Pengembangan Media Lecture Maker pada Pembelajaran Fisika di MTsN Model Padang

Gita Oktia Elvisa, Hurriyah Hurriyah, milya Sari

Abstract


This development aims to generate and develop Lecture Maker produc in Lessons that meet valid, practical and effective eligibility criteria. This research is a type of research development or Research and Development (R & D) with procedural model adapting 4-D models that define, design, develop and disseminate. Data were obtained from questionnaires given to 2 media experts, 2 material experts, 1 linguist, 2 educators and 40 students. Based on the average result from the validation test by 5 validators by 91%, from the practicality test by 2 teachers got 77% result, from the practical test by 40 students got 80% result and the effectiveness test by 40 students got the result of 78% Therefore, it can be concluded that the Lecture Maker is feasible to be used as a medium of learning that meets the criteria of validity, practicality, and effectiveness and can increase learning interests of learners.

References


REFERENSI

Arsyad, Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Anggraeni, S., Khairudin dan A. Khairi. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Lecture Maker pada Mata Pelajaran Keterampilan Komputer dan Pengelolaan Informasi (KKPI). Universitas Bung Hatta.

Hadi, W., S., dan P. Dwijayanti. 2015. Pengembangan Komik Fisika Berbasis Android Pokok Bahasan Radioaktivitas untuk Sekolah Menengah Atas. UPEJ. 4 (2) (2015).

Huriawati, F. Purwandari dan Permatasari, I. 2015. Pengembangan Buku Komik Fisika Pokok Bahasan Newton Berbasis Kontruktivisme untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. JPFK, Vol. 1 No. 2 Tahun 2015.

Lodang, H., dan Syamsiah. 2014. Hasil Belajar Biologi Materi Ekosistem Siswa yang Dibelajarkan dengan Menggunakan Media Camtasia Studio dan Media Powerpoint pada Kelas VII SMP Negeri 1 Sungguminasa. Jurnal

Bionature, Vol 15. No 1 Tahun 2014.

Sugiyono. 2010. Metode Penilitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Trianto. 2014. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Yatno, R dan Dewi, R,. N. 2015. Media Pembelajaran Berbentuk Komik Berpendekatan Pengembangan Konstektual pada Tema Bunyi untuk Siswa SMP/MTS. USEJ, Vol 4. No. 2 Tahun 2015.


Full Text: PDF

DOI: 10.15548/nsc.v4i1.451

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Natural Science Journal