Perancangan Game Edukasi Berhitung Berbasis Mobile Aplikasi Inventor

Amelia Rosdiani, Jhoni Warmansyah

Abstract


Technological advances that are developing very rapidly have a positive impact on the development of various educational games that can be designed as a tool to stimulate aspects of early childhood development. This study aims to design a numeracy educational game based on the inventor's mobile application that can be used in early childhood education units. The method used is Educational Design Research (EDR) which is limited to a design model with stages; 1) Preliminary research; 2) Prototyping stage; 3) Phase assessment. This study resulted in the design of a numeracy educational game that can be used by PAUD units to improve numeracy skills, which is one of the aspects of cognitive development. Teachers can also design using the Inventor mobile application to improve other aspects of child development.


Keywords


Game Edukasi, Mobile aplikasi inventor, PAUD.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/jostech.v1i2.3103
Abstract views : 357 times
PDF : 268 times

References


L. Marinda, “Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar,” An-Nisa’ J. Kaji. Peremp. dan Keislam., vol. 13, no. 1, pp. 116–152, Apr. 2020, doi: 10.35719/annisa.v13i1.26.

C. H. Soetjiningsih, Seri Psikologi Perkembangan: Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai dengan Kanak-Kanak Akhir. Depok: Prenada Media Group, 2018.

T. D. Anggraini and E. Wahyuno, “Pengaruh Penggunaan Media Permainan Dadu Terhadap Kemampuan Berhitung Pada Anak Tunagrahita Kelas 1,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik. Luar Biasa, vol. 2, no. 1, 2015, doi: http://dx.doi.org/10.17977/um029v2i12015p22-26.

D. Yuliani, P. A. Antara, and M. Magta, “Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak,” J. Pendidik. Anak Usia Dini Undiksha, vol. 5, no. 1, 2017, doi: http://dx.doi.org/10.23887/paud.v5i1.11309.

M. Hanifah and S. K. Alam, “Pengaruh Kemampuan Berpikir Logis Matematis Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Lotto di Kelompok B,” J. Ceria, vol. 2, no. 6, pp. 7–14, 2019.

W. Nurhidayah and T. Astari, “Permainan Bakbelin Untuk Meningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Raudatul Athfal An-Nuur, Subang – Jawa Barat,” Yaa Bunayya J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 2, 2019.

C. Suarsih, “Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menerapkan Metode Show And Tell Pada Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas Ii Di Sd Negeri Sumurbarang Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang Tahun Pelajaran,” Jpg J. Penelit. Guru Fkip Univ. Subang, vol. 1, no. 01, 2018.

M. Maesaroh, S. Sumardi, and L. Nur, “Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Taman Kanak-Kanak Kelompok B Se-Kelurahan Lengkongsari Kota Tasikmalaya,” J. Paud Agapedia, vol. 3, no. 1, pp. 61–75, 2020, doi: 10.17509/jpa.v3i1.26669.

W. Astuti, Setiawan, and N. Indriani, “Membangun Game Edukasi,” J. Ilmiyah Komput. Dan Inform., vol. 14, no. 2, pp. 41–48, 2012.

M. A. Hasan, N. Nasution, and D. Setiawan, “Game Bola Tangkis Berbasis Android Menggunakan App Inventor,” Digit. Zo. J. Teknol. Inf. dan Komun., vol. 8, no. 2, pp. 160–169, 2017, doi: 10.31849/digitalzone.v8i2.641.

D. W. P. A. P. N. Erri Wahyu Puspitarini, “Game Edukasi Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” J I M P - J. Inform. Merdeka Pasuruan, vol. 1, no. 1, pp. 46–58, 2016, doi: 10.37438/jimp.v1i1.7.

D. L. Fithri and D. A. Setiawan, “Analisa Dan Perancangan Game Edukasi Sebagai Motivasi Belajar Untuk Anak Usia Dini,” Simetris J. Tek. Mesin, Elektro dan Ilmu Komput., vol. 8, no. 1, pp. 225–230, 2017, doi: 10.24176/simet.v8i1.959.

S. Suarsih and R. Istiarini, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Puzzle Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Permata Asri Serpong Kota Tangerang Selatan,” Ceria J. Progr. Stud. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 2, p. 50, 2018, doi: 10.31000/ceria.v7i1.563.

R. D. Astuti, “Pengaruh Penggunaan Media Balok Cuisenaire,” Inovatif, vol. 4, no. 2, pp. 92–114, 2018.

N. Nurjanah, “Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dan Operasi Bilangan Anak Usia Dini,” Tunas Siliwangi, vol. 3, no. 2, pp. 105–119, 2017.

Joni, “Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak dalam Kegiatan Berhitung dengan Permainan Dadu TK Mutiara Pekanbaru,” J. PAUD Tambusai, vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2016.

D. U. Amaris, Rakimahwati, and S. Marlina, “Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Fadhilah Amal 3 Padang. Jurnal Usia Dini, 4(2), 8-17.,” J. Usia Dini, vol. 4, no. 2, pp. 8–17, 2018.

K. A. Febiola, “Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Angka,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 3, no. 2, p. 238, Sep. 2020, doi: 10.23887/jippg.v3i2.28263.

N. Oktriani, “Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Permainan Lingkaran Angka Di Taman Kanak-Kanak Qatrinnada Kecamatan Koto Tangah Padang.,” PAUD Lect. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 82–96, 2017, doi: https://doi.org/10.31849/paudlectura.v1i1.510.

H. Farihah, “Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain Stik Angka,” J. Teladan J. Ilmu Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 2, no. 1, 2017.

A. Epriliyansyah et al., “Perancangan Game Edukasi Pengenalan Perhitungan Untuk Anak Usia Dini Dengan Metode RAD Berbasis Android,” J. FTIK, vol. 1, no. 1, pp. 629–638, 2018.

Y. Effendi, “Rancangan Aplikasi Game Edukasi Berbasis Mobile Menggunakan App Inventor,” J. Intra-Tech, vol. 2, no. 1, pp. 39–48, 2018.

D. L. Fithri and D. A. Setiawan, “Analisa Dan Perancangan Game Edukasi Sebagai Motivasi Belajar Untuk Anak Usia Dini,” Simetris J. Tek. Mesin, Elektro dan Ilmu Komput., vol. 8, no. 1, pp. 225–230, Apr. 2017, doi: 10.24176/simet.v8i1.959.

A. P. N. Erri Wahyu Puspitarini, Dian Wahyu Putra, “Game Edukasi Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” J I M P - J. Inform. Merdeka Pasuruan, vol. 1, no. 1, Mar. 2016, doi: 10.37438/jimp.v1i1.7.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JOSTECH: Journal of Science and Technology

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.