Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

aristiawan aristiawan, Laudry Bayu Andryansah

Abstract


This study aims to improve the science learning outcomes of class IX students in through application of the Think Pair Share (TPS) cooperative learning model. This type of research is a type of Classroom Action Research (PTK) which is carried out in 2 cycles. Where each cycle consists of 3 meetings. The research was conducted in September - October 2022 with the research subjects being class IX students of SMP N 2 Jetis Ponorogo. Data collection techniques used in this study are test. The test are essay test with a total of 10 items. The data obtained was then analyzed descriptively to see an increase in student learning outcomes. Based on the analysis, it is known that student learning outcomes have increased. This is evidenced by an increase in the class average score which was initially only 60.2 in the initial conditions to 86.3 at the end of cycle 2. Based on these data it can be concluded that the science learning outcomes of class IX students of SMP N 2 Jetis Ponorogo can be improved through the application of the Think Pair Share cooperative learning model.

Keywords


Model Pembelajaran Kooperatif; Think Pair Share; IPA; PTK

References


Alfahmi, A. M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps (Think Pair Share) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1–11.

Anggara, I. M. C., Ardana, I. K., & Darsana, I. W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS Berbantuan Peta Konsep terhadap Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPA. International Journal of Elementary Education, 2(2), 72–80.

Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., & Widiyanti, N. L. P. M. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep IPA. JURNAL PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN IPA INDONESIA, 3.

Aristiawan, A. (2022). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa SMA Menggunakan Soal Essay. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 2(1), 45–55.

Darlin, D. (2016). Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Think Pairs Hare Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN pada Siswa Kelas V SD Inpres Duyu. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(7), 257–264.

Dewi, F. K. M., & Pujiastuti, H. (2020). Pengaruh Tingkat Kecemasan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa: Studi Kasus Pada Siswa SMPN 2 Balaraja. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 145–152.

Fasha, E. F., & Krismayantie, N. F. (2020). Model Pembelajaran Matematika dalam Mengatasi Kecemasan Matematika dan Meningkatkan Self-Concept Matematika Siswa. Jurnal Dialektika Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2).

Halmuniati, H., Hasiati, H., Wui, L., & Awad, F. B. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Tingkat Kecemasan Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa MtsN. 2 Konawe Selatan. Kulidawa, 1(2), 70. https://doi.org/10.31332/kd.v1i2.2028

Ikhsan, M. (2019). Pengaruh kecemasan matematis terhadap hasil belajar matematika. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1–6.

Imanuel, S. A. (2015). Kesulitan Belajar IPA Peserta Didik Sekolah Dasar. Vox Edukasi, 6(2), 108–122.

Kamil, V. R., Arief, D., Miaz, Y., & Rifma, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Belajar Siswa Kelas VI. Jurnal Basicedu, 5(6), 6025–6033.

Kartini, K. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X. Jurnal Redoks: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 2(1), 29–33.

Made, D., Dewi, R., & Belakang, L. (2020). Mengefektifkan Model Small Group Discussion ( Diskusi kelompok kecil ) Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Agama Hindu Peserta Didik Kelas IV Semester Dua Tahun Pelajaran 2018 / 2019 di SD Negeri 7 Mataram. Jurnal Dan Pendidikan Ilmu Sosial, 4(2), 30–39.

Meiharty, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran dan Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 312–320.

Novita, R. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Pada Materi Trigonometri di Kelas XI IA1 SMA Negeri 8 Banda Aceh. Visipena, 5(1), 128–135.

Nurhaina, R., Ikhsan, M., & Suhartati, S. (2019). Kecemasan Matematika Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share di Kelas VIII MTsN Model Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 4(2), 244–252.

Nurnawati, E., Yulianti, D., & Susanto, H. (2012). PENINGKATAN KERJASAMA SISWA SMP MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF PENDEKATAN THINK PAIR SHARE Info Artikel Abstrak Abstra ct. 1(2257).

Ormrod, J. E. (2008). Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang (6th ed.). Erlangga.

Rosita, I., & Leonard, L. (2015). Meningkatkan kerja sama siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 1–10.

Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think-pairs-share dalam pembelajaran matematika terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis dan pengembangan karakter siswa sma kota sungai penuh. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7–21.

Sukardjo. (2008). Handout Mata Kuliah Evaluasi Pembelajaran IPA. PPs Universitas Negeri Yogyakarta.

Sulthon. (2016). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). Elementary, 4(1), 38–54.

Sumarsya, C. V., & Ahmad, S. (2020). Think Pair Share sebagai Model untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran. 4, 1374–1387.

Surayya, L., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh model pembelajaran think pair share terhadap hasil belajar IPA ditinjau dari keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), 1–11.

Susanto, H. P. (2016). Analisis hubungan kecemasan, aktivitas, dan motivasi berprestasi dengan hasil belajar matematika siswa. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 134–147.

Syahril, S. (2020). Peran Model Pembelajaran Think Pair and Share (TPS) Berbantuan Media Card Short dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 10(2), 145–158.

Untari, I. (2014). Hubungan antara kecemasan dengan prestasi uji osca I pada mahasiswa Akper PKU Muhammadiyah Surakarta. Jurnal Kebidanan, 6(01), 10–15.

Wicaksono, A. B., & Saufi, M. (2013). Mengelola Kecemasan Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, November, 89–94.

Widodo, S. A., Laelasari, L., Sari, R. M., Nur, I. R. D., & Putrianti, F. G. (2017). Analisis faktor tingkat kecemasan, motivasi dan prestasi belajar mahasiswa. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 1(1), 67–77.

Zaman, A. R., & Subagio, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif TPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran IPS Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(2), 226–236.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v9i1.5768

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.