Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Pada Pembelajaran Matematika Peserta Didik Kelas VII SMPN 28 Padang

Edwin Musdi, Ari Anggrawati

Abstract


The purpose of this research are: 1) to describe the learning activities of learners with the application of Learning Strategy of Improving Thinking Ability (SPPKB) at class VII SMPN 28 Padang academic year 2017/2018, and 2) to know the ability of mathematical connections of learners who were taught by Learning Strategy Improvement Thinking Ability (SPPKB) in class VII SMPN 28 Padang academic year 2017/2018. This type of research was a quasy-experiment with a Randomized Control only Group Design study. Data collection techniques were using observation sheets to see learners' activities and written tests to see the mathematical connections of learners. Based on the results showed that 1) the learning activities of the students increased with the average percentage (75%), (65%), (28%), (45%) and (77%). 2) the ability of mathematical connections of learners who were taught with SPPKB was higher than the ability of mathematical connections of learners who were not taught with SPPKB on class VII SMPN 28 Padang Lesson Year 2017/2018.

Keywords: activities, the ability of mathematical connections, SPPKB.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v2i1.178
Abstract views : 703 times
PDF : 342 times

References


Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

_______ . 1997. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dira Lovi, Yuan. 2013. Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMPN Bunda Padang. Jurnal Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta: tidak diterbitkan.

Farida Amri, Reisa. 2016. Pengaruh Penggunakan SPPKB Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Semester Genap SMK Muhammadiyah 2 Metro. Diakses 05/0402018. https://fkip.ummetro.ac.id

Gunawan, Heri. 2012. Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Harlina, Rentika. 2016. Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) untuk Meningkatkan Kemampuan Kemandirian Belajar Matematika Siswa SMPN 1 Betung. Jurnal Pendidikan Matematika UPGRI Palembang: tidak diterbitkan.

Jihad, A. 2008. Pengembangan Kurikulum Matematika. Bandung: Multipressindo.

Katu. 1995. Pengajaran Fisika yang Menarik. Proceedings: Workshop on Misconception in Basic Physics Teaching Part II.

Marwanta, dkk. 2007. Matematika untuk SMP/MTS Kelas VII. Jakarta: Yudistira.

NCTM. 2000. Principles and standards for School Matematics. Reston: NCTM.

Nasution. 2004. Didaktik Asas-asas Mengajar. Jakarta :Bumi Aksara.

Reason, P. 1981. Human Inquiry: A Sourcebook Of New Paradigm Research. Chichester: Wiley.

Ruseffendi, E.T. 1988. Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Sagala, Syaiful. 2010. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Media Group.

Sardiman. 2010. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjana.2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Sumarmo, Utari. 2013.Berfikir dan Disposisi Matematika Serta Pembelajarannya. Bandung: FPMIPA-UPI.

Suryabrata, Sumadi. 2003. Metodologi Penelitian. Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada.

Suyitno A, 2004. Dasar-dasar dan Proses Pembelajaran Matematika, FMIPA Semarang: UNNES.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.