Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia Presentasi (Prezi) Pada Materi Gerak Untuk Peserta Didik Kelas VIII MTsN Koto Baru Solok

Hurriyah Hurriyah

Abstract


Physics is one branch of Natural Sciences (IPA) that underlies the development of science and technology. The main purpose of studying physics is to understand the natural phenomena of seeking natural knowledge (law) (Trustho, 2008: 5). Natural Science (IPA) and technology are two things that are related to each other. This study aims to: 1) Produce a multimedia-based physics learning media presentation (prezi) valid, practical, and effective. This research is a development research using research and development (R&D) method developed by Borg and Gall. The result of data analysis obtained the validation value of multimedia prezi 86.5 category is very valid. The value of prehearsal multimedia practice by IPA educators 86.6 categories is very practical. The value of practicality by learners for small-scale test 81.1 and large-scale test 88.2 categories is very practical. The effectiveness test obtained results 88.4 categories are very effective. This shows that multimedia-based physics-based teaching media (prezi) can be used as a medium of learning in SMP / MTs.

References


Arsyad, A. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Atika, Y., Suprianto, B,. 2016. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Aplikasi Rangkaian Op Amp Mata Pelajaran Rangkaian Elektronika di SMK Negeri 2 Bojonegoro”. Jurnal, Vol. 5, No. 2.

Azhari, A. 1995. Psikologi Pendidikan. Semarang: Karya Toha Putra.

Baharuddin. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Diamond, S. 2010. PreziTM For Dummies. USA: John Willey and Sons, Inc.

Dianta, N., Supraptono, E. 2016. “Penerapan Sfae Berbantu Prezi Terhadap Motivasi Belajar dan Keterampilan Siswa dalam Mengoperasikan Software Spreadsheet”. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), Vol. 1, No. 3.

Djaali. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Emzir. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Fitriyanti, I., Suprijono, A. 2016. “Pengaruh Penggunaan Media Prezi Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Sejarah Kelas Xi Ips Di Sman 1 Tarik Sidoarjo”. Jurnal Pendidikan Sejarah, Vol. 4, No. 3.

Hamka. 2015. Tafsir Al-Azhar. Jakarta: Gema Insani.

Hasymi. 2012. Tafsir Ayat-ayat Fisika. Padang: Puslit Press.

Jufri, A., Wahab, 2013. Belajar Dan Pembelajaran Sains. Bandung: Pustaka Reka Cipta

Melida, D., Masril., Hufri. 2014. “Pengaruh Media Prezi The Zooming Presentation Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMA N 12 Padang”. Jurnal Pillar Of Physic Education, Vol. 4 : 113-120.

Permendiknas. 2006. Standar Kompetensi Lulusan Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Permendiknas.

Prayoga, A., M., Santoso, S., Hamidi, N. 2013. “Penggunaan Media Prezi Dan Metode Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Akuntansi”. Jurnal Pendidikan, Vol. 1, No. 2.

Rusman, 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Rusyfian, Zurrahma. 2016. Prezi Solusi Presentasi Masa Kini untuk Pelajar, Mahasiswa, dan Pebisnis. Bandung: Informatika.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v3i2.438

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Natural Science Journal