KONSEP PENDIDIKAN KELUARGA MENURUT HASAN LANGGULUNG DAN RELEVANSINYA DENGAN PENGEMBANGAN KESEHATAN MENTAL KELUARGA

Ahmad Muda Harahap

Abstract


This article aims to describe and analyze the concept of family education according to Hasan Langgulung and its relevance to the development of family mental health. This study uses a character research method using descriptive qualitative approach. Hasan Lagulung’ concept is as data in this research. The results of the study shows that the six aspects of family education namely physical education and health, intellectual education, emotional education, religious education social education aspects can develop children's potential on cognitive, affective, psychomotor, and spiritual. It is concluded that the development of this potential impacts on family mental health. It implies that if the first aspect does not work well, it impacts on other aspects.

Keywords


Family education; health, mentally

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/turast.v6i1.695
Abstract views : 522 times
PDF : 489 times

References


Al-Faruq, Asadullah, Mendidik Balita Mengenal Agama, Solo: Kiswah Media, 2010

Amir, Dinasril, Pendidikan dan Kesehatan Mental Pemikiran Hasan Hasan Langgulung, Padang: The Minangkabau Foundation, 2005

Ath-Thur, Hannan Athiyah, Mendidik Anak Perempuan di Masa Kanak-Kanak, Jakarta: Amzah, 2007

Bogdan, Robert C dan Biklen Sari Knopp, Qualitative Research For Education: An Introductiont to Theory and Methods, London: Allin and Bacon 1992

Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1996 Daradjat, Zakiah, Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1994

Djamarah, Syaiful Bahri, Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga, Jakarta: Rineka Cipta, 2014

Furchan, Arief dan Maimun, Agus, Studi Tokoh: Metode Penelitian Mengenai Tokoh, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005

Jaya, Yahya, Peranan Taubat dan Maaf dalam Kesehatan Mental, Cet. 3, Jakarta: Ruhama, 1995

Karwadi, “Tujuan Pendidikan Islam dalam Pemikiran Hasan Langgulung”, dalam At-Tarbiyah: Jurnal PAI, Vol. 4, No. 2 Tahun 2009

Kementerian Agama Republik Indonesia, al-Quran dan Terjemahnya, Jarkarta: Pustaka Jaya Ilmu, 2012

Langgulung, Hasan, Manusia dan Pendidikan: Analisis Psikologis, Filsafat dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka al-Husna Baru, 2004

Langgulung, Hasan, Pendidikan dan Peradaban Islam: Suatu Analisa Sosio-Psikologi, Jakarta: Pustaka al-Husna, 1985

Langgulung, Hasan, Peralihan Pradigma dalam Pendidikan Islam dan Sains Sosial, Jakarta: Gaya Media Pratama, 2002

Langgulung, Hasan, Teori-Teori Kesehatan Mental, Cet. II, Jakarta: Pustaka al-Husna, 1992

Musmalim, “Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah”, dalam Majalah Pendidikan Sang Guru. Edisi 014 Tahun 2011

Suwaid, Muhammad Nur Abdul Hafiz, Mendidik Anak Bersama Nabi, ter. Solo: Pustaka Arafah, 2003

Zed, Mestika, Metode Penelitian Kepustakaan, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2004


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Turast : Jurnal Penelitian dan Pengabdian

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Office
Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian
Copyright©. Pusat Penelitian dan Publikasi Ilmiah
Lembaga Penelitian dan Pengabdian (LPPM), Gedung Rektorat Lantai I
Kampus III Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang - All rights reserved
Email: lp2m@uinib.ac.id