PENDIDIKAN KETAQWAAN DALAM AL-QUR’AN

Radhiatul Hasnah M

Abstract


Taqwa is the main principle of Islamic teaching which is the measure of human dignity before Allah. The most noble person in the sight of Allah is the most pious. Taqwa is born as a logical consequence of solid faith, faith that is always nurtured with murāqabatullāh, is afraid of the wrath of Allah's adzab, and always hopes for an abundance of His bounties and maghfirah. Taqwa is applied in the relationship between humans and God, namely the relationship between a creature and its Creator. The relationship between humans and God is a servile relationship characterized by obedience, obedience, and submission to Allah. The actualization of piety related to Allah in the process of education is the realization of an awareness of appreciation and practice of the values of trust and responsibility between teachers and students in their activities, based on the insight 'Indeed we belong to Allah, and only to Him alone. we are back” (to account for our educational charity.


Keywords


Education, Taqwa, Al-Qur’an

References


Abd al-Baqi, M. F. (2008). Al-Mu’jam al-Mufahras Li Alfadz al-Qurâ’n al-Karîm. Dâr Al-Hadîts, Kairo.

Ali Daud, M. (2004). Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Al-Maraghi, A. M. (1993). Tafsir al-Maraghi, jilid 15. Semarang: Toha Putra.

Anwar, C., & Nuryana, A. (2019). Nilai pendidikan aqidah akhlak dalam surah al-Baqarah ayat 177 dan al-Nisa ayat 36. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 4(2), 144–157.

Arifin, S. (2001). Paradigma pendidikan berbasis pluralisme dan demokrasi: Rekonstruksi dan aktualisasi tradisi ikhtilaf dalam Islam. Penerbitan Universitas Muhammadiyah Malang.

Ash-Shabuni, M. A. (2011). Shafwatut Tafasir. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Baiti, R., & Razzaq, A. (2017). Esensi Wahyu dan Ilmu Pengetahuan. Wardah, 18(2), 163–180.

Danandjaja, J. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Antropologi Indonesia.

Daradjat, Z. (1994). Pendidikan Islam dalam Keluarga dan sekolah. Ruhama.

Djunaid, H. (2014). Konsep Pendidikan Dalam Alquran (Sebuah Kajian Tematik). Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 139–150.

Fatah, A. (n.d.). Penelusuran Makna Taqwa, Dzikr, Dan Falah.

Hamka, B. (1982). Tafsir Al-Azhar Buya Hamka. Ahadi Kurniawan.

Handoko, A. W. (2019). Konsep Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an Surat Al-Jumu’ah Ayat 2 (Kajian Tafsir Ibnu Katsir) [PhD Thesis]. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Harahap, N. (2014). Penelitian kepustakaan. Iqra’: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 8(1), 68–74.

Ma’arif, A. S. (2020). Mu’jam Aroby Kitab Al Arobiyah Baina Yadaik. Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Studi Islam, 1(1), 53–64.

Makmun, M. (2013). Pendidikan Dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 1(2).

Manzur, I. (1997). Lisan al-’arab (Vol. 15). Dar Ihya Turath Arabiy.

Muchammad, A. (2014). Aspek Pedadogis dalam Dakwah Rasulullah SAW: Studi Analitis Atas QS Al-Jumu’ah 62: 2. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 1(1), 22–27.

Mutafi, A. (2015). Hakikat Pendidikan Islam Upaya Mencapai Makrifatulloh (Tinjauan Dari Ayat-Ayat Al-Quran). Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 15(1), 48–61.

Nata, H. A. (2016). Pendidikan dalam perspektif Al-Qur’an. Prenada Media.

Qutb, S., & Yacob, Y. Z. H. (1984). Tafsir Fizilalil Quran. Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Kota Bharu.

Sawarjuwono, T., & Kadir, A. P. (2003). Intellectual capital: Perlakuan, pengukuran dan pelaporan (sebuah library research). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 5(1), 35–57.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al-misbah. Jakarta: Lentera Hati, 2.

Syhabudin, A. (2018). Keterkaitan Antara Al-Qur’an Sebagai Petunjuk Bagi Orang Yang Bertaqwa Dengan Ilmu Fiqh. Al-Akhbar, 6(1).

Tabrani, Z. A. (2014). Menelusuri Metode Pendidikan dalam Al-Quran dengan Pendekatan Tafsir Maudhui. Serambi Tarbawi, 2(1).

Wahidi, A. al. (1989). Asbab al-Nuzul. Beirut: Maktabah al-Tsaqafah.

Yusuf, N. (2011). Perbandingan Pemikiran Muhammad Abduh dan Rasyid Ridha Tentang Pendidikan. Sosial Budaya, 8(1), 64–85.

Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/mrb.v4i1.2473

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.