Upaya Guru Dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik

Gifa Oktavia, Afifah Febriani, Anita Sepriasa

Abstract


This research aims to determine the efforts made by teachers in shaping students' morals. This research uses qualitative methods with a case study approach (case study design). Data sources were taken from seven informants using an interview protocol. The interview results were analyzed thematically using Miles and Huberman. Overall the results show that there are three efforts made by teachers to shape students' morals. The three efforts are i) being a role model, ii) giving advice and iii) giving sanctions. This research has succeeded in revealing the efforts made by teachers in shaping students' morals. The results of this research can be used as initial data for subsequent research in studying this problem in different contexts and issues.

Keywords


morals; student; Milles and Huberman

References


Agusnadi, A. (2014). Efektivitas pemberian sanksi bagi siswa pada pelanggaran tata tertib di SMP 2 Kapuas Timur Kabupaten Kapuas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(8). http://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v4i8.460

Anisah, A. S. (2017). Pola asuh orang tua dan implikasinya terhadap pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70-84. http://dx.doi.org/10.52434/jp.v5i1.43

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan guru TK menghadapi pembelajaran daring masa pandemi COVID-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414-421. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.579

Elkhaira, I., BP, N. A., Engkizar, E., Munawir, K., Arifin, Z., Asril, Z., ... & Mathew, I. B. D. (2020). Seven Student Motivations for Choosing the Department of Early Childhood Teacher Education in Higher Education. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 95-108.

Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 35-50. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.362

Fauzi, M. (2016). Pemberian Hukuman Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Ibrah, 1(1), 29-49.

Ginanjar, M. H., & Kurniawati, N. (2017). Pembelajaran Akidah Akhlak Dan Korelasinya Dengan Peningkatan Akhlak Al-Karimah Peserta Didik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 25. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v6i12.181

Ibrahim, I. (2021). Tafsir Tematik: Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an. Kreatif: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 19(2), 64-75. https://doi.org/10.52266/kreatif.v19i2.791

Ishak, I., Khairunnisa, F., & Nasution, F. (2023). Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an (Upaya Meningkatkan Akhlak Terpuji Dengan Nilai-Nilai Dalam Al-Quran). Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 4(1), 44-58. https://doi.org/10.51672/jbpi.v4i1.156

Izzah, L., & Hanip, M. (2018). Implementasi pendidikan akhlak dalam pembentukan akhlak keseharian santri. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 63-76. http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).63-76

Jannah, M. (2019). Peranan Guru dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik (Studi Kasus di MIS Darul Ulum, Madin Sulamul Ulum dan TPA Az-Zahra Desa Papuyuan). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 137-166. http://dx.doi.org/10.35931/am.v0i0.136

Juraini, F., Habibah, S., & Mislinawati, M. (2018). Pembinaan Akhlak Terhadap Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di SD Negeri Unggul Lampeneurut Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2).

Jurais, M. (2018). Pemberian Sanksi Teradap Ketidakdisiplinan Belajar Kelas v Sd Negeri Se Kecamatan Tempel. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(2). https://doi.org/10.31316/g.couns.v2i2.68

Kalsum, U. (2018). Strategi Guru Akidah Akhlak Dalam Menanamkan Karakter Islami Peserta Didik MTs. Guppi Samata Gowa. Inspiratif Pendidikan, 7(1), 76-95. https://doi.org/10.24252/ip.v7i1.4936

Maisyanah, M., Syafa'ah, N., & Fatmawati, S. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 15-30. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i01.328

Marzuki, M. (2009). Pembinaan Akhlak Mulia Dalam Berhubungan Antar Sesama Manusia Dalam Perspektif Islam. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 9(1). http://dx.doi.org/10.21831/hum.v9i1.3781

Maulida, A. (2017). Metode dan Evaluasi Pendidikan Akhlak dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 4(07), 197. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v4i07.66

Murniyetti, M., Engkizar, E., & Anwar, F. (2016). Pola pelaksanaan pendidikan karakter terhadap siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2).

Mustofa, A., & Kurniasari, F. I. (2020). Konsep Akhlak Mahmudah Dan Madzmumah Perspektif Hafidz Hasan Al-Mas’udi Dalam Kitab Taysir Al-Khallaq. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 48-68.

Nasution, M. H. (2020). Metode nasehat perspektif pendidikan islam. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 5(1), 53-64. http://dx.doi.org/10.31604/muaddib.v5i1.53-64

Olii, A. S. M. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia Perspektif Sultan Muhammad Al-Fatih. Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1). http://dx.doi.org/10.29300/btu.v6i1.4372

Potiua, S. (2021). Pendidikan Anak Pada Masyarakat Muslim Transmigran Di Desa Huwongo Paguyaman Kabupaten Boalemo Provinsi Gorontalo. Jurnal Ilmiah Iqra', 15(1), 59-75. http://dx.doi.org/10.30984/jii.v15i1.1490

Priyanto, A. (2020). Peran Penting Akhlak Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Education and development, 8(4), 93-93. https://doi.org/10.37081/ed.v8i4.2089

Rahawarin, Y., Engkizar, E., Hakim, R., Sari, W. W., Ramdani, N. S., Kasmar, I. F., ... & Arifin, Z. (2020). Seven Motivations of Students Selecting Department of Islamic Teaching Education in Public University. Asian Social Science and Humanities Research Journal (ASHREJ), 2(1), 45-55.

Rahman, T., & Wassalwa, S. M. M. (2019). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 1-14. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i1.175

Rahmawati, E., & Hasanah, U. I. (2021). Pemberian sanksi (hukuman) terhadap siswa terlambat masuk sekolah sebagai upaya pembentukan karakter disiplin. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 236-245.

Rofiq, M. H. (2017). Kedisiplinan Siswa Melalui Hukuman Dalam Perspektif Stakeholder Pendidikan. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 82-94. https://doi.org/10.31538/ndh.v2i2.25

Rosyidah, E. (2019). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Akhlak Peserta Didik di TPQ Al-Azam Pekanbaru. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 180-189. http://dx.doi.org/10.24042/alidarah.v9i2.5017

Sajadi, D. (2019). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 16-34. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.510

Salsabila, K., & Firdaus, A. H. (2018). pendidikan akhlak menurut Syekh Kholil Bangkalan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(1), 39-56. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.153

Soleha, S. A. (2020). Konsep Implementasi Penanaman Akhlak Siswa Berbasis Nilai-Nilai Islam. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 5(1), 5-9. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i1.875

Subqi, I. (2016). Pola Komunikasi Keagamaan dalam Membentuk Kepribadian Anak. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 1(2), 165-180. https://doi.org/10.18326/inject.v1i2.165-180

Sumantri, S. (2019). Peranan Manajemen Seni Teater dalam Menanamkan Nilai-Nilai Akhlak Mulia. Studia Manageria, 1(1), 1-20. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v1i1.4147

Suparlan, S. (2022). Penguatan Pendidikan Akhlak pada Pendidikan Dasar/MI. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 144-154. https://doi.org/10.36835/au.v4i2.1114

Susanti, S. (2016). Membangun Peradaban Bangsa Dengan Pendidikan Karakter. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 138-159. http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v1i2.173

Sutisna, D., Indraswati, D., & Sobri, M. (2019). Keteladanan guru sebagai sarana penerapan pendidikan karakter siswa. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(2), 29-33. https://dx.doi.org/10.26737/jpdi.v4i2.1236

Syafe'i, I. (2017). Pondok pesantren: Lembaga pendidikan pembentukan karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 61-82. http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2097

Warasto, H. N. (2018). Pembentukan Akhlak Siswa. Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi, 2(1), 65-86. https://doi.org/10.33753/mandiri.v2i1.32

Wardhani, N. W., & Wahono, M. (2017). Keteladanan Guru Sebagai Penguat Proses Pendidikan Karakter. Untirta Civic Education Journal, 2(1). http://dx.doi.org/10.30870/ucej.v2i1.2801

Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38-55. https://doi.org/10.26618/jtw.v4i01.2130

Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 35. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v5i09.86

Zamroni, A. (2017). Strategi pendidikan akhlak pada anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 241-264. https://doi.org/10.21580/sa.v12i2.1544


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/mrb.v6i2.3457

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.