Dampak Perkembangan Teknologi Dikalangan Remaja Dilihat dari Nilai-Nilai Karakter

Riska Mayeni, Okviani Syafti, Sefrinal Sefrinal

Abstract



This study aims to determine and analyze the impact of technological development among adolescents as seen from the character values including the positive and negative impacts of technology mining among adolescents as seen from character values. This research uses a qualitative approach. Respondents in this study were all students of SMA Negeri 2 Linggo Sari Baganti totaling 89 people with rondom sampling technique as much as 25% of the total number of students. Data were collected using interview and observation techniques. While the data source is the principal, teachers and students of SMAN 2 Linggo Sari Baganti. The results showed that the positive impact of technological development in education is able to create good learning activities, make it easier for students to find learning resources, and with technology can help students learn to implement technology in teaching and learning, so students are more interesting to learn. The findings also show that the negative impact of technological development, one of which is the low value of character, especially from the social aspect, lack of student communication with the surrounding environment, low levels of caring among peers and technological development is also misused for games that make them forget themselves.

 


Keywords


Impact: technological development: character values: adolescents

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, N. R. (2019). Sosialisasi pendidikan berkarakter dalam Gerakan Pramuka: Penelitian tentang pembentukan karakter anak didik di Madrasah Tsanawiyah Nurul Huda Takokak Desa Bungbangsari Kecamatan Takokak Kabupaten Cianjur [PhD Thesis]. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Anggraeny, D., Nurlaili, D. A., & Mufidah, R. A. (2020). Analisis teknologi pembelajaran dalam pendidikan Sekolah Dasar. FONDATIA, 4(1), 150–157.

Assidiqi, H. (2015). Membentuk karakter peserta didik melalui model pembelajaran search, solve, create, and share. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 45–55.

Fasilia, F. (2017). Kearifan Lokal Buton dalam pendidikan anak (Falsafah binci-binciki kuli dan Aplikasinya pada Anak di Kota Baubau). Pepatudzu: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 6(1), 84–100.

Fauzi, F. Y., Arianto, I., & Solihatin, E. (2013). Peran guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam upaya pembentukan karakter peserta didik. Jurnal PPKn UNJ Online, 1, 1–15.

Jahroh, W. S., & Sutarna, N. (2016). Pendidikan karakter sebagai upaya mengatasi degradasi moral. prosiding seminar nasional inovasi pendidikan.

Juwita, E. P., Budimansyah, D., & Nurbayani, S. (2015). Peran media sosial terhadap gaya hidup siswa. SOSIETAS, 5(1).

Kartini, E., Izrawati, I., & Mimbar, L. (2020). Pendidikan karakter mempengaruhi pembentukan kejujuran siswa MTs Negeri 1 Lombok Barat. VALID Jurnal Ilmiah, 17(1), 70–79.

Kistanti, D. (2019). Analisis Pelaksanaan pendidikan karakter dalam pembelajaran matematika di kelas III Sd Negeri 3 Teunom. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1).

Krisnawati, E. (2016). Perilaku konsumsi media oleh kalangan remaja dalam pencarian informasi (Studi kasus perilaku remaja di Kota Salatiga dalam penggunaan media dalam perspektif teori ketergantungan media). Komunikatif, 5(1), 43–69.

Malik, F. U. (2019). Analisis Faktor Faktor yang Mempengaruhi Harga Diri Remaja di Fakultas Psikologi Universitas Medan Area [PhD Thesis]. Universitas Medan Area.

Masalamate, I. A. (2014). Aktivitas kehumasan pemerintah pada kementerian komunikasi dan informasi Republik Indonesia [PhD Thesis]. Universitas Multimedia Nusantara.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).

Nurlaeli, H. (2020). Pentingnya pendidikan kesehatan reproduksi dan seksualitas pada remaja santri putri Pondok Pesantren Watu Ringkel Darussalam-Karangpucung. Wijayakusuma Prosiding Seminar NasionaL, 1(1), 204–215.

Prasetiawati, P. (2018). Integrated character education model sebagai alternatif solusi mengatasi degradasi moral pelajar Indonesia. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 8(1), 177–186.

Rachmawati, H. R. (2018). Menggali nilai filosofi budaya Jawa sebagai sumber karakter generasi milenial: Konseling SFBT. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling, 2(1), 327–337.

Setiawan, D. (2018). Dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi terhadap budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62–72.

Tiara, N. (2017). Pembentukan karakter baik dan kuat dan perubahan perilaku sosial santri melalui program santri siap guna: Studi di Daarut Tauhiid [PhD Thesis]. UIN Sunan Gunung Djati.

Wibowo, Agus. (2012). Pendidikan karakter: Strategi membangun karakter bangsa berperadaban. Pustaka Pelajar.

Wibowo, Ari. (2016). Membangun karakter siswa melalui metode klarifikasi nilai dalam pembelajaran PKN. Didaktika: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1).




DOI: https://doi.org/10.15548/turast.v7i2.1298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Turast : Jurnal Penelitian dan Pengabdian

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Office
Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian
Copyright©. Pusat Penelitian dan Publikasi Ilmiah
Lembaga Penelitian dan Pengabdian (LPPM), Gedung Rektorat Lantai I
Kampus III Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang - All rights reserved
Email: turast@uinib.ac.id