Value of character education in qs. Luqman[31]: 18 (Analysis of Ma’na Cum Maghza)

Atiqoh Firdaus, Maula Sari

Abstract


This paper describes the values of character education in QS. Luqman: 18 and aims that the public can understand character education according to the teachings of the Qur'an and see the significance contained in the QS. Luqman: 18 by using the ma'na cum maghza approach today, especially in Indonesia. This research is included in qualitative research that uses literature review or library research to reveal the values of character education contained in QS. Luqman: 18. The results of the research in this paper are that QS. Luqman: 18 contains the values of character education by being humble, not arrogant, friendly to everyone, and walking with a polite attitude. QS. Luqman:18 this was revealed due to a question from a Quraysh regarding the story of Luqman and his son


Keywords


Education, Character and Ma’na Cum Maghza

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/tajdid.v24i1.2646
Abstract views : 590 times
PDF : 358 times

References


Adi, Fadilah. “Ma’na Cum Maghza Sebagai Pendekatan Kontekstual Dalam Perkembangan Wacana Hermeneutika Alquran Di Indonesia.” JOURNAL OF QUR’ Ᾱ N AND HAD Ῑ TH STUDIES 8, no. 1 (2019).

Ainissyifa, Hilda. “Pendidikan Karakter Dallam Perspektif Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Universitas Garut Vol. 08, No. 01 (2014).

Ainiyah, Nur. “Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam.” Jurnal A-Ulum Vol.13, No.1 (2013).

al-Zamakhsyari, Abi al-Qasim Muhammad ibn ’Umar. 1998. Al-Kasyaf ’an Haqaiq Ghawamid Al-Tanzil Wa ’Uyun Al-Aqawil Fi Wujuh al-Ta’wil. Vol. 5. Maktabah ’Abikan.

al-Tabari, Abi Ja’far Muhammad ibn Jarir. 2001. Jami; al-Bayan ’an Ta’wil al-Qur’an. Vol. 11. Kairo: Markaz al-Buhuts wa al-Dirasat al-’Arabiyyahwa al-Islamiyyah.

al-Baghaw, Abi Muhammad al-Husain ibn Mas’ud . tt. Tafsir Al-Baghawi Ma’alim al-Tanzil. Vol. 6. Riyadh: Dar Thaibah.

al-Qurtubi. tt. Jami’ al-Ahkam al-Qurtubi. Vol. 14. Beirut: Dar al-Fikr.

al-Raghib al-Ashfahani. 2009. Mufradat Alfadz Al-Qur’an. 4th ed. Beirut: Dar al-Qalam.

Amir, Abdul Muiz. “Reinterpretation of Qs. Al-A‘Râf [7]:11-25 on Hoax: Hermeneutics Study of Ma’Na-Cum-Maghza.” Jurnal Ushuluddin 27, no. 2 (n.d.): 2019.

Anisah, Ani Siti. “Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak.” Jurnal Pendidikan Universitas Garut 05, no. 01 (2011).

Arif, Muh. “Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Al-Qur’an (Studi Qs Luqman: 12-19).” Irfani 11, no. 1 (2015).

Aulina, Nova. “Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Surat Al-Hujurat Ayat 11-13.” Skripsi, UIN Darus Salam AR-Raniry, 2017.

Azizah, Fitria Rif’atul. “Relevansi Tripusat Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dengan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Surat Luqman: 12-19.” Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 2 (2018).

Cahyono, Gunrut. “Pendidikan Karakter Perspektif Al Qur’an Dan Hadits.” AL-ASTAR, Jurnal Ahwal al-Syahsiyah Dan Tarbiyah 5, no. 1 (2017).

Farida, Siti. “Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam.” Kabilah Vol. 1, No. 1 (2016).

Fitria, Nurul. “Konsep Pendidikan Karakter Menurut Thomas Lickonadan Yusuf Qardhawi(Studi Komparatif Tentang Metode, Strategi Dan Konten).” Tesis, UIN Sunan Kalijaga, 2017.

Ftchul Mu’in. 2016. Pendidikan Karakter Konstruksi Teoritik Dan Praktik. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Gunawan, Heri. 2012. Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasi. Bandung: Anggota IKAPI.

Habibi, M Dani. “Penafsiran Dalil Radikalisme Dan Terorisme Di Indonesia (Interpretasi Ma’na-Cum-Maghza Terhadap Kata Fitnah Dalam Al-Qur’an Surat Al-Baqarah: 190-193).” AL-DZIKRA Jurnal Studi Ilmu Al-Qur‟an Dan Al-Hadits 13, no. 1 (2019).

Hamdani hamid dan Beni Ahmad Saebani. 2013. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Hilal, Muhammad. “Filsafat Bahasa Biasa Gilbert Ryle Dan Relevansinya Dengan Konsep Pendidikan Karakter Di Indonesia.” Jurnal Filsafat 29, no. 2 (2019).

Ibn Katsir al-Dimasyqi. 2000. Tafsir Al-Qur’an al-’Adzim. Translated by Bhrun Abu Bakar. Vol. 13. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Ibn Manzdur. 2010. Lisan Al-’Arab. Vol. 4. Beirut: Dar al-Shadir.

Juwairiyah. Pola Pembangunan Karakter Versi Lukman Hakim Dalam Al-Qur’an (Kajian Surah Lukman Ayat 13-19) Dalam Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Pendidikan Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta: FITK UIN SUKA, 2013.

Koesoema A, Doni. 2010. Pendidikan Karakter. Jakarta: Grasindo.

Mahmud, Ali Abdul Halim. 2003. Tarbiyah Khuluqiyah Pembinaan Diri Menurut Konsep Nabawi. Terj. Afifuddin. Solo: Media Insani.

Malula, Mustahidin. “Ma’nacum Maghza Sebagai Metode Dalam Kontekstualisasi Hadis Musykil (Telaah Pemikiran Dan Aplikasi Hermeneutika Sahiron Syamsudin).” Citra Ilmu XV, no. 29 (2019).

Mardhotillah, Faridatul. “Implementasi Kebijakan Sekolah Dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Membaca Al-Qur’an.” Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan 01, no. 02 (2013).

Maskawih, Ibnu. 1934. Tahdzib Al-Akhlak Wa Tathir al-A’raq. Mesir: Al Mathba’ah al-Misriyah.

Maya, Rahendra. “Esensi Guru Dalam Visi-Misi Pendidikan Karakter.” Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 3 (2013).

Muchlas Samani dan Hariyanto. 2011. Konsep Dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhammad Fu’ad ’Abd al-Baqi. tt. Mu’jam Mufahras Li Alfadz Al-Qur’an. Kairo: Dar al-Kutub.

Muhammad Husein Tabatabai. 1991. Al-Mizan Fi Tafsir al-Qur’an. Vol. 23. Libanon: Muasasah al-’Alamili al-Matba’.

Muhammad Thahir Ibn ’Asyur. 1984. Tafsir Tahrir Wa Al-Tanwir. Vol. 21. Tunis: al-Dar al-Tunisiyah li-Nasyr.

Muis, Abdul. “Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Al Qur’an Surat Luqman Ayat 18-19.” Skripsi, UIN Raden Intan, 2018.

Mustaqim, Abdul. 2019. Qur’anic Parenting Kiat Sukses Mendidik Anak Cara Al-Qur’an. Yogyakarta: Lintang Books.

Nashir al-Din Abi al-Khair ’Abdullah ibn ’Umar ibn Muhammad al-Syairazi al-Syafi’i al-Bidhawi. tt. Anwar Al-Tanzil Wa Asrar al-Ta’wil. Vol. 3. Beirut: Dar Ihya.

Nashir, Haedar. 2013. Pendidikan Karakter Berbasis Agama Dan Budaya. Yogyakarta: Multi Presindo.

Nurdin, Indra Fajar. “Perbandingan Konsep Adab Menurut Ibn Hajar Al-’Asqalany Dengan Konsep Pendidikan Karakter Di Indonesia.” Jurnal Pendidikan Islam IV, no. 1 (2015).

Qadafy, Mu’ammar Zayn. 2015. Buku Pintar Sababub Nuzul Dari Mikro Hingga Makro. Yogyakarta: IN AzNa Books.

Qardhawi, Yusuf. 1980. Pendidikan Islam Dan Madrasah Hasan Al-Banna, Terj. Bustami A. Ghani Dan Zainal Abidin Ahmad. Jakarta: Bulan Bintang.

Rusn, Abidin Ibnu. 1998. Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sa’id Hawwa. Al-Asas Fi al-Tafsir. Vol. 8. Beirut: Dar al-Salam, 1985.

Setiawan, Agus. “Prinsip Pendidikan Karakter Dalam Islam (Studi Komparasi Pemikiran Al-Ghazali Dan Burhanuddin Al-Zarnuji).” Dinamika Ilmu Vol.14, No. 1 (2014).

Setiawan, Asep. “Hermeneutika Al-Qur’an ‘Mazhab Yogya’ (Telaah Atas Teori Ma’na Cum Maghza Dalam Penafsiran a L-Qur’an).”

Jurnal Studi Ilmu-Ilmu al-Qur’an Dan Hadis 17, no. 1 (2016).

Syachrofi, M. “Signifikansi Hadis-Hadis Memanah Dalam Tinjauan Teori Ma’na-Cum-Magza.” Jurnal Living Hadis 3, no. 2 (2018).

Syamsuddin, Sahiron. “Pendekatan Dan Analisis Dalam Penelitian Teks Tafsir.” SUHUF Jurnal Pengkajian Al-Qur’an Dan Budaya 12, no. 1 (2019).

______. 2017. Hermeneutika Dan Pengembangan Ulumul Qur’an. Yogyakarta.

Syarbini, Amirulloh. 2014. Model Pendidikan Karakter Dalam Keluarga. Jakarta: Gramedia.

Umami, Ida. “Peran Tokoh Agama Dalam Pembinaan Harmonisasi Kehidupan Dan Akhlak Masyarakat Di Kota Metro Lampung.” Fikri Vol. 3, No. 1 (2018).

Wibowo, Agus. 2013. Pendidikan Karakter Di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Fakultas Ushuluddin Dan Studi Agama, UIN Imam Bonjol Padang
Jl. Prof. Mahmud Yunus No.1, Lubuk Lintah, Kuranji. 
Kota Padang, Sumatera Barat, 25153
Handphone: +62 8126615808
E-mail: tajdid@uinib.ac.id