Failed to fetch OJS Article Content. Motif Penggunaan Aplikasi Tik Tok oleh Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN), Kota Pariaman | Elfina | AL MUNIR : Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam

Motif Penggunaan Aplikasi Tik Tok oleh Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN), Kota Pariaman

Elfina Elfina, Hermawati Hermawati, Arifah Yenni Gustia, Sheiful Yazan, Abdullah Khusairi

Abstract


TikTok is short video application with increasing users since 2016 especially when Covid-19. On July 3, 2018 the Ministry of Communication and Information blocked TikTok because app abuse, pornographic content, immoral content, religion harassement and others. But, the blocking don’t have impact to number of TikTok users in Indonesian and this proves if TikTok interesting for TikTok users. This is descriptive research with qualitative-quantitative method, and motive for using media as single variable. Use gratification sought and gratification obtained theory and MAN Kota Pariaman student as subject, data analysis techniques on this research use TCR to know motive of respondent to using TikTok as a social media. The results of study show if MAN Kota Pariaman Student have cognitive motive, diversion motive and personal identity motive in using TikTok app

Keywords


Motive; Social Media; TikTok; Gratification Sought ; Gratification Obtained

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/amj-kpi.v13i02.4535
Abstract views : 504 times
PDF : 337 times

References


Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135-148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504

Amelysa. Motif Menonton Kpop Pada Mahasiswa Komunikasi Penyiaran Islam Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang Angkatan 2017. Skripsi

Bajari, Atwar. 2015. Metode Penelitian Komunikasi Prosedur, Tren, dan Etika. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Diyan, Nur Rakhmah. Gen Z Dominan, Apa Maknanya bagi Pendidikan Kita? (kemdikbud.go.id).

https://id.m.wikipedia.org/wiki/TikTok

Kriyantono, Rachmat. 2018. Teknik Praktis Riset Komunikasi, Jakarta: Kencana

Maulana, Herdiyan, Gumgum Gumelar. 2013. Psikologi Komunikasi dan Persuasi, Jakarta: Akademia Permata

Narbuko, Cholid, Abu Achmadi. 2016. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Bumi Aksara

Nasional. D. P. (2008). Pusat Bahasa. Kamus Bahasa Indonesia

Nurudin. 2018. Media Sosial Agama Baru Masyarakat Milenial, Malang: Intrans Publishing

Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1-19.

Rakhmat, Djalaluddin. 2018. Psikologi Komunikasi Edisi Revisi, Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Riyanto, Galuh Putri, 2021, Jumlah Pengguna Internet Indonesia 2021 Tembus 202 Juta, Jumlah Pengguna Internet Indonesia 2021 Tembus 202 Juta (kompas.com)

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D,Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D, Bandung: Alfabeta CV

Sungadji, Mamang Etta, Sopiah, 2010, Metodologi Penelitian Pendekatan Praktis dalam Penelitian, Yogyakarta: CV Andi Offset

Syahreza, M. F. & Tanjung I. S. (2018). Motif dan Pola Penggunaan Media Sosial Instagram dikalangan Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi UNIMED. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 61-68. http://dx.doi.org/10.30596%2Finteraksi.v2i1.1788

Wahana, Komputer. 2004. Pengolahan Data Statistik dengan SPSS 12. Yogyakarta: Andi Offset

Walgito, Bimo. 2010. Pengantar Psikologi Umum, Yogyakarta: Andi Offset.

Wardani, Agustin Setyo, 2021, Pengguuna Internet Dunia Tembus 4,66 Miliar, rata-rata Online di Smartphone https://www.liputan6.com/tekno/read/4469008/pengguna-internet-dunia-tembus-466-miliar rata-rata-online-di-smartphone


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 AL MUNIR : Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional