Dialektika Islam dan Budaya Lokal dalam Tradisi Batamat al-Qur’an Urang Banjar

Autor(s): Riza Saputra
DOI: 10.15548/mashdar.v3i1.2771

Abstract

Batamat al-Qur'an is one of several important rituals in the life of Urang Banjar. The Banjarese people commonly perceive Batamat al-Qur'an as a meaningful celebration for their generation, it shows a successful aspect of mastering the holy book al-Qur'an. However, some of the previous local values or pre-Islamic traditions still colorize the process of Batamat al-Qur'an. The previous local value is considered to have positive impacts in Batamat al-Qur’an tradition. The findings of this study, which used a qualitative-descriptive approach, show that the dialectic between the Islamic religion and local culture raises a new meaning and a new contribution form in the life of the Banjarese people. Although Batamat al-Qur'an is a ritual that emphasizes the personal responsibility of Muslims to their God, this tradition has become a ritual that concerns with social aspect wherein the community, residents, and families involve together in Batamat al-Qur'an process.

Keywords

Batamat; Al-Qur’an; Urang Banjar; Dialektic: Islam

Full Text:

PDF

References

Alfisyah, Alfisyah. “Onomastis Sebuah Studi Folklor Atas Beberapa Tempat Di Kota Banjarmasin Kalimantan Selatan.” Padaringan (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi) 1, no. 1 (26 April 2019): 36–43.

Buseri, Kamrani. “Budaya Spiritual Kesultanan Banjar: Historisitas Dan Relevansinya Di Masa Kini.” Al-Banjari : Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman 10, no. 2 (15 November 2011). https://doi.org/10.18592/al-banjari.v10i2.1043.

Choiriyah, Ngismatul, Ahmad Alghifari Fajeri, dan Nurul Husna. “Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Tradisi Perkawinan Masyarakat Banjar Kota Palangka Raya.” Jurnal Hadratul Madaniyah 4, no. 1 (7 Juli 2017): 53–57. https://doi.org/10.33084/jhm.v4i1.1562.

Daud, Alfani. Islam dan masyarakat Banjar: deskripsi dan analisa kebudayaan Banjar. Cet. 1. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 1997.

Gafur, Abd. “Islam di Kesultanan Banjar Pada Abad Ke 19 M dan Peran Muhammad Arsyad Al-Banjari.” Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama 1, no. 1 (2 Juni 2009): 17–28. https://doi.org/10.24014/trs.v1i1.439.

Gusnanda, Gusnanda. “Katam Kaji: Resepsi Al-Qur’an Masyarakat Pauh Kamang Mudiak Kabupaten Agam.” Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hadis 1, no. 1 (17 Juni 2019): 67–82. https://doi.org/10.15548/mashdar.v1i1.211.

Hameed, Miftahul. “‘Batamat’ Al-Qur’an Masyarakat Banjar Kalimantan Selatan (Studi Living Qur’an).” Diakses 21 April 2020. https://www.academia.edu/8070266.

Hapip, Abdul Djebar. Kamus Banjar Indonesia. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1977.

Hasan, Hasan. “Islam dan Budaya Banjar di Kalimantan Selatan.” Ittihad 14, no. 25 (29 Desember 2016). https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i25.865.

hayadin, hayadin. “Kesesuaian Isi Peraturan Daerah Kabupaten Banjar No. 04 Tahun 2004 Tentang Baca Tulis Al-Qur’an Dengan Kurikulum Nasional Pendidikan Agama Islam.” Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 11 (1 April 2013). https://doi.org/10.32729/edukasi.v11i1.424.

“InfoPublik - Batamat Quran Tradisi Islami Orang Banjar.” Diakses 5 Januari 2021. http://infopublik.id/kategori/features/354227/batamat-quran-tradisi-islami-orang-banjar.

Kompasiana.com. “Batamat, Tradisi Orang Banjar Tamat Belajar Mengaji.” Kompasiana, 7 Januari 2019. https://www.kompasiana.com/maslani/5c33103e6ddcae225b1563a8/batamat-tradisi-orang-banjar-tamat-belajar-mengaji.

Kusuma, Kusuma. “Motivasi Masyarakat Palangka Raya Dalam Pelaksanaan Tradisi Menunggu Kuburan Dalam Tinjauan Hukum Islam.” Jurnal Studi Agama dan Masyarakat 11, no. 2 (2015): 174–90. https://doi.org/10.23971/jsam.v11i2.436.

Mundzir, Chaerul. “Nilai Nilai Sosial dalam Tradisi Mappanre Temme’ di Kecamatan Tanete Rilau, Kabupaten Barru.” Rihlah: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan 1, no. 01 (10 Mei 2014): 69–80. https://doi.org/10.24252/rihlah.v1i01.669.

Musyarif, Musyarif, Ahdar Ahdar, dan Multazam Multazam. “Acculturation of Islamic Culture And Sayyang Pattu’du At Desa Lero, District Suppa, Regency Pinrang.” Jurnal Diskursus Islam 8, no. 1 (1 Mei 2020): 49–57. https://doi.org/10.24252/jdi.v8i1.13589.

Noorthaibah, Noorthaibah. “Refleksi Budaya Muslim Pada Adat Perkawinan Budaya Banjar Di Kota Samarinda.” Fenomena 4, no. 1 (1 Juni 2012). https://doi.org/10.21093/fj.v4i1.214.

Rahmadi, Rahmadi, Abbas M. Husaini, dan Wahid Abdul. Islam Banjar Dinamika dan Tipologi Pemikiran Tauhid, Fiqih dan Tasawuf. Disunting oleh Rahmadi Rahmadi. Banjarmasin: IAIN Antasari Press, 2012.

Sahriansyah. Sejarah kesultanan dan budaya Banjar. Aswaja Pressindo, 2016.

Tim Peneliti Badan Penelitian dan Pengembangan Daerah Provinsi Kalimantan Selatan. Urang Banjar dan kebudayaannya. Pemerintah Propinsi Kalimantan Selatan, 2007.

Triyono, Warko. “Pribumisasi Islam (Studi Analisis Pemikiran Gus Dur).” Masters, Uin Raden Fatah Palembang, 2015. http://repository.radenfatah.ac.id/6349/.

Wirdanengsih, Wirdanengsih. “Makna dan Tradisi-Tradisi Dalam Rangkaian Tradisi Khatam Quran Anak-Anak Di Nagari Balai Gurah Sumatera Barat.” Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies 5, no. 1 (14 Oktober 2019): 9–24. https://doi.org/10.22373/equality.v5i1.5375.

Zuhri, Saifuddin; Sejarah Kebangkitan Islam dan Perkembangannya di Indonesia / Saifuddin Zuhri. Al Ma’arif, 1979.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.