Snake and Ladder Games Innovation in Problem based Learning in the Global Warming sub-material SDGs Climate Action Class VII

Nova Margaretha, Marisa Christina Tapilouw, Sucahyo Sucahyo

Abstract


The research aims to develop media and test the effectiveness of learning in the form of the snakes and ladders game. The research method used was research and development, research and development methods are used to validate and develop products. This research used a 4D model (define, design, develop and disseminate). The research was carried out in the Even semester of the 2022/2023 academic year at SMP Kristen Satya Wacana. The subjects in this research were 7th grade students at SMP Kristen Satya Wacana. Data was obtained from interviews, questionnaires and tests will be analyzed to obtain valid and reliable data. Testing the effectiveness of using learning media was measured using N-Gain. The results of the learning media validation showed that the value obtained was 87.5% and the material validation results obtained were 79.7% and were declared suitable for use in learning. For the pretest results, students obtained an average score of 76.47, while in the posttest, students obtained an average score of 77.64. Based on the N-Gain test results was 0.05.

Keywords


SDGs; climate action; global warming; learning innovation; Snakes and ladders

References


Aprilia, Y., & Iswendi, I. (2021). Pengembangan Permainan Ular Tangga Kimia Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran pada Materi Senyawa Hidrokarbon di Sekolah Menengah Atas. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1220–1230.

Asiah, N., Shawmi, A. N., Megantara, S., & Wibowo, D. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas V pada Pembelajaran Tematik Terpadu di SD/MI. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 9–18. https://doi.org/10.24042/terampil.v8i1.9130

Dewi,K.K.S.(2020). Pengembangan Konten Biologi Materi Ekosistem Hutan Wisata Alas Kedaton sebagai Suplemen Bahan Ajar Untuk Siswa Kelas X Sma.Skripsi:Universitas Pendidikan Ganesha

Dewi, V. P., Doyan, A., & Soeprianto, H. (2017). Pengaruh Model Penemuan Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau Dari Sikap Ilmiah Pada Pembelajaran Ipa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1). Https://doi.org/10.29303/jppipa.v3i1.102

Johan, J. R., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.

Lasmiyati,& Harta,I (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161–174. https://doi.org/10.21831/pg.v9i2.9077

Lubis, K. M. (2011). Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Hidrosfer dan Dampaknya Terhadap

Kehidupan melalui Tindakan Guru Inovatif pada Kelas X di SMA Negeri 1 Semarang.

Lubis,M.F. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Untuk Melatih

Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP. Skripsi:Institusi Agama Islam Negeri Bengkulu.

Magdalena, I., Annisa, M.N, Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Mardiah, K. R., Tahir, M., & Husniati, H. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga pada Pembelajaran Tematik Subtema Indahnya Keragaman Budaya Negeriku di Kelas IV SDN 38 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 417–427. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.269

Nugroho, P.S., Raharjo, T., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Permainan Ular Tangga Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Materi Gaya. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1),11-18

Pane, S. M., Lubis, M., & Sormin, S. A. (2022). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Bermuatan Kearifan Lokal Terintegrasi TPACK untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar, Efektifkah? Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 377–384. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.52482

Putra,T.A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Macromedia Flash pada Materi Trigonometri. Skripsi: Universitas Islam Negeri Raden Intan lampung

Simangunsong, T.,Panjaitan, J., Panggabean,D.D. (2023). Problem based learning on students’ concept mastery and problem solving skills problem based learning terhadap penguasaan konsep dan kemampuan pemecahan masalah mahasiswa. 9(2), 156–166.

Prabawati, L., Subali, B., Saptono, S., & Mindyarto, B. N. (2021). Analisis Kepekaan Lingkungan Siswa SMP pada Pembelajaran IPA Topik Pemanasan Global. Jurnal Ilmiah Untuk Peningkatan Mutu Penddikan, 8(2), 36–46. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/improvement/article/view/20206%0A

Pranatawijaya, V. H.,Widiatry., Priskila., R.,& Putra,P.B.A.A Priskila, R. (2019). Pengembangan Aplikasi Kuesioner Survey Berbasis Web Menggunakan Skala Likert dan Guttman. 5(November), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Pribadi, R. E. (2017). Implementasi Sustainable Development Goals (SDGs) Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di PapuaPribadi, R. E. (2017). Implementasi Sustainable Development Goals (SDGs) Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Papua. EJournal Ilmu Hubungan Internasional. EJournal Ilmu Hubungan Internasional, 5(3), 917–932. ejournal.hi.fisip-unmul.ac.id

Purwati Widia, I., & Alrianingrum, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI MIPA di SMA Negeri 17 Surabaya. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah, 13(2), 1–9.

Rahmi, A., & Baharudin. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Lectora Inspire Mata Pelajaran Pekerjaan Dasar Elektromekanik. JEVTE: Journal of Electrical Vocational Teacher Education, 1(2), 114. https://doi.org/10.24114/jevte.v1i2.29382

Rakhmawati, A. H., & Ranu, M. E. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran Pada Kompetensi Dasar Mempersiapkan Pertemuan/Rapat kelas XII Apk 2 Smkn 1 Surabaya. Jurnal Administrasi. http://ejournal.unesa.ac.id/article/12371/55/article.pdf.

Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya Peningkatan Pendidikan Berkualitas dj Indonesia: Analisis Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096-7106. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3296

Sugiyono.(2015).Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung:CV ALFABETA.

Sukmawati, H. (2016). Model Pembelajaran Berbasis Masalah ( Problem Based Learning ). Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan Dan Kebudayaan Dan Penjaminan Mutu Pendidikan, 1(1), 1–23.

Tapilouw, M. C (2023). Environmental awareness of student and teacher: A little step to Sustainable Development Goals (SDGs). AIP Conf. Proc. 2734, 120011 (2023).

Tapilouw, M. C., Firman, H., Redjeki, S., & Chandra, D. T. (2017). Junior High School Students’ Perception about Simple Environmental Problem as an Impact of Problem based Learning. Journal of Physics: Conference Series, 895(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012130

Wulandari, T & Mudinillah,A (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v10i1.7588

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Natural Science

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.