KOMPETENSI GURU: FAKTOR PENGHAMBAT IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA

Nova Asvio, Eci Sriwahyuni, Jefril Rahmadoni, Sugianto Sugianto, Mindani Mindani, Isnain Wulandari

Abstract


Pancasila students are a subset of Indonesian students who have global competence and character as defined by Pancasila values across six major dimensions. This study is a literature review that employs the SLR method, which consists of six stages: planning, literature search, criteria
assessment (inclusion and exclusion), quality assessment, data collection, and data analysis. The purpose of this research is to learn about the history, steps, and challenges associated with implementing P5. The data analysis results show that P5 implementation is carried out to produce
Indonesian students who are competent, have character, and behave in accordance with Pancasila values. P5 consists of four steps: 1) Understanding the Independent Curriculum Outline; 2) Understanding Learning and Assessment; 3) Recognize the evolution of the educational unit's operational curriculum in the Independent Curriculum; and 4) Recognize the evolution of a project to strengthen the Pancasila student profile. Obstacles to implementing P5 are more prevalent in teachers, who are the primary component in shaping the character of Indonesian students.

Keywords


P5, Pancasila Student Profile Strengthening Project, Students, Teachers

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v5i2.8021
Abstract views : 143 times
PDF : 65 times

References


Amalia, S. S., & Alfiansyah, I. (2022). MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DALAM MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI MADRASAH IBTIDAIYAH. Jurnal Al-Fatih, 5(2), 239-254.

Amri, N. A., & Pratiwi, R. P. (2022). IMPLEMENTASI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA MELALUI PROGRAM KEMUHAMMADIYAHAN/KEAISYIYAHAN DI TK AISYIYAH BUSTANUL

ATHFAL Vl MANGGALA KOTA MAKASSAR. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2703-2718.

Annisa, F., Karmelia, M., & Maulia, S. T. (2023). Penerapan Pembelajaran Inovatif Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Membentuk Karakter Siswa. Journal on Education, 5(4), 13748-13757.

Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Zaman Serba Digital. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1), 35–48. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.36088/Bintang.V2i1.558%3E

Cahyono, T. (2022). Implementasi Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(2), 125-134.

Cantika, V. M. (2022). Prosedur Pengembangan Kurikulum (Kajian Literatur Manajemen Inovasi Kurikulum). Jurnal UPI, 19(1), 171–184.

https://ejournal.upi.edu/index.php/JIK/article/view/44220

Dasar, D. S. (2022). ‘Profil Pelajar Pancasila - Direktorat Sekolah Dasar’, Media Sosial Direktorat Sekolah Dasar, 2022.

Dewi, M. E. T., Dewi, A. W. P., & Warniti, K. P. A. (2022). PENGUKUHAN PROFIL PELAJAR PANCASILA MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN BAHASA

INDONESIA BERBASIS PROYEK. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Linguistik, Dan Sastra, 2(1), 46-49.

Dewi, H. (2023). Penerapan Model GI-GDL untuk Meningkatkan Ketuntasan Belajar Fisika dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 328-336.

Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru Dalam kurikulum Prototipe. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550.

Fitriya, Y., & Latif, A. (2022). MISKONSEPSI GURU TERHADAP IMPLEMENTASI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 4, No. 1).

Hadian, T., Mulyana, R., Mulyana, N., & Tejawiani, I. (2022). IMPLEMENTASI PROJECT BASED LEARNING PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SMAN 1 KOTA SUKABUMI. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1659-1669.

Handayani, S. D., Irawan, A., Febriyanti, C., & Kencanawaty, G. (2022). Mewujudan Pelajar Pancasila dengan Mengintegrasikan Kearifan Budaya Lokal dalam Kurikulum Merdeka. Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 76-81.

Haris, A., Ghozali, M. F., & Nurhakim, M. (2021). Strategi Pembentukan Karakter Dalam Perspektif Imam Al-Haddad. Ar-Raniry: International Journal of Islamic Studies, 13(1), 75-82.

Heleni, S., Putra, A. E., Khairani, F., Napitupulu, E. Y., Sinaga, N. E. T., Sinaga, T. O., ... & Joitsa, T. (2022). Inovasi Makanan Tradisional Lomang Sebagai Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada SMPN 6 Kuantan Mudik. KALANDRA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(5), 148-153.

Hidayah, Y. (2022). Penguatan Implemnetasi Profil Pelajar Pancasila Melalui Seminar dan Lokakarya Kewarganegaraan. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(08), 963-967.

Hidayat, U. F., Nadeak, B., & Naibaho, L. (2023). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Untuk Pencehagan Perundungan. Dan Konseling (JPDK), 5(1), 1945-1953.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumas%0Apul.v6i1.3622

Kefi, Y., Mujisustyo, Y., Pane, I. I. I., & Pangaribuan, W. (2022). Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Projek untuk Penguatan Profil Pelajar

Pancasila. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11612-11618.

Kurniawan, V. (2023). IMPLEMENTASI MENEJEMEN PEMBIAYAAN DALAM PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI MADRASAH ALIYAH NEGRI 3 PALEMBANG DAN SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGRI 17 PALEMBANG. UNISAN JURNAL, 2(2), 339-345.

Kutariani, L. (2023). IMPLEMENTASI PENGUATAN PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU

MELALUI BUZZ GROUPSS DI SD N 5 SUKASADA. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 7(1), 38-49.

Lieung, K. W., & Rahayu, D. P. (2022). ANALISIS IMPLEMENTASI PROJEK

PENGUATAN PROFIL PANCASILA DI SD ADVENT MERAUKE. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2650-2658.

Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). ANALISIS PENERAPAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3), 687–706.

Martanti, F., Widodo, J., Rusdarti, R., & Priyanto, A. S. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 5(1), 412-417).

Natalia, V. E. D., Pratama, A. O., & Astuti, M. D. (2021). Implementation of Pancasila Values in Character Education: A Literature Review. International Journal Pedagogy of Social Studies, 6(1), 35-42.

Ombili, H., Doloan, M. D., Rauf, S., Rahmat, A., & Husain, R. (2022). PROJECT PROGRAM SEKOLAH UNTUK MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA MELALUI LITERASI KEWIRAUSAHAAN DI SDN 29 KOTA SELATAN. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(3), 75-79.

Pangestuti, T. (2020). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui In House Training di SDN Sisir 06 Batu. Suparyanto Dan Rosad, 5(3), 248-253.

Prihantini., Hidayah, N., & Rostika, D., Abdurhman, O. (2022). Batik Cap Sederhana Berbasis Pewarna Alami sebagai Media Proyek Profil Pelajar Pancasila di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia (JAMSI), 2(6), 1743–1750.

Pujawardani, H. H., Suganda, A., & Warta, W. (2023). Analisis Manajemen Pembelajaran Untuk Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di SMP Bina Taruna Bojongsoang Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1).

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Rezania, V., Fihayati, Z., & Aryani, D. F. (2022). Application of the Precepts of Pancasila as an Effort to Strengthen the Pelajar Pancasila Profile in Elementary Schools. Procedia of Social Sciences and Humanities, 3, 1456-1461.

Rizal, M., Najmuddin, N., Iqbal, M., Zahriyanti, Z., & Elfiadi, E. (2022). Kompetensi Guru PAUD dalam Mengimplementasikan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Penggerak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6924-6939.

Rother, E. T. (2007). Systematic literature review X narrative review. Acta Paulista de Enfermagem, 20, v–vi.

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076-7086.

Santoso, G., Damayanti, A., Imawati, S., & Asbari, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 84-90.

Saputra, R., Rochmiyati, S., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Perwujudan Keenam Profil Pelajar Pancasila Dalam Kegiatan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pembuatan Tempat Pensil Sederhana Dari Botol Plastik Bekas. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 10(1), 87-98.

Satria, R., Adiprima, P., Wulan, K. S., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kemenbudristek.

Setiawan, B., Dewi, L., Rusman, R., Arifin, Z., & Hernawan, A. H. (2023). Desain Pelatihan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Lintas Jenjang Pendidikan di Dinas Pendidikan Kabupaten Pangandaran, Jawa Barat. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 10-18.

Shalikha, P. A. A. (2022). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Ekonom, 15(2), 86-93.

Sopwan, H., Kurniasih, N., Mitawan, B., & Najib. (2022). Kompos Tanamanan Dalam Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Profil Pelajar Rahmatan Lil’alamin. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(3), 992-1011.

Sufyadi, S., Harjatanaya, T. Y., Adiprima, P., Satria, M. R., Andiarti, A., & Herutami, I. (2021). Panduan pengembangan projek penguatan profil pelajar pancasila. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Sulistiawati, A., Khawani, A., Yulianti, J., Kamaludin, A., & Munip, A. (2022). Implementasi profil pelajar Pancasila melalui proyek bermuatan kearifan lokal di SD Negeri Trayu. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 5(3), 195-208.

Sulistyati, D. M., Wahyaningsih, S., & Wijania, I. W. (2021). Buku panduan guru projek penguatan profil pelajar pancasila untuk satuan PAUD. Gramedia Digital.

Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 25(2), 155–167.

https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i%0A2.897

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2).

Widyantini, G. A. P. Y., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Berorientasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Motivasi Berprestasi Siswa SMA. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(1), 243-248.

Widyastuti, A. (2022). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka PAUD. REFEREN, 1(2), 189–203.

Yuliastuti, S. (2022). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kewirausahaan Kelas 4 SD Labschool UNNES Kota Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan.,

(2)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY:

    

          

             

 

MAPS:

 

LICENSE:

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.