Pendidikan Perempuan di Minangkabau pada Era Politik Etis (1901-1942)

Nisa Ulaini, Sri Handayani

Abstract


Ethical politics carried out by the Dutch colonial government towards the Minangkabau community provided great opportunities for the advancement of Minangkabau education. One of the striking Dutch policies was its education, and this education policy became the core of this colonial policy. Therefore, at the beginning of the 20th century in Minangkabau, there was a movement carried out by several women, one of which was Rahmah El Yunus. This research is a literature study that uses a philosophical approach and a historical approach. The data analysis techniques used in this study are descriptive analysis techniques and content analysis. From the results of this research on Women's Education in Minangkabau in the Era of Ethical Politics, there is a girls' school in Minangkabau, namely Diniyyah Puteri Padang Panjang founded by Rahmah El Yunus. Rahmah El Yunus was very motivated to make Minangkabau women more advanced and intelligent by establishing a special school for girls, namely the Diniyyah Putri Padang Panjang school. The importance of education is not only for men, but also for women. A woman who gets an education will be an example for her child and also her family.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/thje.v5i2.7339
Abstract views : 22 times
PDF : 14 times

References


Abdullah, N. (2015). Rahmah El Yunusiyyah Kartini Padang Panjang (1900-1969) [Jurnal]. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Agus, dkk. (2018). Politik Etis Dan Pengaruhnya Bagi Lahirnya Pergerakan Bangsa Indonesia. Jurnal Historia, ISSN 2337-4713.

Ahmad Wahyudi, W. (2015). Perempuan Minangkabau dari Konsepsi Ideal-Tradisional, Modernisasi, sampai Kehilangan Identitas. Komunitas Jejak Pena.

Ajisman, dkk. (2002). Rahmah El Yunus Tokoh Pembaharuan dan aktivis Perempuan di Sumatera Barat. Badan Pengembangan Kebudayaan dan Pariwisata.

Alinur. (2012). Politik Etis Pada Masa Kolonialisme Belanda Di Indonesia. Universitas Pembinaan Masyarakat Indonesia.

Anwar, S. (2001). Metode Penelitian. Pustaka Pelajar Offset.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Asnan, G., dkk. (2013). Adabiah Perintis Pendidikan Moderen di Sumatera Barat. Penerbit Ombal.

Azwar, S. (2010). Metode Penelitian. Pustaka Pelajar Offset.

Cholid, dkk. (2009). Metodologi Penelitian. Bumi Aksara.

Derakhmad, W. (1990). Pengantar Penelitian Ilmiah: Dasar Metoda dan Teknik. Tarsito.

Fansuri Mursal, I. (2018). Surau Dan Sekolah; Dualisme Pendidikan Di Bukitinggi 1901-1942. Jurnal Ilmu Humaniora, Volume 2(1).

Frenkel, dkk. (2007). How to Design and Evaluate Reserch in Education. MC Graw Hill.

Gazal. (2015). Madrasah Tarbiyah Islamiyah: Benteng Sunni di Minangkabau. Jurnal IAIN Bukittinggi.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). CV Literasi Nusantara Abadi.

Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif.

Kusmayadi, Y. (2017). Sejarah Perkembangan Pendidikan Di Priangan 1900-1942. Jurnal Universitas Galuh Ciamis.

Locher Scholten, E. (1996). Etika yang Berkeping-keping. Djambatan.

Makmur, D., dkk. (Tahun tidak disebut). Sejarah Pendidikan Di Indonesia Zaman Penjajah. Proyek Invertarisasi Dan Dokumentasi Sejarah Nasional.

Marta Yanti, R. (2017). Lahirnya Pergerakan Perempuan Minangkabau pada Awal Abad XX. Jurnal STKIP PGRI Lubuk Linggau.

Martamim, M., dkk. (1997). Sejarah Pendidikan Daerah Sumatera Barat. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Marwati, dkk. (1993). Sejarah Nasional Indonesia, Jilid V. Balai Pustaka.

Mestoko, S. (1979). Pendidikan di Indonesia Dari Zaman ke Zaman. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Mirzaqon, dkk. (Tahun tidak disebut). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Expressive Writing.

Musri, M. (2015). Zainuddin Labay El-Yunusy- Akar-akar Historis Pembaharuan Pendidikan Islam di Minangkabau Awal Abad XX. Imam Bonjol Press.

Nasution, M. I. S., Lubis, H. S. D., & Tanjung, Y. (2022). Rahmah El Yunusiyah: Tokoh Pembaharuan Pendidikan di Kalangan Perempuan Minangkabau, 1923-1969. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 277–284.

Nur Ikhwan, G. (Tahun tidak disebut). Kiprah Rohana Kuddus Dalam Memajukan Kaum Perempuan Di Minagkabau Tahun 1911-1921. Universitas Pendidikan Indonesia.

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, Vol. 1 No. 1.

Oktavianuri, D. (2018). Politik Etis dan Pergerakan Nasional. Derwati Press.

Pedoman Penelisan Skripsi. (2020). UIN Imam Bonjol Padang.

Peringatan 55 Tahun Dininiyyah Putri Padang Panjang. (1978). Ghalia Indonesia.

Prastowo, A. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. ArRuzz Media.

Putri, A. M. (2022). Perkembangan Kolonisasi Giesting Pada Masa Pemerintahan Hindia Belanda Pada Tahun 1926-1942. Universitas Muhammadiyah Metro.

Rahman, R. (Tahun tidak disebut). Modernisasi Pendidikan Islam Awal Abad 20 (Studi Kasus di Sumatera Barat. Universitas Negeri Padang.

Refisrul, R., & Ajisman, A. (2015). Minangkabau dan Kerinci: Hubungan budaya dan sistem kekerabatan. Balai Pelestarian Nilai Budaya Sumatera Barat.

Remiswal, R., Fajri, S., & Putri, R. (2021). Aisyiyah dan Peranannya dalam Meningkatkan Derajat Kaum Perempuan. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 4(1), 71–77.

Rokhmansyah, A. (2016). Pengantar gender dan feminisme: Pemahaman awal kritik sastra


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nisa Ulaini, Sri Handayani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
email: tarikhuna@uinib.ac.id

View My Stats

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.