Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Menggunakan Swish Max 4.0 pada Materi Cahaya Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah

Nurhasnah Nurhasnah

Abstract


Physics has an abstract concept and is not easily attributed to everyday events in human life, making it difficult to imagine. If the physical phenomenon being discussed has ever been experienced by learners may learners will be able to reconstruct it back into a better understanding and vice versa. Efforts to overcome every problem in physics learning along with changes in educational communication technology in the form of utilization of learning media using a computer one of them using software swish max 4.0. The purpose of this research is to develop physics learning multimedia using swish max 4.0 on class VIII Madrasah Tsanawiyah materi cahaya  that is valid, practical and effective. The benefits of physics learning multimedia developed is as a medium of learning for educators in delivering related material, and can help in creating a fun learning atmosphere and increase learning interests of learners. Research and development using 4-D model, starting from define, design, development and disseminate. Test the validity of multimedia physics learning using validity questionnaires, practicality test using questionnaire of practice and effectiveness test using effectiveness questionnaire. The results showed that physics learning using swish max 4.0 in materi cahaya class  VIII MTsN Durian Tarung Padang very valid, very practical and effective.

References


Fredy, Bery. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Swishmax-4 pada Materi Gerak Melingkar Beraturan untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 3, Nomor 1.

Huda, Shokhibul., dkk. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia dengan Menggunakan Swish Max 4 untuk Membantu Meningkatkan Pemahaman Konsep Cahaya pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 2, Nomor 1.

Pradipta, Kharisma Resi., dkk. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia dengan Menggunakan Swish Max 4 pada materi Kinematika Gerak Lurus untuk siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 1, Nomor 1.

Puspita, Christina Natalia., dkk. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Komputer Berbasis Masalah Menggunakan Swish Max 4 pada Pokok Bahasan Elastisitas untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang, Volume 3, Nomor 1.

Putri. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika SMA Materi Alat-Alat Optik berbasis Multimedia Swishmax 4 berdasarkan Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang.

Sanjaya, Wina. 2012. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta : Kencana Prenada Media

Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta : Bumi Aksara

Utomo, Hadi Priyo., dkk. (2012). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika dengan Macromedia Swish Max pada Materi Cahaya untuk Membantu Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Jurusan Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang, Volume 1, Nomor 1.

Wardhani., dkk. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia Swish Max 4 dengan Pendekatan Saintifik Materi Kalor SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v3i2.435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Natural Science Journal