HUBUNGAN PENYESUAIAN DIRI DENGAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA TAHUN PERTAMA DI FAKULTAS DAKWAH DAN ILMU KOMUNIKASI UIN IMAM BONJOL PADANG

Reza Febra Yeni, Eliza Eliza, Afnibar Afnibar

Abstract


Inability to get to know the environment of newly entered educational institutions, for students will slow down the continuity of the learning process. Individuals entering a new environment need to adjust quickly. Orientation should accelerate student adjustment. However, the phenomenon that occurs is that there are still students who have difficulty in adjusting to influence their learning outcomes, such as the presence of students who are not dressed according to the rules, ashamed to speak in public, and the habit of playing truant during lectures. Because it is necessary to do research on the relationship of adjustment to learning achievement. This study aims to get a picture of self-adjustment, learning achievement and the relationship between the two in the first year 2016 batch of Da'wah and UIN IB Communication Studies in Padang. This research uses quantitative methods with correlational research types. The results showed that most of the first year students had the ability to adapt and have good learning achievements. There is a positive and significant relationship between adjustment to learning achievement, meaning that the higher the ability to adjust the higher the student's learning achievement.

Keywords


Relationship, adjustment, learning achievement

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/jbki.v1i2.135
Abstract views : 636 times
PDF : 629 times

References


Abbas, Syahrizal, Manajemen Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana, 2008

Achmadi, Rudhi, Pengaruh Minat terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Perhotelan AKPIDO, Jurnal Panorama Nusantara, Vol.2 No.1 Januari-Juni 2007, https://stein.ac.id/e-journal/pn_2/PN_5.pdf, diakses 17 Agustus 2017

Agustiani, Hendriati, Psikologi Perkembangan. Bandung: Refika Adiatama, 2009

Ali, Mohammad dan Mohammad Ansrori, Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2015 cet. 10

Aliyustati, Efektivitas Teknik Diskusi dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa, Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, vol. 06, No. 1, 2016.

Arifin, Muhamad, Ahmad Dardiri dan Anik Nur Handayani, Hubungan Kemampuan Penyesuaian Diri dan Pola Berpikir dengan Kemandirian Belajar serta dampaknya pada Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Malang, Vol. 1, No. 10, 2016

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2006

Azwar, Saifuddin, Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2010

Daradjat, Zakiah, Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang, 2005

, Kesehatan Mental. Jakarta: PT. Toko Gunung Agung, 2001

Della, Cognitive Behavior Theraphy untuk meningkatkan Self Esteem pada Mahasiswa Universitas Indonesia yang mengalami Distres Psikologi. Tesis, Universitas Indonesia, Jakarta, 2012

IAIN Imam Bonjol Padang, Pedoman Penulisan Karya Ilmiah, Padang: IAIN IB, 2014

Indrajit, Eko dan Djokopranoto, Manajemen Perguruan Tinggi Modern. Yogyakarta: Andi, 2006

Kartono, Kartini. Patologi Sosial. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011

Prayitno dan Erman Amti, Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling, Jakarta: Rineka Cipta, 2015

, Konseling Pancawaskita. FIP IKIP Padang, 1998

Priyatno, Dwi, SPSS. Jakarta: PT Buku Seru, 2011

Riduan, Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2010

Rumini, Sri dan Siti Sundari, Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: Rineka Cipta, 2004

Santrock, John W, Life-Span Development. Jakarta: Erlangga, 2002

, Life-Span Development. New York: Mc Graw-Hill, 2006

Septiyaningtyas, Retno, Pengaruh Kecerdasan Emosi Terhadap Penyesuaian Sosial Siswa Kelas V SD Se-Gugus Puren Condongcatur Depok Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2013/2014, Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta, 2014

Sulviana, Eva, Hubungan antara self Efficacy Academik dengan penyesuaian Akademik pada Mahasiswa UIN Sunan Ampel Surabaya, Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya, 2015

Sungadji, Etta Mamang dan Sopiah, Metode Penelitian. Yogyakarta: CV. Andi Offset, 2010

Sugiyono, Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2010

, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta, 2010

, Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta, 2008

Sukandarrumidi, Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 2006

Suryabrata, Sumadi, Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers, 2014

, Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002

Syah,Muhibbin, Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda, 2010

Umar, Husein, Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2007

Walgito, Bimo, Bimbingan dan Konseling, Yogyakarta: Andi, 2005

Warsito, Hadi, Hubungan Antara Self-Efficacy dengan Penyesuaian Akademik dan Prestasi Akademik, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan,Volume IX No.1 April 2009, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang, http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi, di akses 13 Juni 2017


Refbacks

  • There are currently no refbacks.