Penerapan Model Quantum Teaching Berbantuan Mind Map Pada Pemahaman Konsep Fisika Siswa Kelas XI IPA MAN Balai Selasa Kab. Pesisir Selatan

Nurhasnah Nurhasnah

Abstract


The purposes of this research to know determine the difference of concept Quantum Teaching assisted by mind map model with the conventional learning of class XI IPA in MAN Balai Selasa. This research uses quasi experiment with randomized control group only design. The population of this  research is the student of class XI IPA which consist of  two  class. The sample of the reseacrh use total sampling technique, XI IPA2 as experiment group and XI IPA1 as control group. The instrumen of this research is tes of concept of learners in the form of essay. The result showed that the average of experimental class was concept of learners 84,95 and control class was 81,30. Data analyzed uses t-test independent with SPSS. The results showed that the quantum teaching assisted by mind map model gave concept comprehension better with t test t count > t table = 1,926> 1,69.

References


Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian. Jakarta ; Rineka Cipta.

. 2015. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta ; Bumi Aksara.

Buzan, Tony. 2007. Buku Pintar Mind Map. Jakarta ; Gramedia.

Baharuddin. Wahyuni, Nur. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta ; Ar Ruzz.

Departemen Agama RI. 2004. Al Qur’an dan Terjemahannya. Surabaya ; Mekar Surabaya.

Deporter, Bobbi. Readon, Mark. Nouri, Sarah Singer. 2001. Quantum Teaching Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-Ruang Kelas. Badung; Kaifa.

Deporter, Bobbi. Hernacki, Mike. 2002. Quantum Learning Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung ; Kaifa.

Hamalik, Oemar. 2014. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta ; Bumi Aksara.

Huda, Miftahul. 2014. Model-Model Pembelajaran dan Pengajaran. Yogyakarta ; Pustaka Pelajar.

Ikhwan. 2015. Buku Pedoman IAIN Imam Bonjol Padang. Padang.

Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta ; Multi Presindo.

Mudjiono dan Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta ; Rineka Cipta.

Mukhtar, Armen. 2009. Pedoman Penulisan Skripsi Fakultas Tarbiyah. Fakultas Tarbiyah; Padang.

Nurdin, Syafrudin. 2005. Guru Profesional & Implementasi Kurikulum. Ciputat ; Ciputat Press.

Rahmadhani, dkk. 2017. Al Qur’an VS Sains modern Menurut Dr. Zakir Naik Sesui atau Tidak Sesuai. Yogyakarta ; Sketsa.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran. Jakarta ; Raja Grafindo Persada.

Sagala, Syaiful. 2012. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung; Alfabeta.

Sanjaya, Wina. 2013. Penelitian Pendidikan. Jakarta ; Kencana Prenada Media Group.

Shihab, Quraish. 2007. Tafsir Al Mishbah ; Pesan, Kesan al Qur’an. Jakarta ; Lentera Hati.

Slameto. 2005. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta ; Jakarta

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung ; Tarsito.

Sutikno, Sobry. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung ; Prospect.

Suyono. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Bandung ; Remaja Rosdakarya

Tim Pengabdian Masyarakat. 2016. WorkShop Mind Mapping bagi guru MTs Kota Padang.

Trianto. 2011. Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta ; Kencana.

Trianto. 2014. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta ; Bumi Aksara.

Trihendradi. 2009. Step by Step SPSS 16 Analisis Data Stastistik. Yogyakarta ; Andi

Yahya, Harun. 2000. Al Qur’an dan Sains. Bandung ; Syaamil Cipta Media

. 2002. Pesona Al Qur’an. Jakarta ; Robbani Press.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v4i1.455

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Natural Science Journal