STRATEGI MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DASAR UNTUK MENYUKSESKAN PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5)

Suharyati Suharyati, Wiji Aziiz Hari Mukti, Nova Asvio, Raveenthiran Vivekanantharasa, Esen Pramudya Utama

Abstract


School principals are accountable for ensuring the success of the Pancasila Student Profile Strengthening Project, a program that strives to develop students’ comprehension, appreciation, and application of Pancasila ideals. This essay aims to provide elementary school administrators with a management plan that will enable them to successfully implement the project of raising the profile of Pancasila students. Research in libraries is the method employed. The research results show that the Project for Strengthening the Pancasila Student Profile is one part of the independent curriculum with noble goals that require management strategies from the school principal to implement it to succeed. Management strategies that a school principal can implement to make the project of strengthening the profile of Pancasila students a success: 1) Formation of a Work Team; 2) Training and Development; 3) Parental and Community Involvement; and 4) Continuous Monitoring and Evaluation.

Keywords


principal, P5, management

Full Text:

PDF

References


Ahmad. A. Kreatifitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menangkal Faham Redekalisme Dan Intoleransi Berbasisi Budaya Lokal Di Sekolah Daerah Eksotos Parewisata.

Bashori, Hubungan Pengelolaan Pembiayaan Pendidikan Terhadap Efektivitas Dan Efisiensi Dalam Proses Pembelajaran, Volume 3 Number 1 2022.

Bashori. A Reputation Analysis Andstate Higher Education Institution Performance In West Sumatra, Indonesia Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan) Vol. 6 No.2(2022) Pp. 133-142.

Dini, A. M., Fibrianto, A. S., Huda, A. T. F., & ... (2023). Navigating The Flow of Challenges: Problematics of Implementing Kurikulum Merdeka in Sociological Subject at SMAN 1 Tumpang-Malang. Jurnal Sosiologi …, 08(1), 21–39. http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/article/view/31096

Dirgantoro, A. (2016). Peran Pendidikan dalam Membentuk Karakter Bangsa Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Rontal Keilmuan PPKn, 2 (1), 1–23. https://media.neliti.com/media/publications/232889-peran-pendidikan-dalammembentuk-

karakte-d5175f8d.pdf.

Efrilla, L. (2022). PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI INOVATOR PENDIDIKAN

DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(1), 17–28.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075.

Hasnawati dkk Bridging the Learners from Local Cultures to Global EFL Learning to Write Effectively. The International Journal of Learning in Higher Education. 2021.

Hasnawati, dkk Classroom Assessment for EFL Learning to Speak at Junior high School. ALTA’LIM JOURNAL, 28 (2), 2021, (134-144).

Hasnawati. Desain Aplikasi Tracher Study m Menggunakan Bahasa Pemograman PHP Dan CSS Database MSQL Prodi Manajemen Pendidikan Islam.

Hidayat, S. (2016). Menanamkan Nilai-nilai Karakter melalui Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi

ASEAN. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/download/8953/6514.

Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 154–161. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i3.70.

Jamilah. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Guru Mata Pelajaran IPA Pada SDN Roja 1 Ende. Jurnal Dinamika Sains, 3(1), 50–56.

Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran, 130. Kualitatif, A. D. (2014). Validitas, Reliabilitas, dan Obyektivitas. Analisis Data Kualitatif, 2(1), 1–8.

Lazwardi, D. (2016). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN

PROFESIONALISME GURU. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 5(1), 1689–1699. https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/download/1659/1508%0Ahttp://hipatiapres s.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/1348%5Cnhttp://www.tandfonline.com/d

oi/abs/10.1080/09500799708666915%5Cnhttps://mckinseyonsociety.com/downloads/rep orts/Educa.

Lius Zen. W. dkk Development Of Emanagement For Lms Application Based Education Jurnal Teknik Informatika Vol. 3, No. 1, Februari2022, Hlm. 69-74.

Lius Zen. W. dkk Implementing Information And Communication Technology-Based Learning (Ict-Based Learning) Models To Increase Student Learning Motivation, Society, 10 (2), 2022.

Maharani, A. I., Istiharoh, I., & Putri, P. A. (2023). Program P5 sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka: Faktor Penghambat dan Upayanya. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(2), 176–187. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.153.

Mokodompit, H. (2019). Menangani Siswa Dengan Perilaku Bermasalah Di Mts Al-Hikmah Mogutat Kotamobagu. Journal of Islamic Education Policy, 4(2), 90–106.

Mu ’min, A. (2011). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Sdi Al-Ihsan Bambu Apus Pamulang.

Ningsih, R. (2019). Pancasila Sebagai Idelogi Negara Indonesia. Unibersitas Esa Unggul, 1–22.

Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metodo Penelitian Kuantitatif. In Revista Brasileira de Linguística Aplicada (Vol. 5, Issue 1).

https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/download/1659/1508%0Ahttp://hipatiapres

s.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/1348%5Cnhttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500799708666915%5Cnhttps://mckinseyonsociety.com/downloads/reports/Educa.

Rizky Satria, P. A., Sekar, W. K., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Projek Penguatan. Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila, 138.

Sabri, dkk Manajemen Layanan Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis ICT pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 6 Issue 5 (2022).

Sabri. A. CONTINUITIES AND CHANGES The Early Dynamics of the Ottoman Madrasa Epistemé, Vol. 15 No. 1, June 2020.

Sabri. A. dkk Madrasah Management Based On Boarding School Endless: International Journal Of Future Studies Vol. 6 No. 1 (2023).

Sabri. A. dkk The Shift Of Asurau To Be Amushalla As Anon-Formal Education Implementation In The Regency Of West Sumatra Agam, Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam Vol. 5 Issue 2, 2022.

Saleh, R., Suib, M., Bahari, H., Program, S., Magister, S., Pendidikan, A., & Untan, F. (2016). Peran Kepala Sekolah sebagai Administrator dalam Meningkatkan Efektivitas Layanan Administrasi di SMP Santu Petrus Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(2), 1–17.

Sari, M. (2020). NATURAL SCIENCE : Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA , ISSN : 2715-470X ( Online ), 2477 – 6181 ( Cetak ) Penelitian Kepustakaan ( Library Research ) dalam Penelitian Pendidikan IPA. 41–53.

Sari, P. (2021). Hubungan Motivasi Kepala Sekolah Dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sd Kecamatan Jawai Selatan. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 5(2), 78. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v5i2.50226.

Sriwahyuni, dkk Analisis Kebijakan Pendidikan No. 2 Tahun 2017 Tentang Pengembangan Dan Peningkatan Profesi Guru Prokurasi Edukasi-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol 2, No 2, 2021.

Sriwahyuni, dkk Implementation Of The Entrepreneurship Program In Preparing Students Become Entrepreneurs, Journal Of Social Work And Science Education Vol 4 (1) 2023.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sundari, T. E. P. (2021). Stakeholders Dalam Pendidikan. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam Dan Humaniora, 5(2), 285–296. http://dx.doi.org/10.47006/attazakki.v5i2.13538.

Vadhilla, S. Persepsi Orangtua tentang Pelaksanaan Manajemen Peserta Didik di SDN 11 Magek Sumatera Barat.

Widiansyah, A. (2018). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Sarana dan Prasarana Pendidikan di SDIT Insani Islamia Bekasi. Cakrawala, XVIII(1), 25–30.




DOI: https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v6i1.9689

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY:

    

          

             

 

MAPS:

 

LICENSE:

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.