KEPUTUSAN MEMBAYAR ZAKAT MAAL BERDASARKAN LITERASI ZAKAT DAN TEORI PERILAKU TERENCANA

ELIA NURHASANAH, MUHAMMAD H. I ABBAS

Abstract


This study aims to determine the effect of attitudes, subjective norms, behavioral control and zakat literacy on individual Muslim decisions in paying zakat maal. The analytical method used is binary logistic regression using IBM SPSS Statistics 20 software. The population in the study is the Muslim community of Malang City who are in the labor force and are working either who have paid zakat maal or have never paid zakat maal. Data collection was carried out by distributing questionnaires to 334 respondents. The results of the study show that zakat literacy and subjective norms have an influence on individual Muslim decisions in paying zakat maal. Attitudes and behavioral control have no influence on individual Muslim decisions in paying zakat maal. The implications of the findings of this study are expected to be able to contribute to zakat managers in designing a more effective zakat collection strategy, especially in collecting zakat maal.

Keywords


Zakat, zakat literacy, theory of planned behavior, decision to pay

References


Afandi, A., Fadhillah, A., & Hidayat, N. W. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Transparansi dan Reputasi Lembaga Terhadap Keputusan Muzaki Dalam Membayar Zakat di Badan Amil Zakat Nasional Kota Yogyakarta. Journal of Islamic Social Finance Management, 3(1), 38–52. https://doi.org/10.24952/jisfim.v3i1.5598

Andam, A. C., & Osman, A. Z. (2019). Determinants of intention to give zakat on employment income: Experience from Marawi City, Philippines. Journal of Islamic Accounting and Business Research, 10(4), 528–545. https://doi.org/10.1108/JIABR-08-2016-0097

Arrosyid, A., & Priyojadmiko, E. (2022). Analisis Pengaruh Sikap, Norma Subjektif, Kontrol Perilaku Dengan Religiusitas Dan Niat Sebagai Variabel Moderasi Terhadap Keputusan Muzakki Dalam Membayar Zakat. Quranomic : JUrnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(1), 15–37.

Azis, A. (2014). Studi Kesalehan Sosial Masyarakat dalam Membayar Zakat Maal (Studi Kasus Desa Sumberputih Kecamatan Wajak Kabupaten Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB.

BAZNAS, P. (2019). Indeks Literasi Zakat : Teori dan Konsep. Pusat Kajian Strategis - Badan Amil Zakat Nasioonal (Puskas BAZNAS).

BAZNAS, P. (2022). Outlook Zakat Indonesia 2022. Pusat Kajian Strategis - Badan Amil Zakat Nasioonal (Puskas BAZNAS).

BAZNAS, P. (2023). Outlook Zakat Indonesia 2023. Pusat Kajian Strategis - Badan Amil Zakat Nasioonal (Puskas BAZNAS).

Cahyani, U. E., Aviva, I. Y., & Manilet, A. (2019). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Intensi Muzakki dalam Membayar Zakat di Lembaga. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 05(1), 39–58.

Canggih, C., Fikriyah, K., & Yasin, A. (2017). Potensi Dan Realisasi Dana Zakat Indonesia. Al-Uqud : Journal of Islamic Economics, 1(1), 14. https://doi.org/10.26740/jie.v1n1.p14-26

Canggih, C., & Indrarini, R. (2021). Apakah Literasi Mempengaruhi Penerimaan Zakat? JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), XI(1), 1–11. https://ejournal.almaata.ac.id/index.php/JESI/article/view/1732

Darmawan, D., & Arafah, S. (2020). Pengaruh Tingkat Pengetahuan Dan Fasilitas Layanan Zakat Terhadap Keputusan Membayar Zakat Mal Pada Baznas Kabupaten Langkat. Jurnal FEB, 1, 329–342.

Fasa, A. (2020). Intensitas Muzakki Dalam Menyalurkan Zakat Melalui Lembaga Amil Zakat Resmi Jawa Barat. AKSY: Jurnal Ilmu Akuntansi Dan Bisnis Syariah, 2(2), 29–40. https://doi.org/10.15575/aksy.v2i2.9793

Ghozali, I. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harianto, S., Qia, E. N., & Dani, T. F. (2020). Determinasi Perilaku Muzzaki Dalam Membayar Zakat Profesi. Jurnal Bilal (Bisnis Ekonomi Halal), 1(2018), 48–57.

Jibu, M. F. I., Niswatin, & Bokiu, Z. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Muzakki dalam Membayar Zakat Maal melalui Lembaga Amil Zakat di Gorontalo. Jambura Accounting Review, 3(2), 66–78. https://doi.org/10.37905/jar.v3i2.51

Laola Urwatun Nisa, Malik, Z. A., & Anshori, A. R. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat untuk Berzakat dalam Program Cinta Zakat. Bandung Conference Series: Sharia Economic Law, 3(1), 131–138. https://doi.org/10.29313/bcssel.v3i1.5398

Mahardika, M. C. (2020). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif Dan Kendali Perilaku Terhadap Niat Kepatuhan Pegawai Iain Surakarta Dalam Membayar Zakat. Academic Journal of Da’wa and Communication, 1(2), 383–408. https://doi.org/10.22515/ajdc.v1i2.2765

Maulidina, I. H., & Solekah, N. A. (2020). Anteseden Perilaku Membayar Zakat pada Badan Amil Zakat Nasional di Lumajang. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 8(2), 235. https://doi.org/10.21043/equilibrium.v8i2.8193

Minarni. (2020). Peluang Zakat Maal sebagai Sumber Penerimaan Negara dalam Anggaran Pendapatan dan Belanja Negara (APBN) Indonesia. Valid Jurnal Ilmiah, 17(2), 97–110. www.bps.go.id

Nuryana, F. (2016). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif Dan Kontrol Perilaku Terhadap Niat Kepatuhan Muzakki Pegawai Negeri Sipil (PNS) Dalam Membayar Zakat Profesi Pada Badan Amil Zakat (BAZ) Kabupaten Sumenep”. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 13(2), 383. https://doi.org/10.19105/nuansa.v13i2.1105

Oktaviani, S. A., & Fatah, D. A. (2022). Analisis Pengaruh Literasi Zakat, Pendapatan dan Altruisme terhadap Keputusan Muzakki dalam Membayar Zakat Profesi Melalui Lembaga Zakat dengan Transparansi Sebagai Variabel Moderating (Studi pada Muzakki DKI Jakarta). Jurnal Akuntansi, Keuangan Dan Perbankan, 9(2).

Prayoga, R., & Yafiz, M. (2022). Pengaruh Literasi Zakat, Lokasi, Religiusitas, Akuntabilitas, Dan Pendapatan Terhadap Minat Masyarakat Muslim Membayar Zakat Di Badan Amil Zakat Nasional (Baznas) Kabupaten Serdang Bedagai. Ad-Deenar Jurnal Ekonomi Dan Bisinis Islam, 6, 189–204.

Roflin, E., Riana, F., Munarsih, E., Pariyana, & Liberty, I. A. (2023). Regresi Logistik Biner dan Multinomial. PT Nasya Expanding Management.

Safwan, S. K. (2021). Wisdom Of Zakat (Muzakki Behavioral Phenomenon Of Paying Zakat For Professionals In Langsa City, Aceh Province). Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 4(2), 101–108. https://doi.org/10.31949/maro.v4i2.1666

Sekaran, U. (2003). Research Methods and Business, A Skill-Buillding Approach. Hermitage Publishing Services.

Septiana, A. (2015). Analisis Perilaku Konsumsi Dalam Islam. Dinar, 2(Januari), 18. https://eco-entrepreneur.trunojoyo.ac.id/dinar/article/view/2688

Suharyat, Y. (2009). Hubungan Antara Sikap, Minat Dan Perilaku Manusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Sumantri, R., & Zulfikri. (2022). Pengaruh Corporate Image dan Perceived Value terhadap Keputusan Muzakki Membayar Zakat di LAZ LMI Sumatera Selatan. JEBI : Jurnal Eknomi Dan Bisnis Islam.

Syafitri, O. Y., Wildan, N., Huda, N., & Rini, N. (2021). Tingkat Religiusitas dan Pendapatan: Analisis Pengaruh Terhadap Keputusan Membayar Zakat, Infaq dan Shadaqah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 34. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1915

Uyun Alpriyamah, Q., & Adityawarman. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Kepatuhan (Compliance Behavior) Pembayaran Zakat Perdagangan (Studi Kasus Pengusaha Muslim Batik Di Kota Pekalongan Tahun 2017). Diponegoro Journal of Accounting, 6(3), 1–13. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/accounting

Widiyatsari, A., & Sidabalok, S. (2022). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Pembayaran Zakat Pendapatan Di Kota Pekanbaru. Jurnal Niara, 15(2), 263–269. https://doi.org/10.31849/niara.v15i2.10141

Yusfiarto, R., Setiawan, A., & Nugraha, S. S. (2020). Literacy and Intention to Pay Zakat : A Theory Planned Behaviour View Evidence from Indonesian Muzakki. International Journal of Zakat, 5(1), 15–27. https://doi.org/10.37706/ijaz.v5i1.221




DOI: http://dx.doi.org/10.15548/maqdis.v8i2.884

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

   

View My Stats