SYEKH SULAIMAN AL-RASULI TOKOH PENDIDIKAN ISLAM BERCORAK KULTURAL
Abstract
Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah and the Shafi'i school. He was known as a master scholar of fiqh and became
head of the first Syar'iyah Court in Central Sumatra (based in Bukittinggi). He was also mentioned as
pioneer of Islamic Education. His pioneer can be seen from two things. First, as practitioner of education.
He taught and led the MTI Canduang. While teaching, he accepted and practiced the educational reform in
the form of: 1) the model learned from one book into many books to understand specific areas of knowledge;
2) change of Halaqah system at the mosque became a system of class in madrassas. Secondly, as a thinker of
Islamic Education. His thought can be found in some of his writings, related to human nature, the purpose of
education, materials, educators, learners, methods, and informal education. When constructed madrassah and
wrote down his thoughts, he always approached Minangkabau’s culture. Therefore he was worth mentioned
the cultural figure of Islamic education.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15548/turast.v3i1.373
Abstract views : 341 times
PDF : 1281 times
References
Asnan, Gusti. Kamus Sejarah Minangkabau.
Padang: Pusat Pengkajian Islam dan
Minangkabau (PPIM), 2003.
Azra, Azyumardi. Surau; Pendidikan Islam
Tradisional dalam Transisi dan Modernisasi.
Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2003.
Chairusdi. Sejarah Perjuangan dan Kiprah
PERTI dalam Dunia Pendidikan Islam di
Minangkabau. Padang: IAIN Press, 1999.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren: Studi
tentang Pandangan Hidup Kyai (Cet. ke-6).
Jakarta: LP3ES, 1994.
Edwar (ed.). Riwayat Hidup dan Perjuangan 20
Ulama Besar Sumatera Barat. Padang: Islamic
Center Sumatera Barat, 1981.
Furchan, Arief dan Agus Maimun. Studi
Tokoh; Metode Penelitian Mengenai Tokoh.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
al-Ghazali. Ihyā’ Ulūm al-Dīn (Jilid I, Cet. ke-3).
Beirut: Dar al-Fikr, 1991.
_______. Ihya’ Ulumuddin. Terj. Moh. Zuhri
(Jilid 1, Cet. ke-30). Semarang: Asy-Syifa’,
Ilyas, Yusran. Syekh H. Sulaiman al-Rasuli; Profil
Ulama Pejuang 1871 – 1970. Padang: t.p.,
Kapau, Muhammad Rusli. Khulāsah Tārīkh
al-Maulānā al-Syekh Sulaimān Al-Rasūli.
Bukitting: tp, 1938.
Kosim, Muhammad. Gagasan Syekh Sulaiman
al-Rasuli tentang Pendidikan Islam dan
Penerapannya pada Madrasah Tarbiyah
Islamiyah di Sumatera Barat. Disertasi pada
PPs IAIN Imam Bonjol Padang, 2013.
Koto, Alaiddin. Persatuan Tarbiyah Islamiyah:
Sejarah, Paham Keagamaan, dan Pemikiran
Politik 1945-1970. Jakarta: RajaGrafindo
Persada, 2012.
Latief, M. Sanusi. Gerakan Kaum Tua di
Minangkabau. Disertasi: IAIN Syarif
Hidayatullah Jakarta, 1988.
Machudum, Sjarkawi. Perjuangan Persatuan
Tarbiyah Islamiyah, Ahlussunnah wal
Jama’ah Pendiri Republik Indonesia. Jakarta:
Perpustakaan Persatuan Tarbiyah Islamiyah,
Nata, Abuddin, Pendidikan dalam Perspektif al-
Qur'ān. Jakarta: UIN Jakarta Press, 2005.
al-Rasuli, Sulaiman. al-Aqwāl al-Mardhīyah. Fort
de Kock: Mathba’ah al-Islamiyah, 1933.
_________. al-Jawāhir al-Kalāmiyah fi Bayān
‘Aqā’id al-Īmāniyah. Fort de Kock: Drukkerij
Islamijah FDK, 1927.
_________. Asal Pangkat Penghulu dan
Pendiriannya. Fort de Kock: Mathba’ah
Islamiyah, 1927.
_________. Dawā’ al-Qulūb. Fort de Kock:
Maktabah Islamiyah, 1924.
_________. Enam Risalah; Isra’ Mi’raj, Nabi
SAW, Kisah Mu’adz r.a. dan wafatnya Nabi
SAW, serta al-Qaul al-Kāsyf fī al-Rad ‘Ala
min I’tiradh ‘Ala Akābir al-Mu'allaf,Ibthal
Hazhzhi Ahl al-‘Ashībah fī Tahrīm Qirā'at
al-Qur'ān bi al-‘Ajmiyah dan Izalat al-Dhalāl
fī Tahrīm al-Īdza' wa al-Sū'āl. Bukittinggi:
Derekrij Agam, 1920.
_________. Keadaan Minangkabau Dahulu
dan Sekarang, Majalah al-Mizan Maninjau:
Tahun Kesebelas, 26 Maret 1938
_________. Kitab Pedoman Puasa. Fort de Kock:
Bukhandel, Tsamaratul Ikhwan, t.th.
_________. Maklumat “Sari Pati Sumpah Satie
Bukit Marapalam”.Canduang, tp., 1964.
_________. Mari Bersatu Dengan Adat dan
Syarak. Artikel bersambung pada Harian
Haluan edisi 16-19 April 1951.
_________. Nasihat Maulana Sjeich Soeleiman
Ar Rasoeli. Majalah Soearti edisi 22, tahun
ke III, Maret 1939 M/Muharram 1358 H.
_________. Pedoman Hidoep di Alam
Minangkabau; Nasihat Siti Boediman
Menoeroet Garisan Adat dan Syara’.
Bukittinggi: Tsamaratoel Ichwan, 1930.
_________. Pertalian Adat dan Syarak yang
Terpakai di Alam Minangkabau; Lareh
nan Duo Luhak nan Tigo. Fort de Kock:
Mathba’ah Islamiyah, 1927.
_________. Risālah al-Qaul al-Bayān fi Tafsīr alQur’ān.
Fort
de Kock:
Mathba’at
Islamiyah,
_________. Tabligh al-Amanah. Bukittinggi: tp.,
_________. Tsamarat al-Ihsān fī Walādat Sayyid
al-Insān. Bukittinggi: Direkrij, 1923.
Rusli, Bahruddin. Ayah Kita, (Cetakan pertama).
Canduang: tp., 1978.
_________. Mengenang Dua Ulama Besar: Inyiak
Parabek dan Inyiak Canduang. Jakarta: tp.,
.
Satori, Djama’an dan Aaan Komariah. Metodologi
Penelitian Kualitatif (Cet. ke-2). Bandung:
Alfabeta, 2010.
Shamad, Irhash A. dan Danil M. Chaniago.
Islam dan Praksis Kultural Masyarakat
Minangkabau. Jakarta: Tintamas Indonesia,
Steenbrink, Karel A. Pesantren, Madrasah, Sekolah:
Pendidikan Islam dalam Kurun Moderen (Cet.
ke-2). Jakarta: LP3ES, 1994.
Suprayogo, Irman dan Tobroni. Metodologi
Penelitian Sosial-Agama. Bandung:
PT.Remaja Rosdakarya, 2001.
Yunus, Yulizal (ed.). Beberapa Ulama di Sumatera
Barat. Padang: Dinas Pariwisata, Seni, dan
Budaya UPTD Museum Adityawarman,
Zulkifli. Syekh Sulaiman al-Rasuli; Upaya
Pembaharuan Pendidikan Islam di Minangkabau.
Tesis: PPs IAIN IB Padang. 2010.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Turast : Jurnal Penelitian dan Pengabdian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian
Lembaga Penelitian dan Pengabdian (LPPM), Gedung Rektorat Lantai I
Kampus III Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang - All rights reserved
Email: lp2m@uinib.ac.id