DIAGNOSTIK KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA MATERI STATISTIKA KELAS VIII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Mirnawati Mirnawati, Nurjannah Nurjannah

Abstract


This research is useful in diagnosing students’ learning difficulties for statistics material. This research was conducted at UPTD SMP Negeri 7 Sinjai. The researcher took two students of class VIII as subjects. Researchers used observation, interviews, documentation and diagnostic tests as data collection methods. Based on the research that has been done, the obstacles students face when working on statistical questions, there are still some who do not understand how to do the questions. And if there are new questions that are not similar to the examples given, students are wrong again in working on the problem. Efforts are being made in order to overcome student learning difficulties by practicing lots of questions and the teacher can understand how to capture and interest students so that it is easier to understand the material being explained.

Keywords


Diagnostic; Study Rehabilitation; Statistics

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v7i2.6685
Abstract views : 104 times
PDF : 77 times

References


Anzar, S. F., & Mardhatillah. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V Sd Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015/2016. 4(1), 53–64.

Bila, A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Statistika Mts Kelas Viii. Jurnal Pendidikan, 4(1), 63–71.

Derek, D. A. F., Maqfirah, Z., Afyan, N., & Nurjannah, N. (2022). Diagnostik Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Trigonometri Kelas Xi Multimedia Smkn 2 Sinjai. Jtmt: Journal Tadris Matematika, 3(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.47435/Jtmt.V3i1.1004

Elyasib, Y. L., Orbit, T., & Simpun, S. (2019). Identifikasi Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Statistika Kelas Viii Mts Islamiyah Palangka Raya. 5(1), 29–35.

Fariana, A. N., Nahli, N. M., Herdiawal, H., Fuadi, A., & Nurjannah, N. (2022). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Materi Fpb & Kpk Kelas V Sd Negeri. Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 7(2), 1–7.

Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Pada Materi Statistika Kelas Viii Siswa Smp. 3(5), 559–566.

Ina, M., Hadana, N. F., & Raafiza, P. (2020). Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 244–257.

Lailli, M. S., Dewi, A., & Adi, W. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau Dari Koneksi Matematis Materi Limit Fungsi. 1(2), 151–164.

Mega, S., & Rinda, A. S. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dan Siswa Pada Materi Statistika Di Sma Advent Purwodadi. 3(1), 40–51.

Mutahharah, A., Dewi, D., Nurfadhilah, N., & Nurjannah, N. (2022). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Limit Fungsi Aljabar Kelas Xi Mipa 2 Upt Sma Negeri 1 Sinjai. Elips: Jurnal …, 3(September), 1–9.

Nurjannah, N. (2019). Eksplorasi Metakognisi Terhadap Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 78. Https://Doi.Org/10.24252/Auladuna.V6i1a9.2019

Nurjannah, N., Danial, D., & Fitriani, F. (2019). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Negatif. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 13(1), 68–79.

Nurjannah, N., Irmayanti, I., Rahman, H., Islamiah, N., & Heriyanti, A. (2021). Microsoft Office 365 As An Alternative In Online Learning During The Covid-19 Pandemic. 1–5.

Riana, Maulani, F. I., & Nurfauziah, P. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Smk Pada Pokok Bahasan Trigonometri. 7(1), 50–56.

Rio, P. A., Sanapiah, S., & Sri, Y. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Kelas Vii Smpn 7 Mataram Dalam Menyelesaikan Soal Garis Dan Sudut. 6(2), 79–87.

Rosadi, M. E., Wagino, W., Alamsyah, N., Rasyidan, M., & Kurniawan, M. Y. (2020). Sosialisasi Computational Thinking Untuk Guru-Guru Di Sdn Teluk Dalam 3 Banjarmasin. Jurnal Solma, 9(1), 45–54. Https://Doi.Org/10.29405/Solma.V9i1.3352

Sari, F., Nurfiana, N., Fadiyah, F., Nurjannah, N., & Heriyanti, A. (2023). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa P Ada Materi Aritmatika Sosial Kelas Vii Smpn 7 Sinjai. Prosiding Sentikjar, 2(1), 23–31.

Siti, C., Fathoni, A. R., Martin, B., & Padillah, A. (2018). Pengaruh Pendekatan Model-Eliciting Activities Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa Smp Negeri Di Kota Cimahi. 01(02), 68–77.

Thania, W., Putra, A., Rusliah, N., & Habibi, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Statistika Terhadap Kemampuan Penalaran Statistis Siswa. 10(1), 35–47.

Tiurlina, T. (2013). Tes Diagnostik Kesulitan Belajar Dan Pengajaran Remedial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Di Sdn 7 Serang. 5(2), 128–134.

Usman, A., Ratni, P., & Fifiet, D. T. S. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis Information And Communication Technology Kepada Guru-Guru Sdit Dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis Pada Konsep Geometris. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 5(1), 380–387.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The Journal Space of the Mathematics Education Department
Faculty of Education and Teacher Training
State Islamic University of Imam Bonjol Padang

Email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Math Educa Journal is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.

Based on a work at https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/matheduca.

All rights reserved p-ISSN: 2580-6726 | e-ISSN: 2598-2133