Pemanfaatan Media Video Dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa

Rezki Amelia, Gusmirawati Gusmirawati

Abstract


The purpose of this study is to describe the utilization of video media in PAI learning to increase student learning motivation. Video media in learning is an important thing that can be used by educators to attract interest and foster student motivation in learning, so that students easily understand the material presented without feeling bored and bored listening to the delivery of the educator alone. This research was conducted by applying a descriptive qualitative approach. The research found that in general, learning videos used as part of assignments for students provide a positive response in terms of motivating and increasing understanding of the material more easily. This is because the learning videos used can attract attention and can be studied repeatedly. Thus it can be concluded that the use of learning videos can increase student learning motivation

Keywords


Video; media pembelajaran; motivasi

References


Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan solusi dalam perkembangan teknologi pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Alfabeta, S. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. jakarta: Rajawali Pers.

Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43.

Cahyani, R., & Karyanto, P. (2016). Penggunaan Media Video Untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar materi biosfer pada siswa kelas XI IPS MAN 2 Pontianak tahun pelajaran 2015/2016. GeoEco, 2(2).

Elihami, E., & Saharuddin, A. (2017). Peran Teknologi Pembelajaran Islam Dalam Organisasi Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–8.

Hauff, M., & Laaser, W. (1996). Educational Video and TV in Distance Education: Production and Design Aspects. Journal of Universal Computer Science, 2(6), 456–471.

Herman, D. S. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif. Yogyakarta: UNY press.

Jamun, Y. M. (2018). Dampak teknologi terhadap pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 3(1), 45–56.

Kock, H. (1984). Kumulative Wirkungen des Ausgaben-und Transfersystems. Credit and Capital Markets-Kredit und Kapital, 17(2), 297–318.

Nasution, S. (2011). Metode Research (Penelitian Ilmiah) usulan Tesis, Desain Penelitian, Hipotesis, Validitas, Sampling, Populasi, Observasi, Wawancara, Angket. Bumi Aksara, Jakarta, Cetakan ke-4.

Nurwahidah, C. D., Zaharah, Z., & Sina, I. (2021). Media video pembelajaran dalam meningkatkan motivasi dan prestasi mahasiswa. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1).

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Riyana, C. (2007). Pedoman pengembangan media video. Jakarta: P3ai Upi, 2654–2552.

Rudi, S., & Cepi, R. (2008). Media pembelajaran. Bandung: Jurusan Kurtekpend FIP UPI.

Rumini, S., Purwanto, E., Purwandari, M. S., Suharmini, T., Si, M., & Ayriza, Y. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.

Sasonohardjo, P. W. (2002). Media Pembelajaran Bahan Ajar Diklat Kewidyaiswaraan Berjenjang Tingkat Pertama. Jakarta: Lembaga Administrasi Negara.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2010). Media pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono, S. (2010). Metodologi penelitian administrasi. Alfabeta: Bandung.

Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: Hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.

Yudianto, A. (2017). Penerapan video sebagai media pembelajaran.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/mrb.v6i1.3442

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.