Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Speaking Pyramid untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Anak Usia 5-6 Tahun

Husnul Muliana, Jhoni Warmansyah

Abstract


This research aims to produce a valid and practical speaking pyramid interactive learning media so that it can attract children's attention in the learning process. The type of research used is research and development (R&D) using a 4D development model, in research that only goes up to three stages, namely defining, designing and developing. The research was conducted at An-Nur Sungai Batuang Kindergarten with the type of data collection instrument using a validation sheet and a practicality sheet (teacher response questionnaire). From the research, it was found that the speaking pyramid interactive learning media was very valid with a percentage of 86.25% and very practical with a percentage of 87.5%. Thus the interactive learning media speaking pyramid is feasible and can be used by teachers in improving English vocabulary mastery for early childhood.


Keywords


Interactive Learning Media; Speaking Pyramid; Early Childhood

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/jostech.v2i1.3808
Abstract views : 244 times
PDF : 220 times

References


N. Amini and S. Suyadi, “Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini,” Paudia J. Penelit. Dalam Bid. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 9, no. 2, pp. 119–129, 2020.

B. S. Ilhami, B. F. H. Fitri, and S. Ramdhani, “Permainan Kuda Bisik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pembendaharaan Kosakata Anak Usia 5-6 Tahun,” Cakrawala Dini J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 10, no. 2, pp. 101–108, Nov. 2019, doi: 10.17509/cd.v10i2.19866.

Nur laili Mus’adah and Ahmad Fachrurrazi, “Pengaruh Permainan Kartu Gambar Pada Pemerolehan Kosa Kata Anak Usia 5-6 Tahun,” Incrementapedia J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 2, no. 01, pp. 43–51, Jun. 2020, doi: 10.36456/incrementapedia.vol2.no01.a2517.

atun zahro Umi, Noermanzah, and Syafryadin, “Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Anak dari Segi Umur, Jenis Kelamin, Jenis Kosakata, Sosial Ekonomi Orang Tua, dan Pekerjaan Orang Tua,” Semin. Nas. Pendidik. Bhs. dan Sastra, vol. 1, no. 1, pp. 187–198, 2020.

Sulaiman, “Tingkat Pencapaian Aspek Perkembangan Anak Usia 5-6 Tahun,” Indones. J. Early Child. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 52–65, 2019.

D. M. Santika, M. Agung, and K. Apriliani, “Video Pembelajaran untuk Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar,” Int. J. Community Serv. Learn., vol. 5, pp. 342–352, 2021.

A. Jazuly, “Peran Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Dompet Dhuafa, vol. 6, no. 1, pp. 33–40, 2016.

S. Nasution, “Pentingnya Pendidikan Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini,” Warta, vol. 50, no. 1, pp. 15–19, 2016.

N. Agustina, M. Imamora, and A. N. Chandra, “Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran CTL Untuk Mencapai Hots Pada Materi Getaran Harmonis,” Int. Conf. Educ., pp. 169–176, 2019.

A. Liyana and M. Kurniawan, “Speaking Pyramid sebagai Media Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 1, p. 225, 2019, doi: 10.31004/obsesi.v3i1.178.

F. Ardiansah and D. R. Miftakhi, “Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis PowerPoint Bagi Tenaga Pendidik Paud,” J. Pengabdi. Pada Masy., vol. 6, no. 1, pp. 16–24, 2019.

N. N. Hidayati, “Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini dengan Kartu Bergambar,” Al-Hikmah Indones. J. Early Child. Islam. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 67–86, 2017, doi: 10.35896/ijecie.v1i1.6.

S. Mahmuda, “Media Pemebelajaran Bahasa Arab,” vol. 20, no. 01, 2018.

Sugiyono, No TitleMetode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif,kualitatif, dan R&D. Jakarta: Rosdakarya, 2011.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JOSTECH: Journal of Science and Technology

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.