang. Padang : IAIN IB


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v3i2.433

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Natural Science Journal