Pengembangan Media Pembelajaan Fisika Berbasis Mobile Learning dengan Menggunakan Adobe Flash Cs 6 Siswa Kelas XI MAN 2 Padang

Raudhatul Jannah

Abstract


This research aims to develop a product of physics instructinal media based on mobile learning on the subject matter of elasticity for the students of class XI Madrasah Aliyah which is valid, practical, and effective to use in learning physic. This research is a development research 4D’s model (Define, Design, Develop, Desseminate). This product have been valued by ( 1 language expert, 2 physics material expert, 2 media expert) for validity test,( 4 physics theachers of MAN 2 Padang and 36 students) for practical test and 109 students for effectiveness test. The Instrument of this research is form of a questionnaire check list. The results showed that the physics instructional media based on mobile learning is very valid with an average 92,59,  very practical based on 4 physics theachers and 36 students of class XI MAN 2 Padang with an average 87,08 and 83,02, and effectively used based on 109 students of class XI MAN 2 Padang with an average 77,01. Based on the findings, it may be concluded that the physics instructional media based on mobile learninng with an adobe flash cs 6 is very valid,very practical, and effective used in physics learning of class XI MAN 2 Padang.

References


Arsyad, Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Astra, I Made, Umiatin, Ruharman, Diah. 2012. Aplikasi Mobile Learning Fisika dengan Menggunakan Adobe Flash Sebagai Media Pembelajaran Pendukung. Jurnal Pendidian dan Kebudayaan. Vol.18 No.2: Juni 2012.

Ekawati, Elvin Yusliana, dkk. 2013. Desain Media Pembelajaran Dalam Bentuk Buku Saku Yang Berbasis Mobile Learning Aplication Menggunakan Player Air For Android Pada Adobe Flash Profesional CS 5.5 Untuk Materi Fisika SMA. Seminar Nasional Fisika dan Pembelajaran Fisika.

Fatimah, Siti; Yusuf Mufti. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran IPA-Fisika Smartphone Berbasis Android Sebagai Penguat Karakter Siswa. Jurnal. Vol X No 1 ISSN 1829-5266, E-ISSN 2301-8550.

Harjanto. (2000). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Kearney, Matthew, dkk. 2012. Viewing Mobile Learning From A Pedagogical Perspective. Journal research in learning technology. Vol-20, 2012.

Riduwan. (2012). Belajar Mudah Penelitian untuk guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. bandung: alfabeta.

Sadiman, Arief S. dkk. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, Wina. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta : Kencana.

Setiawati, Nopita. 2012. Pengembangan Mobile Learning (M-Learning) Berbasis Moodle Sebagai Daya Dukung Pembelajaran Fisika di SMA. Skripsi.

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum 2013. Jakarta : Kencana.

Warsita, Bambang. (2011). Pendidikan Jarak Jauh: Perancangan, Pengembangan, Implementasi, dan Evaluasi Diklat. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yuniati, Lukita. 2012. Pengembangan Media Pembelajran Mobile Learning Efek Doppler Sebagai Alat Bantu Dalam Pembelajaran Fisika Yang Menyenangkan. Jurnal. JP2F Vol. 2 No. 2 September 2011.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v3i2.437

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Natural Science Journal