Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Prasekolah di PAUD Al-Muttaqin

Erna Dewita, Fadil Maiseptian, Thaheransyah Thaheransyah

Abstract


Spiritual intelligence is the main potential that parents must pay attention to so that children experience good development. Parents often ignore the spiritual formation of preschool children because of the view that children of this age are only so that their spiritual formation is not a priority. The purpose of this study was to determine the role of parents in developing the spiritual intelligence of preschool children based on conceptual, social, and religious ethical aspects. The method used in this research is field research. This type of research is a case study. Selection of subjects using purposive sampling technique that is based on the need for the problem. Data collection techniques with interviews and data analysis techniques using the Miles and Huberman model. The results showed that the role of parents in developing children's religious attitudes through exemplary stories, teaching practical worship, and uswatun hasanah. To develop social religion is done by accustoming children to respect and listen to others, to respect each other, to cooperate, and to get children to forgive and apologize. Developing religious ethics for preschool children through fostering patience, sincerity, having good prejudice, thinking logically and independently.

Keywords


Role of Parents; Spiritual Intelligence; Pre-School Children

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/tajdid.v24i1.2276
Abstract views : 603 times
PDF : 393 times

References


Aan, A. F., & Islam, S. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Akhlak Oleh Orang Tua Kepada Anak Di Keluarga Majlis Tafsir Al-Quran (MTA) Juwangi BoyolalI [PhD Thesis]. IAIN Surakarta.

Aeni, A. N. (2011). Menanamkan disiplin pada anak melalui dairy activity menurut ajaran Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 9(1–2011), 1–13.

Aisah, S. (2011). Peran Guru dan Orang Tua Dalam Menanamkan Budi Pekerti Pada Anak Usia Dini (Studi Pada Taman Kanak-kanak Pertiwi II Mijen Kaliwungu Kudus Tahun 2010/2011) [PhD Thesis]. Universitas Negeri Semarang.

Alifia, F. A., & Suyatman, S. P. (2017). Hubungan Antara Lingkungan Pesantren dengan Akhlak Santri di Pondok Pesantren Modern Imam Syuhodo Wonorejo Polokarto Sukoharjo Tahun Ajaran 2016/2017 [PhD Thesis]. IAIN Surakarta.

Ananda, R. (2017). Implementasi nilai-nilai moral dan agama pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19–31.

Ansori, A. H. (2016). Strategi Peningkatan Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Islam. Qathrunâ, 2(02), 19–56.

Burga, M. A. (2019). Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik. Al-Musannif, 1(1), 19–31.

Darmadji, H. A. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Sikap Keagamaan pada Anak di Dusun Sambirembe Selomartani, Selomartani Kalasan Sleman.

Dewi, N. Y. (2013). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas X1 SMA Negeri 1 Sumber Rembang 2012 [PhD Thesis]. Universitas Negeri Semarang.

El Fiah, R. (2014). Mengembangkan Potensi Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini Implikasi Bimbingannya. Konseli: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 1(2), 85–92.

Ernadewita, E., Maiseptian, F., & Vianis, E. (2020). Perkembangan Kecerdasan Emosional Anak Usia Prasekolah. Al-Mahyra (Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Keilmuan), 1(1), 12–28.

Fitrianah, R. D. (2019). Perkembangan Jiwa Agama Pada Anak (Analisis Kajian dan Pemikiran Dalam Psikologi Agama). Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 2(2), 331–340.

Hendarwati, E., & Setiawan, A. (2019). Implementasi Nilai Kejujuran Pada Anak Usia Dini Melalui Media Ular Tangga. MOTORIC, 3(1), 26–39.

Inawati, A. (2017). Strategi pengembangan moral dan nilai agama untuk anak usia dini. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 51–64.

Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa, 8(2), 245–260.

Kamisah, K., & Herawati, H. (2019). Mendidik Anak Ala Rasulullah (Propethic Parenting). Journal of Education Science, 5(1).

Khikmah Novitasari, P. G. (2017). Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Menanamkan Karakter Tanggung Jawab pada Anak Kelompok B Di Tk Nasima Kota Semarang. PG PAUD Universitas PGRI Yogyakarta.

Kurniawati, E., & Bakhtiar, N. (2018). Manusia Menurut Konsep Al-Quran dan Sains. Journal of Natural Science and Integration, 1(1), 78–94.

Kusrahmadi, S. D. (2008). Pentingnya Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Dalam Mewujudkan Warga Negara yang Baik. Humanika, 8(1).

Maifani, F. (2016). Peranan Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak Sejak Dini di Desa Lampoh Tarom Kecamatan Kuta Baro Kabupaten Aceh Besar [PhD Thesis]. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Maiseptian, F. (2019). Gambaran Kecerdasan Emosional Mahasiswa serta Implikasinya dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Al Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 55–63.

Manan, S. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 2(1), 49–65.

Nashihah, U. H. (2018). Korelasi antara kecerdasan spiritual (SQ) dan motivasi belajar dengan prestasi belajar matematika kelas XI MA NU Miftahul Falah Kudus semester gasal tahun ajaran 2017/2018 [PhD Thesis]. UIN Walisongo Semarang.

Permatasari, A. (2016). Konsep Pendidikan Tauhid bagi Anak dalam Buku Segenggam Iman Anak Kita Karya Mohammad Fauzil Adhim [PhD Thesis]. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan.

Permono, H. (2013). Peran orangtua dalam optimalisasi tumbuh kembang anak untuk membangun karakter anak usia dini.

Permono, H. (2013). Peran orangtua dalam optimalisasi tumbuh kembang anak untuk membangun karakter anak usia dini.

PUSPITA, R. N. (2013). Perbedaan Tingkat Kemandirian Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Yang Dititipkan di Taman Penitipan Anak dan yang Diasuh oleh Orang Tuanya Sendiri [PhD Thesis]. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Putra, F. Y. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Tingkat Kemandirian Personal Hygiene Anak Usia Prasekolah Di Desa Balung Lor Kecamatan Balung Kabupaten Jember.

Raodah, R. (t.t.). Tata Krama dalam Adat Istiadat Orang Katobengke di Kota Bau-bau Provinsi Sulawesi Tenggara. Patanjala, 11(2), 292021.

Saputri, N. N., & Sutarman, D. (2019). Implementasi Perilaku Uswatun Hasanah Guru Terhadap Akhlak Siswi Kelas VIII Madrasah Tsanawiyyah Jamilurrahman Tahun Ajaran 2018-2019 [PhD Thesis]. Universitas Ahmad Dahlan.

sugiono, sugiono. (2013). Sugiyono, 2013, Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. (Bandung: Alfabeta). alfabeta.

Supriyanto, A. S., & Troena, E. A. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual terhadap Kepemimpinan Transformasional, Kepuasan Kerja dan Kinerja Manajer (Studi di Bank Syari’ah Kota Malang)‘. Jurnal Aplikasi Manajemen, 10(4), 693–617.

SUTIKA, I. M. (2017). Implementasi pendidikan keluarga dalam menanamkan nilai-nilai moral anak (Studi di Taman Penitipan Anak Werdhi Kumara I Panjer Kecamatan Denpasar Selatan). Widya Accarya, 7(1).

Uce, L. (2017). The golden age: Masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77–92.

Wuryandani, W. (2010). Peranan Keluarga Dalam Menanamkan Nilai Moral Pada Anak Usia Dini. Diklus, 14(1).

Zohar, D., & Marshall, I. (2007). SQ - Kecerdasan Spiritual. Mizan Pustaka.

Zunaenah, T. (2018). Konsep Pendidikan Tauhid Dalam Keluarga (Studi Terhadap Surat Al-Ikhlas Menurut Tafsir Al-Mishbah Karya M. Quraish Shihab) [PhD Thesis]. IAIN Salatiga.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Fakultas Ushuluddin Dan Studi Agama, UIN Imam Bonjol Padang
Jl. Prof. Mahmud Yunus No.1, Lubuk Lintah, Kuranji. 
Kota Padang, Sumatera Barat, 25153
Handphone: +62 8126615808
E-mail: tajdid@uinib.ac.id

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

akun pro jepangsantuy4dkkn777data chinaslot pulsahttps://ti.adzkia.ac.id/vendor/clue/hacslot/akun pro kambojapaito warna sgpslot deposit pulsasantuy4dslot gacor 777prediksi hkslot pulsatogel sgphttps://surabaya.telkomuniversity.ac.id/wp-content/products/lagiterbaru/https://karir.ittelkom-sby.ac.id/stocks/https://surabaya.telkomuniversity.ac.id/wp-content/products/lagigacor/https://el.ubharajaya.ac.id/lib/okegacor/https://elearning.metrouniv.ac.id/syariah/course/slot777/https://elearningpps.unimed.ac.id/cache/cobadana/https://disnakbun.rokanhulukab.go.id/togelsini/macaukece/https://sandbox.telkomuniversity.ac.id/jobe/depopulsa/https://elearningpps.unimed.ac.id/cache/cobahong/https://digilib.unila.ac.id/77998/4/index.htmlslot gacorbet88https://pajak.bpkad.jatengprov.go.id/assets/vipthailand/https://conference.univpancasila.ac.id/plugins/malamini/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/pulsaceban/https://poltekpelsumbar.ac.id/assets/css/slothoki/https://elearning.metrouniv.ac.id/syariah/contentbank/templates/lpsantuy/ https://conference.univpancasila.ac.id/plugins/prokambo/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/juaraslot/jasasensaslot gacor malam inijasasensarobopragmahttps://spadav2.unikal.ac.id/pix/demonew/