KONSEP PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
heterogeneity, appreciate differences both tribes, nations, especially religion. These aspects are interconnected
which orients humanity. This course also aligned with one of the humanitarian orientation of multicultural
education in the context of the Qur’an is to seek recognition and understanding of SARA to understand
heterogeneity, applying the multicultural nature of education itself. This study uses a qualitative approach
phenomenologi.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15548/turast.v4i1.308
Abstract views : 327 times
PDF : 5189 times
References
Abdullah, Amin. (2003). Agama dan Kerukunan.
Harmoni “Jurnal Multikultural dan
Multireligius”. Vol.II .No.5.
Al-Ghulayani, Musthafa. (1953). Idhah alNasihin.
Pekalongan:
Rajamurah.
AR., Muhammad. (1996). Pendidikan di alaf
baru “Rekonstruksi atas moralitas pendidikan”.
Jakarta: Persada.
Arikunto, Suharsimi. (1989). Prosedur Penelitian
“Suatu Pendekatan Praktik”. Jakarta: Bina
Aksara.
Darajat, Zakiah, dkk. (1996). Ilmu Pendidikan
Islam. Jakarta: Bumi Aksara kerja sama
DEPAG RI.
Konsep Pendidikan Multikultural dalam Pendidikan Islam 47
H.A.R. Tilaar. (2003). Kekuasaan dan pendidikan
“ Suatu tinjauan dari perspektif studi cultural.
Magelang: Indonesiatera.
Hamka. (1990). Tafsir Al Azhar (Jil.9.). Singapura:
Pustaka Nasional.
Imam Bukhari. (1996). Sahih Bukhari (Juz I.).
Beirut: Dar al-Fikr.
Langgulung, Hasan. (2000). Asas-asas Pendidikan
Islam. Jakarta: PT. Al Husna Zikra.
Marimba. (1989). Pengantar Filsafat Pendidikan
Islam. Bandung: Al Ma’arif.
Muhadjir, Noeng. (1995). Metodologi Penelitian
Kualitatif (Edisi I.). Yogyakarta: Rake
Sarasin.
Muzairi. (2002). Eksistensialisme Jean Paul Sartre;
Sumur Tanpa Dasar Kebebasan Manusia.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nata, Abudin. (2002). Metodologi Studi Islam.
Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Nurdin, Muhammad. (2004). Kiat menjadi Guru
Profesional. Yogyakarta: Prismasophie.
Rahmat, M. Imdadun. (2003). Islam Pribumi
“Mendialogkan Agama Membaca Realitas”
(et.al). Jakarta: Erlangga.
Rimbun, Masri Singa dan Efendi, Jufri. (1982).
Metode Penelitian Survey. Jakarta: LP3ES.
Sartre, Jean Paul. (2002). Eksistensialisme dan
Humanisme (Yudhi Murtanto, Penerjemah.).
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Shihab, M.Quraish. (2003). Tafsir Al Misbah V.
Jakarta: Lentera Hati.
________. (2003). Wawasan Al Qur’an. Bandung:
Mizan.
Sirry, Mun’im A. (2003). Fiqih Lintas Agama
“Membangun Masyarakat Inklusif-Pluralis”
(ed.). Jakarta: Paramadina.
Walizer, Michael.H. dan Wienier, paul. L.
(1991). Metode dan Analisis Penelitian
Mencari Hubungan (Arief sukadi sadiman,
Penerjemah.). Jakarta: Erlangga.
Zubaedi. (2004). Telaah Konsep Multikulturalisme
dan Implementasinya Dalam Dunia Pendidikan.
Hermenia Vol.3 No.1, Januari-Juni.
________. (2004). Multikulturalisme “Tantangantantangan
Global Masa Depan Dalam Transformasi Pendidikan Nasional.
Jakarta: Grasindo.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Turast : Jurnal Penelitian dan Pengabdian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian
Lembaga Penelitian dan Pengabdian (LPPM), Gedung Rektorat Lantai I
Kampus III Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang - All rights reserved
Email: turast@uinib.ac.id