Persepsi Siswa terhadap Penggunaan Buku Digital pada Pembelajaran Sejarah

Bahtiar Afwan, Maya Asmarina

Abstract


History learning in schools needs to adapt to information technology in the era of the industrial revolution 4.0. The purpose of this study is to describe students' perceptions of digital books in history lessons in high school. This research method uses descriptive qualitative using research instruments in the form of questionnaires and interviews. This research was conducted in a school in Lampung Province with 20 students as research subjects. The results showed that most students agreed with digital books in implementing history learning in class. Digital books are expected to be teaching materials that can increase students' success in learning history. The implication of this research is that teachers need to be able to adapt to technological and information developments in the current industrial revolution era.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/thje.v4i2.5689
Abstract views : 184 times
PDF : 388 times

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. In P. Rapanna (Ed.), วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย (1st ed., Vol. 4, Issue 1). CV. Syakir Media Press. https://osf.io/juwxn

Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2020a). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 1(1), 9.

Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2020b). The Development of Digital Flipbook Media Based on the 5 Hours Battle of Kalianda upon High School History Materials. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(2), 1003–1012. https://doi.org/10.33258/birci.v3i2.930

Afwan, B., Vahlia, I., Sholiha, S., Metro, U. M., Metro, U. M., & Metro, U. M. (2022). Analisis kebutuhan pembelajaran kewirausahaan di era abad 21. 0(0), 24–33. https://repository.ummetro.ac.id/files/artikel/3883.pdf

Agus Mastrianto, Sariyatun, N. S. (2020). Bahan Ajar Digital dalam Materi Pembelajaran Sejarah Lokal Perjuangan Laskar Rakyat Hizbullah untuk Menanamkan Nilai Nasionalisme Generasi Milenial. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Untuk Generasi Milenial, 517–527. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/4877/2817

Aisah, S. N., & Setiawan, R. (2021). Pop-Up Book Digital 20.20. 20 Mempengaruhi Pengetahuan Pencegahan Sindrom Penglihatan Komputer Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Siliwangi, 2(1). https://jks.juriskes.com/index.php/jks/article/view/1832%0Ahttps://jks.juriskes.com/index.php/jks/article/download/1832/407

Alfi, L., & Nawawi, Z. M. (2022). Dampak Era Digital Pada Permintaan Buku Di Tengah Pembelajaran Online (Studi Kasus Pada Percetakan Cv Media Kreasi Medan Jl …. Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen Prima. http://jurnal.unprimdn.ac.id/index.php/JEBIM/article/view/2723%0Ahttp://jurnal.unprimdn.ac.id/index.php/JEBIM/article/download/2723/1852

Alperi, M. (2020). Peran Bahan Ajar Digital Sigil Dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknodik, 99–110. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i1.479

Dewi, F. (2015). Proyek Buku Digital: Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Calon Guru Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Metodik Didaktik Vol. 9, No. 2, Januari 2015, 1–15. https://doi.org/10.1037/10522-098

Elisa Dewi Juliyati. (2557). Peranan Pembelajaran Sejarah Dalam Penanaman Nilai Karakter Nasionalisme. FKIP Universitas Lambung Mangkurat, 4(1), 88–100.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46

Hasan, S. H., & Sejarah, P. (2019). Said Hamid Hasan Pendidikan Sejarah untuk Kehidupan Abad Ke 21 M. II(2), 61–72.

I Nyoman Bayu Pramartha, N. P. Y. P. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah. Widyasari, 8(75), 147–154. https://doi.org/10.5281/zenodo.4049459

Indariani, A., Ayni, N., Pramuditya, S. A., & Noto, M. S. (2019). Teknologi Buku Digital Matematika dan Penerapan Potensialnya dalam Distance Learning. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 1. https://doi.org/10.33603/jnpm.v3i1.1870

Johan, G. M. (2018). Masyarakat Era Digital Dan Pendidikan : Antara Peluang Dan Tantangan. January.

Kisno, K., & Sianipar, O. L. (2019). Perbandingan Efektivitas Buku Digital Versus Buku Cetakan dalam Meningkatkan Performa Belajar Mahasiswa. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(1), 229–233. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i1.49

Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95–105.

Nasrullah, M., Adib, H., Misbah, M., Syafrawi, & Sahibudin, M. (2021). Dale ’ S Theory Dan Bruner ’ S Theory (Analisis Media Dalam Pentas Wayang Santri Ki Enthus Susmono). Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Keislaman, 8(2), 225–238. http://journal.uim.ac.id/index.php/alulum/article/view/1075

Priyatna, A., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2019). The Innovation of Digital Learning Media Based on Local History : A Conceptual Model. https://doi.org/10.4108/eai.27-4-2019.2286783

Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 1193–1202. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2750/2550

Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale Dan Keragaman Dalam Memilih Media. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42–57.

Setiawan, A., Kusumaningtyas, R. F., & Yudistira, I. B. (2018). Diseminasi Hukum Hak Cipta pada Produk Digital di Kota Semarang. Pengabdian Hukum Indonesia, 1(1), 53–66. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/JPHI/article/view/27279/11936

Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. Seminar Nasional Pendidikan 2017, 1–9.

Shienny Megawati Sutanto, S. M. S. S. M. S. (2019). Buku Digital Sebagai Solusi Alternatif Untuk Mengurangi Dampak Negatif Industri Buku Indonesia Pada Lingkungan. Jurnal Dimensi Seni Rupa Dan Desain, 16(1), 13–28. https://doi.org/10.25105/dim.v16i1.6156

Syah, M. B., Asrowi, A., & Ardianto, D. T. (2019). Permasalahan dan Peluang Pendidikan di SMK pada Era Teknologi Digital. Teknodika, 17(2), 85. https://doi.org/10.20961/teknodika.v17i2.34964

Syamsidar, Maruf, U. M. M., & Hustim, R. (2018). Pembelajaran Fisika Berbasis Cone of Experience Edgar Dale. Jurnal Pendidikan Fisika, 6, 1–12.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Bahtiar Afwan, Maya Asmarina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Social Science Education Departement
Faculty of Education and Teacher Training
Imam Bonjol State Islamic University
email: tarikhuna@uinib.ac.id

View My Stats

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.