STRATEGI BERTAHAN USAHA MIKRO DI WILAYAH PARIWISATA KOTA PADANG DI TENGAH PANDEMI COVID-19

Muthia Ulfah, Bayu Kurnia

Abstract


This study aimed to analyze the impact of the Covid-19 pandemic on micro enterprises around Padang City tourism area, especially on their income and survival strategies. To achieve these objectives, this study used qualitative research methods. The results showed that the Covid-19 Pandemic influenced the income of micro enterprises araound Padang City tourism area. The level of impact  varied depending on the type of business and their survival strategy. The strategies carried out by micro enterprises were: 1) Active strategies, by improving product quality, increasing business variety, doing digital marketing, and improving service quality; 2) Passive strategies, by utilizing savings and increasing production efficiency; 3) Network strategy, by accessing grants, loans, or financing from financial institutions. The better strategy to reduce the impact of Covid-19 pandemic was implementing strategies that can provide value added and ensure business sustainability.


Keywords


micro enterprises, covid-19 impact, survival strategies

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/jt.v12i2.3512
Abstract views : 222 times
PDF : 154 times

References


Afrizal. (2019). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam Berbagai Disiplin Ilmu . Jakarta: Rajawali Pers.

BPS. (2020). Dipetik Oktober 6, 2020, dari Badan Pusat Statistik: https://www.bps.go.id/pressrelease/2020/10/01/1719/jumlah-kunjungan-wisman-ke-indonesia-agustus-2020-mencapai-164-97-ribu-kunjungan-.html#:~:text=DATA%20SENSUS&text=Beranda%20%C2%BB%20Berita%20Resmi%20Statistik%20%C2%BB%20Jumlah,mencapai%20164%2C97%20ribu

Bungin, B. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Fadhilah, A. (2018). Strategi Bertahan Hidup Keluarga Payabo di Kelurahan Rappokalling Kecamatan Tallo Kota Makassar. Jurnal Commercium: Kajian Masyarakat Kontemporer, 1 (2), 1-12.

Gaffar, V. (2020). Customer Relationship Management. Bandung: Alfabeta.

Hardilawati, W. L. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi dan Ekonomika, 10 (1), 89-98.

Hendrawan, A., Sucahyowati, H., Cahyandi, K., Indriyani, & Rayendra, A. (2019). Pengaruh Marketing Digital terhadap Kinerja Penjualan Produk UMKM Asti Gauri di Kecamatan Batarsari Cilacap. Jurnal Administrasi dan Kesekretarisan, 4(1), 50-61.

Kementerian Koperasi dan UKM. (2020, Mei 13). Dipetik November 9, 2020, dari Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia: http://www.depkop.go.id/read/menkop-dan-ukm-paparkan-skema-pemulihan-ekonomi-kumkm-di-masa-dan-pasca-covid-19

Kementerian Koperasi dan UKM. (2020, Agustus 12). Retrieved November 9, 2020, from Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia: http://www.depkop.go.id/read/bantuan-produktif-usaha-mikro-rp2-4-juta-mulai-dicairkan-17-agustus-2020

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020, Oktober). Dipetik Oktober 10, 2020, dari KBBI Daring: https://kbbi.kemdikbud.go.id/

OECD. (2020, Juli 31). Dipetik Oktober 6, 2020, dari OECD: https://www.oecd.org/dev/SAEO-2020-Update-PR-Indonesian.pdf

Pasaribu, R. (2020). Optimalisasi Media Online sebagai Solusi Promosi Pemasaran UMKM di Semarang pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi dan Media, 1(1), 33-44.

Prayitno, U. S. (2012). Pengaruh Modal Sosial terhadap Ketahanan Keluarga Miskin di Bantaran Kali Ciliwung. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 3(2), 131-150.

Revindo, M. D., Sabrina, S., & Sowwam, M. (2020, April). Dipetik Oktober 6, 2020, dari LPEM FEB UI: https://www.lpem.org/id/briefing-note-april-2020-dampak-pandemi-covid-19-terhadap-pariwisata-indonesia-tantangan-outlook-dan-respon-kebijakan/

Sastra, Y. (2020, Maret 26). Dipetik Oktober 10, 2020, dari Kompas: https://www.kompas.id/baca/nusantara/2020/03/26/kasus-pertama-lima-warga-sumbar-positif-covid-19/

Schindehutte, M., & Morris, M. (2001). Understanding Strategic Adaptation in Small Firms. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 7(3), 84-107.

Sugihamretha, I. D. (2020). Respon Kebijakan: Mitigasi Dampak Wabah Covid-19 pada Sektor Pariwisata. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning, 4(2), 191-206.

Suharto, E. (2002). Dipetik Oktober 10, 2020, dari International Policy Fellowships: http://www.policy.hu/suharto/modul_a/makindo_07.htm

Susilo, S. (2010). Strategi Bertahan Industri Makanan Skala Kecil Pasca Kenaikan Harga Pangan dan Energi di Yogyakarta. Ekuitas, 14(2), 225-244.

Widowati, H. (2020, Maret 2). Dipetik Oktober 6, 2020, dari katadata: https://katadata.co.id/hariwidowati/berita/5e9a470e04ad6/efek-domino-virus-corona-ke-industri-penunjang-pariwisata


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi, UIN Imam Bonjol Padang
Jl. Prof. Mahmud Yunus No.1, Lubuk Lintah, Kuranji. 
Kota Padang, Sumatera Barat, 25153




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats