SUPERVISI PENDIDIKAN SEBAGAI UPAYA DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH

Renil Fortunately, Eci Sriwahyuni

Abstract


Educational supervision plays a crucial role in efforts to improve the quality of education in schools. Through educational supervision, various initiatives to enhance and improve the learning process can be undertaken. This study employs a systematic literature review (SLR) method consisting of six stages: planning, literature search, criteria assessment (inclusion and exclusion), quality assessment, data collection, and data analysis. The study aims to determine the role of supervision in improving educational quality, the strategies for implementing educational supervision, and the challenges faced in its application. Data analysis results indicate that educational supervision plays a central role in enhancing educational quality by identifying strengths and weaknesses in teaching practices, providing constructive feedback to educators, and promoting professional development. Strategies used in educational supervision include direct observation, counseling or mentoring, peer coaching or collaboration among educators, and document or portfolio review. Challenges in implementing educational supervision include time constraints, ineffective communication skills of supervisors, and teachers' resistance to supervision due to discomfort.

Keywords


Educational Supervision, Supervisor, Educational Quality

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v6i1.9696
Abstract views : 7 times
PDF : 6 times

References


Ahmad. A. Kreatifitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menangkal Faham Redekalisme Dan Intoleransi Berbasisi Budaya Lokal Di Sekolah Daerah Eksotos Pareiwisata.

Agustina Endah Ekawaty, d. (2018). Pelaksanaan Supervisi Manajerial oleh Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SDN 3 Percontohan Peusangan Kabupaten Bireuen. Jurnal Magister Adminstrasi Pendidikan, 190.

Ai Kusmiati, d. (2022). Manajemen Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 678-681.

Amelia, d. (2023). Implementasi Efektivitas Supervisi Pendidikan terhadap Mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan , 57-61.

Amon, H. d. (2022). Analisis Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan Menengan Kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Kewirausahaan, 159.

Ani Rindiani, d. (2021). Pelaksanaan Program Supervisi Akademik Kepala Sekolah di Madrasah Tsanawiyah di Jawa Barat. Perspektif Ilmu Pendidikan, 94-95.

Arafat, L. d. (2017). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah untuk Kinerja Guru. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 112-113.

Arie Dwi ningsih, d. (2023). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran melalui Supervisi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 43-45.

Asmendri, D. R. (2022). Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 842.

Bashori. A Reputation Analysis Andstate Higher Education Institution Performance In West Sumatra, Indonesia Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan) Vol. 6No.2(2022) Pp. 133-142.

Bashori, Hubungan Pengelolaan Pembiayaan Pendidikan Terhadap Efektivitas Dan Efisiensi Dalam Proses Pembelajaran, Volume 3 Number 1 2022.

Bili, Y. B. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP N 1 Kabupaten Sorong. Jurnal Citizen Education , 40-43.

Dedi Wandra, d. (2021). Peranan Supervisi Pengawas Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3649-3652.

Fatimah, S. (2020). Kegiatan Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Guru dan Siswa. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 39.

Fazli Abdillah, d. (2022). Pentingnya Supervisi dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 59.

Fitria, A. S. (2022). Pelaksanaan Supervisi Guru Pendidikan Kewarganegaraan oleh Kepala Sekolah di SMP N 3 Muara Bungo. Jurnal Ilmu Sosial, 982- 983.

Hasnawati, dkk Classroom Assessment for EFL Learning to Speak at Junior high School. ALTA’LIM JOURNAL, 28 (2), 2021, (134-144).

Hasnawati dkk Bridging the Learners from Local Cultures to Global EFL Learning to Write Effectively. The International Journal of Learning in Higher Education. 2021.

Hasnawati. Desain Aplikasi Tracher Study m Menggunakan Bahasa Pemograman PHP Dan CSS Database MSQL Prodi Manajemen Pendidikan Islam.

Inom Nasution, d. (2022). Pengaruh Supervisi Pada Psikologi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SMP N 02 Desa Lubuk Palas. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5-8.

Iskandar, A. (2020). Manajemen Supervisi Akademik Kepala Madrasah. Jurnal Islamic Education Manajemen, 80-81.

Lius Zen. W. dkk Development Of Emanagement For Lms Application Based Education Jurnal Teknik Informatika Vol. 3, No. 1, Februari2022, Hlm. 69-74.

Lius Zen. W. dkk Implementing Information And Communication Technology-Based Learning (Ict-Based Learning) Models To Increase Student Learning Motivation, Society, 10 (2), 2022.

Maralih. (2014). Peranan Supervisi dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Qathruna, 188-189.

Marfinda, E. (2022). Manajemen Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Peran Komite Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Inovasi Riset Akademik , 245-247.

Masliah, E. (2019). Pengembangan Model Supervisi Akademik Teknik Monitoring dalam Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 133-134.

Merentek, R. R. (2023). Peranan Supervisi Pendidikan dalam rangka Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Rhapsodi Jurnal Studi Multidisiplin, 69-73.

Muhajirah. B, d. (2023). Problematika dalam Pelaksanaan Supervisi Pendidikan. Nazzama Journal of Management Education, 93-94.

Noviana Ellita Putri, d. (2022). Peran Supervisi Pengawas Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Manusia di MA Hidayatul Mubtadiin Jati Agung. Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 89.

Rafizah Awam, d. (2022). Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 9113.

Rizqi Almaajid, d. (2023). Supervisi Pendidikan dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 319-323.

Sabri. A. CONTINUITIES AND CHANGES The Early Dynamics of the Ottoman Madrasa Epistemé, Vol. 15 No. 1, June 2020.

Sabri, dkk Manajemen Layanan Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis ICT pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 6 Issue 5 (2022).

Sabri. A. dkk Madrasah Management Based On Boarding School Endless: International Journal Of Future Studies Vol. 6 No. 1 (2023).

Sabri. A. dkk The Shift Of Asurau To Be Amushalla As Anon-Formal Education Implementation In The Regency Of West Sumatra Agam, Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam Vol. 5 Issue 2, 2022.

Sariman. (2021). Implementasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Pendidikan di MA Al- Muhammad Cepu. Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 46-47.

Setyo Basuki, d. (2022). Upaya Meningkatkan Motivasi Guru Melalui Supervisi Akademik. Jurnal LOCUS: Penelitian & Pengabdian, 560.

Sitasih, D. K. (2020). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Proses Pembelajaran di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 244-246.

Slameto. (2016). Supervisi Pendidikan oleh Pengawas Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 203-204.

Suklani, N. N. (2023). Supervisi Guru dalam Pengembangan Mutu Pendidikan. Education Journal General and Specific Research, 352-353.

Suparliadi. (2021). Peran Supervisi dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal of Administration and Educational Management, 189-191.

Sutarjo. (2014). Supervisi Pengawas dan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 112-116.

Sriwahyuni, dkk Analisis Kebijakan Pendidikan No. 2 Tahun 2017 Tentang Pengembangan Dan Peningkatan Profesi Guru Prokurasi Edukasi-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol 2, No 2, 2021.

Sriwahyuni, dkk Implementation Of The Entrepreneurship Program In Preparing Students Become Entrepreneurs, Journal Of Social Work And Science Education Vol 4 (1) 2023.

Syahruddin, d. (2022). Strategi Supervisor dalam memberikan Supervisi Akademik. Jurnal Khazanah Keagamaan , 95-96.

Syamsudin, A. B. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan di Sekolah. Journal of Islamic Education, 35-36.

Turmidzi, I. (2021). Implementasi Supervisi Pendidikan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Tarbawi, 47-48.

Vadhilla, S. Persepsi Orangtua tentang Pelaksanaan Manajemen Peserta Didik di SDN 11 Magek Sumatera Barat.

Wijaya, H. (2018). Implementasi Supervisi Pendidikan di SD/MI. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 337-340.

Zulkarnain, I. (2022). Pengembangan Supervisi Pendidikan sebagai Strategi Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 13436- 13438.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY:

    

          

             

 

MAPS:

 

LICENSE:

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.