Pengaruh Penggunaan Alat Peraga dalam Pembelajaran IPA SMP Terhadap Hasil Belajar Siswa

Ines Coria Vera, Monica Prima Sari

Abstract


This study aims to see the effect of using science teaching aids in learning to improve student's learning outcomes. This study uses the ex-post facto method with effect size analysis. The population of this study is all reputable and indexed articles related to the use of teaching aids in Integrated Science learning at the SMP/MTS level. The sample in this study was 11 articles accredited by SINTA and indexed by SCOPUS. The criteria for the articles used are articles that discuss the effect of using teaching aids in Integrated Science learning at the SMP/MTS level, published in 2018-2021. The results of this study indicate that the use of science teaching aids in learning can improve student’s learning outcomes.


Keywords


Penggunaan Alat Peraga, Kemampuan Afektif, Kemampuan Kognitif, Kemampuan Psikomotor

References


Ahmad, I., Hidayah, A., Linuwih, S., & Astuti, B. (2018). Peningkatkan Kemampuan Kognitif dan Minat Belajar Siswa Melalui Penggunaan Alat Peraga Pada Pembelajaran Fisika. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 7(1), 7–13. https://doi.org/10.15294/upej.v7i1.22 472

Aisyah, N., Widiyanto, B., & Fatkhurrohman, M. A. (2018). Efektivitas penggunaan alat peraga sistem peredaran darah terhadap hasil belajar peserta didik. JPMP (Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti), 2(1), 61–66. http://e- journal.upstegal.ac.id/index.php/jpmp

/article/view/882

Fitriah, F., Utami, L. S., Sabaryati, J., & Isnaini, M. (2020). Pengembangan Alat Peraga Fisika Berbasis Home Material Materi Suhu Dan Kalor. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(1), 196. https://doi.org/10.31764/orbita.v6i1.4 041

Ganggiwati. (2021). Angewandte Chemie International Edition. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(1), 2013–2015.

Jayani, I., & Ruffaida, F. S. (2020).

Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Konsep IPA. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga IPA Dalam Peningkatan Prestasi Siswa, 8, 274–282.

Muldiani, R. F., Purwaningsih, S. S., & Suratmi, S. (2018). Alat Peraga Pendidikan Ipa Fisika Dan Matematika untuk meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal DIFUSI, 1(1), 32–48.

https://doi.org/10.35313/difusi.v1i1.1 015

Mun, A., & Makassar, U. N. (2019).

Pengaruh Penggunaan Alat Peraga dalam pembelajaran IPA. 2(2), 18–

Najikhah, N., & Ashari, R. W. A. (2021). Perancangan Alat Peraga Kincir Air

Berbasis Android Pada Pembelajaran Fluida Dinamis. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 2(1), 1–8.

Nangahale, M. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga IPA terhadap Motivasi Belajar Siswa.

Naruldin Al Islami, H. (2020).

Implementasi Penggunaan Alat Peraga IPA untuk Meningkatkan Keterampilan Psikomotorik. 3(2), 62–

Pangke, R., Cornelda Rene, J., & Komansilan, A. (2021).

Pengembangan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Fisika Charm Sains E- ISSN, 2(2), 75–82.

Prihatiningtyas, S., & Haryono, H. E. (2019). Alat Peraga Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta didik Pada Materi Mekanika Fluida. SEJ (Science Education Journal), 3(2), 131–138.

https://doi.org/10.21070/sej.v3i2.3095

Rohmawati. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Berbantuan Alat Peraga. 15(1), 39–52.

Ropi`i, N. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Peraga Ikonik Jangka Sorong dan Mikrometer Sekrup Terhadap Pemahaman Konsep Pengukuran Siswa. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 3(1), 9–14.

https://doi.org/10.30599/jipfri.v3i1.35 8

Sari, M., & Asmendri. (2020). Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA : Meta-Analisis Pengaruh Model Project Based Learning (PjBl) terhadap Pemahaman Konsep Peserta Didik. Sintya. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–

https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/inde x.php/naturalscience/article/view/155 5/1159

Susongko, P., Hidayati, F., & Isnani. (2020). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga IPA. E-Journal Ups, 4(januari 2020), 1–11.

Yunita, I., & Ilyas, A. (2019). Efektivitas Alat Peraga Induksi Elektromagnetik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 245–253.

https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i2.43 49


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v8i2.3840

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.