Analisis Kinerja Instansi Pemerintah Berdasarkan Indikator Kinerja (Kajian Dalam Manajemen Publik)

Yummil Hasan

Abstract


The performance can be described as an assessment of the ability of an organization in achieving goals. Performance assessment can be used to measure the activities of a company or organization in the achievement of goals and also as material for future improvement. Performance can also mean job performance, achievements holding something. Organizational performance is a performance and implementation process in which organizational goals to be achieved. In the context of this assessment, the definition of performance is to see to what extent the achievements in the achievement of the performance of government agencies in achieving the goals set based on performance indicators.

Thus, performance measurement is a useful tool in efforts to achieve the objectives, performance measurement can be done through the process of assessment of the achievement of objectives and performance measurement can provide an objective assessment in management decisions. Performance measurement can help to increase quality and lower costs arising from government activities

Keywords


kinerja, instansi pemerintah, indiktor kinerja

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/amj-kpi.v0i0.652
Abstract views : 890 times
PDF : 500 times

References


Ahmad, J (1990). Hubungan Keuangan Antar Pemerintah Pusat – Daerah (Kasus D.I. Aceh, Jatim dan Jakarta). Disertasi UGM Non Publikasi. Yogyakarta.

Akbar, Bahrullah dan Nurbaya, Siti. (2000). Akuntabilitas Daerah : Tinjauan Pemikiran Pelaksanaannya dalam rangka Otonomi Daerah. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Sektor Publik. Vol. 01, No. 01, 5-14.

Baridwan, Zaki. (2000). Clean Government dan Pemberantasan Korupsi. Makalah Seminar Nasional. Kajian Kritis Strategi Pemulihan Ekonomi Indonesia. September 2000. Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.

Dodoo,Robert. (1997). Performance standards and Measuring Performance in Ghana. Public Administration and Development. Vol. 17,115-121.

Gasperz, Vincent. (2002). Balanced Scorecard Dengan Six Sigma Untuk Organisasi Bisnis dan Pemerintahan : Sistem Manajemen Kinerja Terintegrasi. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Halim, Abdul. (2001). Manajemen Keuangan Daerah. Penerbit UPP AMP YKPN. Yogyakarta.

Lembaga Administrasi Negara Republik Indonesia. (2001). Akuntabilitas dan good governance. Modul. Sosialisasi Sistem Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah (AKIP).

_______. (2000). Akuntabilitas dan good governance. Modul. Sosialisasi Sistem Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah (AKIP).

_______. (1999). Pedoman Penyusunan Pelaporan Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah.

_______. Instruksi Presiden Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 1999 Tentang Akuntabilitas Kinerja Instasi Pemerintah.

Maisel, Lawrence. (1993). Perfomance Measurement : The Balanced Scorecard Approach. Warren Gorham Lamont. Massachussetts.

Makhfatih, Akhmad. (1997). Pengukuran Kinerja Pemerintah Daerah Study kasus: Pemerintah Daerah Tingkat II di Daerah Istimewa Yogyakarta. Modul Analisis Potensi Keuangan Daerah. Pusat Penelitian dan Pengkajian Ekonomi dan Bisnis (P3EB). Universitas Gadjah Mada. Yogyakarta. Tidak dipublikasikan.

Mangiri, Komet. (2000). Perencanaan Terpadu Pembangunan Ekonomi Daerah Otonom. Badan Pusat statistik. Jakarta.

Mardiasmo. (2002). Akuntansi Sektor Publik. Andi Offset. Yogyakarta.

Sachroni, Oman. (1997). Percontohan Otonomi Daerah Tingkat II. Pidato yang di sampaikan pada penataran otonomi daerah bagi para pejabat eselon I. LAN RI. Jakarta.

Santere, Rexford. E dan Bates, Laurie J. (1996). Performance and Pay in the Public Sector: The Case of The Local Tax Assesor. Public Finance Quarterly. Vol. 24, No. 4, 481-493.

Sawir. Agnes. (2001). Analisis Kinerja Keuangan dan Perencanaan Keuangan Perusahaan. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Sidik, Machfud. (2002). Format Hubungan Keuangan Pemerintah Pusat dan Daerah yang Mengacu Pada Pencapaian Tujuan Nasional. Makalah, Seminar Nasional Public Sector Scorecard. Jakarta.

Soeprihanto, J. (2000). Penilaian Kinerja dan Pengembangan Karyawan. BPFE. Yogyakarta.

Sudibyo, Bambang. (1997). Pengukuran Kinerja Perusahaan dengan Balanced Scorecard, Bentuk, Mekanisme, dan Prospek aplikasinya pada BUMN. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia. Vol 12, 2, 35-49.

Suparmoko, M. (1990). Azas-azas Ilmu Keuangan Negara. Penerbit BPFE UGM. Yogyakarta.

Tangkilisan. Hessel Nogi S. (2003). Manajemen Modern Untuk Sektor Publik : Strategic Management, Total Quality Management, Balanced Scorecard, Scenario Planning. Balairung & CO. Yogyakarta.

Tunggal, Amin Widjaya. (2003). Pengukuran Kinerja Dengan Balanced Scorecard. Harvarindo. Jakarta.

Yuwono, Sony., Sukarno, Edy & Ichsan, Muhammad. (2003). Petunjuk Praktis Penyusunan Balanced Scorecard : Menuju Organisasi Yang Berfokus Pada Strategi. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 AL MUNIR : Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional